کد مطلب: ۱۳۰۳۳۹

قیمت نان تغییر نمی‌کند/ صادرات غیرنفتی به ۴۴ میلیارد دلار رسید

قیمت نان تغییر نمی‌کند/ صادرات غیرنفتی به 44 میلیارد دلار رسید

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: نزدیک به 14درصد از 43.7 میلیارد دلار واردات در سال 95 کالاهای مصرفی و بقیه مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده است.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست خبری صبح امروز گفت: واردات در سال 95 از لحاظ وزنی 33.4 میلیون تن و صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی 111 میلیون تن بوده است.

وی افزود: در سال 92، 80 درصد صادرات به 8 کشور جهان رفته که در سال 95 این میران صادرات به 15 کشور جهان رفته است.

خسروتاج گفت: در سال جاری هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده و آرد کما‌فی‌السابق به صورت یارانه‌ای در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد.

همچنین، وی در مورد کشف کالای قاچاق در منزل یکی از وزاری دولت اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: از این موضوع بی‌خبرم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مورد احیای مجدد وزارت بازرگانی در سال جاری بیان داشت: در گذشته یک تیم کارشناسی این موضوع را بررسی کرد و جواب منفی بود.

خسروتاج با بیان اینکه تمام کشورهای پیشرفته دنیا به سمت ادغام صنعت و تجارت می‌روند، افزود: از آخرین اخبار مربوط به احیای وزارت بازرگانی اطلاعی ندارم.

خسروتاج در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه فهرست 700 قلم کالا برای غیرمجاز شدن واردات و همچنین تغییرات تعرفه‌ای به دولت ارائه شده چه تضمینی وجود دارد که در صورت مصوب شدن آن زمینه برای واردات کالای قاچاق فراهم نشود، گفت: اگر فقط با نظام تعرفه‌ای بخواهیم، جلوی قاچاق را بگیریم انگیزه برای قاچاق زیاد می‌شود، ولی اگر کاری کنیم که تولید داخلی رقابتی شود، این انگیزه هم کمتر می‌شود.

نشست خبری وزارت صنعت و معدن

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در مبارزه با قاچاق کالا رویکردمان افزایش هزینه قاچاق است، ولی از آن طرف هم باید سعی کنیم، هزینه تولید را کاهش دهیم.

وی افزود: سیاست‌های تجاری جدید برای حمایت از تولید واشتغال در سال 96 تولید را رقابتی می‌کند. از جمله این موارد می‌توان به وضع مقررات قیمت‌شکنی و حفاظتی و جبرانی اشاره کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ضعیف با هدف رشد و ماندگاری آنها، اتخاذ سیاست‌های تجاری زمینه‌ساز کاهش هزینه تولید، جلوگیری از واردات و تشویق همکاری‌ تولیدی و سرمایه‌گذاری مشترک برای اقلام و کالاهای بیشتر از جمله سیاست‌های تجاری سال جاری که در راستای تولید و حمایت از اشتغال می‌توان آنها را به کار گرفت.

همچنین خسروتاج بیان داشت: برنامه ما برای صادرات غیرنفتی در سال 95 رساندن صادرات این بخش به 50 میلیارد دلار بود که اگرچه در زمینه رشد صادرات غیرنفتی 3.5 درصد رشد کردیم، اما از برنامه عقب‌تر هستیم و در نهایت صادرات در این بخش به حدود 44 میلیارد دلار رسید.

وی همچنین بیان داشت: ارزش صادرات میوه و تره‌بار درسال 95 به 900 میلیون دلار، محصولات دامی 437 میلیون دلار و پسته و مغز پسته هزار و 250 میلیون دلار بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: صادرات کالاهای عمده کشاورزی علی‌رغم رشد وزنی 17 درصدی، رشد صادرات ارزشی نداشت.

خسروتاج افزود: در بخش صنایع غذایی شاهد صادرات دو میلیارد و یکصد میلیون دلار بودیم.

وی اظهار داشت:‌ در سال 95 در بخش معدن و صنایع معدنی با 6 میلیارد دلار صادرات از نظر وزنی 36.4 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل و از لحاظ ارزشی 8.5 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل داشتیم.

همچنین، رئیس سازمان توسعه تجارت، ارزش صادراتی 5 گروه اساسی از محصولات پتروشیمی را از سال 95 به 7.5 میلیون دلار عنوان کرد و بیان داشت: علی‌رغم رشد 12 درصد در وزن مقایسه با سال 94، باز به دلیل کاهش قیمت بین‌المللی از نظر ارزش 12 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است.

