خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۸۳۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شکاف ۵ برابری قیمت گوجه فرنگی از مزرعه تا بازار/ چرا مواد غذایی گران شدند؟

شکاف 5 برابری قیمت گوجه فرنگی از مزرعه تا بازار/ چرا مواد غذایی گران شدند؟

مرکز آمار ایران گزارشی از متوسط هزینه تولید محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در پاییز 1401 منتشر کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت برخی از محصولات کشاورزی در سطح بازار با قیمت مزرعه فاصله حدود پنج برابری دارند که گوجه فرنگی ازجمله آن‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده است نشان می‌دهد محصولات کشاورزی، ازجمله مواد غذایی از مرزعه با افزایش چند برابری قیمت به بازار و سفره مردم می‌رسند. اختلافی که در محصولاتی نظیر گوجه فرنگی به پنج برابر هم می‌رسد.

بررسی آمار فوق گویای آن است که هزینه تولیدکننده محصولات کشاورزی در پاییز سال قبل در مقایسه با سال 1400، با رشد 20 تا 137 درصدی همراه بود، اما با این وجود، همچنان دلالان سود هنگفتی به جیب می‌زنند و کشاورزان نیز باید زیر بار افزایش سرسام‌آور هزینه تولید کمر خم کنند و به سود ناچیز محصولات خود رضایت بدهند.

رشد 137 درصدی هزینه تولید پیاز

بر اساس گزارش مورد بررسی، متوسط هزینه تولید سیب‌زمینی و پیاز در پاییز سال قبل نسبت به مدت مشابه سال 1400 به ترتیب 128 و 137 درصد افزایش یافته است. اما در این بین، هزینه تولید گوجه فرنگی در پاییز سال گذشته حدود 20 درصد کاهش یافت.

در این میان هزینه تولید برنج در مدت مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال 1400، بیش از 115 درصد افزایش یافت و به بیش از کیلویی 85 هزار تومان رسید. طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید برنج در داخل کشور در سال 1400 حدود دو میلیون و 200 هزار تن بود و نیاز کشور با احتساب مصرف سرانه 35 کیلوگرم، حداکثر سه میلیون است.

همچنین در پاییز 1401، متوسط قیمت لوبیا قرمز 53 درصد افزایش یافت.

بنا به گزارش مرکز آمار ایران ، هزینه تولید یک کیلوگرم گوشت گوسفندی نیز در پاییز سال قبل با یک رشد 60 درصدی به کیلویی 85 هزار تومان رسید. همچنین در بخش فرآورده‌های دامی سنتی در پاییز ١٤٠١، متوسط هزینه تولید يک كيلوگرم شير گوسفند حدود 22 هزار و 400 تومان و قیمت یک کیلوگرم شیر گاو 12 هزار و 40 تومان بود که نسبت به فصل پاييز ١٤٠٠ به ترتيب 119 و ٩٣.٣ درصد افزايش نشان پیدا کرد.

کارگران زن دستمزد کمتری می‌گیرند

در بخش کشاورزی هزینه نیروی کار در قیمت تمام شده محصول نقش مهمی دارد. بر اساس آماری که منتشر شده، متوسط دستمزد روزانه یک کارگر مرد حدود 70 هزار تومان بیشتر از کارگر زن است.

در پاییز 1401، متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه‎‌چین مرد حدود 300 هزار تومان و دستمزد روزانه میوه‌چین خانم 230 هزار تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال 1400 به ترتیب 45 و 47 درصد افزایش پیدا کرد.

فاصله قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد، فاصله هزینه تمام‌شده تولید محصولات کشاورزی تا قیمت سطح بازار بسیار زیاد است و گاهی به دو تا پنج برابر نیز می‌رسد. برای مثال متوسط هزینه تولید یک کیلو گوجه‌فرنگی در پاییز حدود 4300 تومان در مزرعه بود، اما قیمت آن در سطح میادین میوه و تره‌بار به کیلویی 18 تا 21 هزار تومان رسید. در واقع ظاهرا این دلالان هستند که قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره‌های مردم را تعیین می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر گزارش هزینه مواد غذایی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.