کد مطلب: ۷۵۰۴۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عقب ماندن قیمت مواد مخدر نسبت به تورم/ سود سرشار فروشندگان از تولید گل صنعتی

عقب ماندن قیمت مواد مخدر نسبت به تورم/ سود سرشار فروشندگان از تولید گل صنعتی

به‌رغم اینکه مبتلایان به اعتیاد از افزایش قیمت مواد مخدر در سال جاری خبر می‌دهند، اما کارشناسان معتقدند که با توجه به عدم دخالت دولت در این بازار و عبور تورم نقطه‌ای دی ماه از 51 درصد، می‌توان ادعا کرد که انواع مواد مخدر نه‌تنها گران نشده‌اند، بلکه از تورم عمومی کشور عقب مانده‌اند.

به گزارش تجارت‌‎نیوز ، پس از اعلام ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان که اسفند ماه سال گذشته اتفاق افتاد، برخی فعالان بازار از افزایش شش برابری قیمت تریاک خبر دادند. موضوعی که هشدار فعالان حوزه سلامت مبنی بر گرایش افراد به سمت مواد مخدر صنعتی و ارزان‌تر را در پی داشت. با این حال فعالان بازار می‌گویند که اصولاً مصرف‌کنندگان تریاک به‌لحاظ تأثیرپذیری به سمت موادی نظیر شیشه و مشتقات آن، ماری‌جوآنا و مانند آن نمی‌روند.

به‌رغم اینکه پس از تصمیم دولت طالبان قیمت تریاک در ایران هم روند صعودی به خود گرفت، اما به عقیده کارشناسان، قیمت مواد مخدر نسبت به تورم نقطه‌ای بالای 51 درصد و روند قیمتی سایر کالاها گرانی نداشته است.

با این حال مصرف‌کنندگان جدید در شرایطی که وضعیت اقتصادی عموم شهروندان در حالت بحرانی قرار گرفته، بیشتر به مواد مخدر صنعتی گرایش پیدا می‌کنند. البته این به معنای بهتر بودن مواد مخدر سنتی نیست. طبیعی است که در وهله اول باید سیاست‌گذاری و حکمرانی به سمت کاهش مصرف مواد مخدر از هر نوع حرکت کند. اما ارزانی موادی که تأثیرات مخرب و جبران‌‌ناپذیری روی سلامتی فردی و اجتماعی دارد، می‌تواند یکی از عوامل گرایش به این مواد باشد که به‌طور کلی از تورم عقب مانده‌اند.

آن‌طور که کارشناسان می‌‌گویند حالا سن ابتلا به اعتیاد به 13 تا 14 سال کاهش پیدا کرده است. دولتی که با نگاهی تمامیت‌خواه در تک‌تک بازارها حکمرانی می‌کند به نتیجه‌ای جز ثبت تورم 51 درصدی در پایان دی ماه است. اما در بازاری که لازم است کمترین دخالت را دارد. جدا از این شرایط، بازار مواد مخدر می‌تواند نمونه‌ای مناسب از عدم واگذاری بازارها باشد و دولت آن را الگویی برای سایر بازارها قرار دهد.

موضوع نگران‌کننده که در این رابطه وجود دارد، به نحوه تولید محصولاتی نظیر ماری‌جوآنا بازمی‌گردد؛ برخلاف تصور بسیاری که این ماده مخدر از گیاه تولید می‌شود، اما نحوه تولید آن در ایران به صورت صنعتی است که آسیب‌های به‌مراتب شدیدتری را به دنبال دارد.

افزایش تمایل جوانان برای مصرف مواد مخدر گل

محمدرضا یزدان‌نیاز، کارشناس حوزه اعتیاد، در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت تریاک عاملی برای افزایش مصرف مواد مخدری همچون گل و شیشه بوده است؟ توضیح داد: اصولاً افرادی که به تریاک اعتیاد دارند، حتی در صورت افزایش قیمت تریاک به سمت مواد مخدری نظیر شیشه و گل نمی‌روند.