خسروتاج افزود:‌ تراز ارزش تجاری ایران که همواره بدون احتساب نفت، منفی و دچار کسری مزمن بوده است، از سال 92 با شیب معین به سمت مثبت حرکت کرد و در سال 94 و 95 برای نخستین بار مثبت شد.

وی گفت: تراز تجاری ایران از لحاظ ارزشی در سال 95 در حدود 250 میلیون دلار مازاد تجاری داشته است و در واقع کسری مزمن تراز تجاری به مازاد تراز تجاری تبدیل شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه در هفته گذشته اولین جلسه شورای عالی صادرات با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد، گفت: در این جلسه مصوب شد تا شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی ضمن تاکید بر تسهیل ورود موقت مواد و کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی، مقرر نمود گمرک جمهوری اسلامی ایران ضمن استفاده از ظرفیت قانونی و بدون کسب نظر دستگاه‌های مختلف برابر مقررات نسبت به موافقت با ورود موقت مواد اولیه و ملزومات اقدام کند.

خسرتاج با بیان اینکه مصوبات این جلسه شامل 13 بند بود، بیان داشت: یکی دیگر از مصوبات در زمینه مشکلات در مورد برقراری روابط بانکی با کشورهای هدف بود که مقرر شد، بانک مرکزی با هماهنگی وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تحلیل طرحی به منظور رفع مشکلات مذکور به ویژه در کشورهای همجوار اقدام و نتیجه را به دبیرخانه شورای عالی صادرات منعکس کنند.

وی همچنین بیان داشت: در سال 95 یک میلیون و 10 هزار تن روغن خام نباتی به ارزش 876 هزار دلار به کشور وارد شده که این رقم در سال 91 به یک میلیون و 625 هزار تن به ارزش 2 میلیون و 54 هزار دلار بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه واردات شکر، برنج، گندم و گوشت قرمز به لحاظ وزنی نسبت به سال 91 در سال 95 کاهش یافته است، گفت: در سال گذشته 666 هزار و 800 تن شکر به ارزش 319 هزار و 897 دلار وارد شد.

خسروتاج بیان داشت:‌ همچنین در سال گذشته 828 هزار و 724 تن برنج، یک میلیون و 442 هزار و 800 تن گندم و 93 هزار و 267 تن گوشت قرمز به کشور وارد شده است.

توسعه صادرات مهم‌ترین برنامه سال 96

رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص برنامه های در دست انجام این سازمان در سال جاری اظهار کرد: اکنون تراز تجاری برای ما اهمیتی به مراتب بیشتر از حجم صادرات دارد. در این میان تولیدکنندگان ما نیز به‌طور دائم براین نکته اذعان دارند که حجم تولید افزایش یافته و لازم است جلوی واردات گرفته شود برهمین اساس جلسات متعددی برگزار شده و به عنوان مثال هفته گذشته در اولین جلسه شورای عالی صادرات با حضور معاون اول رییس جمهور مسائلی مانند موضوعات بانکی و ضمانت‌نامه‌های صادراتی در دست بررسی قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: برای سال جاری نیز برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است اما آنچه از بیشترین اهمیت برخوردار است مربوط به بحث توسعه صادرات می‌شود. البته موارد دیگری مانند توسعه مقاصد صادراتی، پوشش‌های مالی و بیمه‌ای و یافتن راهکارهایی برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی از دیگر اقداماتی است که برای سال جاری مدنظر قرار گرفته محسوب می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین عنوان کرد: از سوی دیگر طی سال‌های گذشته برنامه‌هایی مدنظر قرار گرفته که در سال جاری این موارد دنبال می‌شود به عنوان مثال طی این مدت دولت در حوزه واردات لاستیک اقدامات مناسبی صورت داد و در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان از بالابودن حجم واردات گلایه داشتند این مساله را به خوبی کنترل کرد. در حوزه‌های دیگری مانند لوازم خانگی و غیره نیز طی این مدت واردات برخی کالاها با توجه به وضعیت تولیدکنندگان داخلی محدود شد و در مواردی نرخ ارز از ارز رقابتی به سمت ارز آزاد حرکت کرد که این موضوع موجب شد واردات برخی کالاها کنترل شده و اولویت واردکنندگان خارج شود.

خسروتاج همچنین در پاسخ به سوالی که در خصوص دیپلماسی تجاری ایران مطرح شده بود، گفت: پس از برجام فضای بین‌المللی برای صادرکنندگان ما شرایطی به مراتب بهتر داشت و در مجموع می‌توان گفت که دیپلماسی اقتصادی در شرایط پس از برجام فراهم شد و اکنون می‌توان گفت که در این حوزه مشکلی نداریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.