او در ادامه به افزایش مصرف ماری‌جوآنا در بین نسل جوان به دلیل مشکلات روحی و روانی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین مصرف‌کننده این دو ماده مخدر در بین افراد 13 تا 35 سال است. با توجه به افزایش فشارهای عصبی جوانان در شرایط کنونی، بسیاری از آن‌ها برای کاهش اضطراب، استرس و ناراحتی احساس می‌کنند که باید به سمت ماده مخدر گل روی آورند.

وی با بیان اینکه ماده مخدر گل در ایران به صورت صنعتی کشت می‌شود، تصریح کرد: تصور بسیاری این است که این ماده مخدر در گلخانه تولید می‌شود؛ این در حالی است که به دلیل افزایش هزینه تولید در گلخانه، کمبود برق، صرف زمان بیشتر و … این ماده مخدر با ترکیبات کانابیس صنعتی تولید می‌شود. کانابیس صنعتی سه نوع هستند که به صورت مایع و لیتری وارد کشور می‌شوند.

یزدان‌نیاز با اظهار به اینکه این مواد اغلب در بسته‌بندی شیشه‌شوی ماشین یا بطری آب وارد کشور می‌شوند، بیان کرد: با یک لیتر از این مواد می‌توان نزدیک به سه تن، ترکیبی از مواد مخدر گل به صورت مصنوعی حتی در منزل بدون نیاز به مزرعه تولید کرد.

او با اشاره به اینکه ماده مخدر گل بیش از 170 نوع دارد که مصرف‌کننده و فروشنده نیز اطلاعی از طرز تولید آن ندارند، گفت: در این میان، تولیدکنندگان با واردات کانابیس صنعتی به داخل کشور سود سرشاری را می‌برند.

قیمت مواد مخدر چقدر افزایش یافت؟

یزدان‌نیاز به افزایش قیمت مواد مخدر نسبت به گذشته خبر داد، اما معتقد است که میزان افزایش قیمت نسبت به تورم 51 درصدی و افزایش چندین برابری کالاها بسیار ناچیز است.

این کارشناس مسائل اعتیاد عنوان کرد: اگر قیمت مواد مخدر افزایش پیدا نمی‌کرد این توهم در بین خریدران ایجاد می‌شد که قیمت همه کالاها بالا رفته پس چرا قیمت مواد مخدر ثابت مانده است؟

ترکیب کدوئین و فسفر برای تولید هروئین

او با اشاره به نحوه تولید هروئین در ایران تأکید کرد: در ایران چیزی به نام هروئین اصلی که از تریاک گرفته شود، وجود ندارد. در حال حاضر هروئین موجود در بازار ترکیبی از کدوئین با فسفر است که تقریبا سه برابر قوی‌تر از هروئین عمل می‌کند.

بر اساس گفته یزدان‌نیاز، از آنجایی که هروئین در ایران به صورت صنعتی تولید می‌شود قیمت آن افزایش چندانی پیدا نکرده است.

وی با اعلام اینکه ایران جزو سه کشور برتر دنیا در تولید کدوئین است که از خشخاش ایرانی تولید می‌شود، افزود: از یک گرم کدوئین امکان تولید سه گرم هروئین وجود دارد که 10 برابر قوی‌تر است. همین مسئله باعث شده که بستن مرزها با افغانستان تاثیری در افزایش قیمت این ماده در ایران نداشته باشد. در واقع افزایش قیمت هروئین در ایران تنها به دلیل افزایش دندان طمع واسطه‌ها است.

برای مطالعه بیشتر گزارش فروش سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان مواد مخدر در ایران را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا شاهده شما که نتونستین جلو سوداگران مرگ رو بگیرین ساقی رو بگیرین لا اقل زیر نظر دولت بزارین تریاک کشت بشه ولا قسم همه اشغال مصرف میکنن