کد مطلب: ۳۶۳۸۰۱

افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر بورس گذاشت؟

افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر بورس گذاشت؟

در حالی که دیروز بازار سهام با اتکا به رشد بهای نفت در شامگاه جمعه در انتظار صدر‌نشینی گروه پتروشیمی نفتی بود، اما بازار به سمت چهار گروه بانک، مسکن، خودرو و سیمان گرایش بیشتری نشان داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در آغاز نخستین هفته کاری بازار پس از تعطیلات نوروزی شرایط مثبتی را تجربه کرد. در حالی که دیروز بازار سهام با اتکا به رشد بهای نفت در شامگاه جمعه در انتظار صدر‌نشینی گروه پتروشیمی نفتی بود، اما بازار به سمت چهار گروه بانک، مسکن، خودرو و سیمان گرایش بیشتری نشان داد. در شامگاه جمعه بهای هر بشکه نفت برنت به بیش از ۷۰دلار در هر بشکه رسید که خبر خوبی برای شرکت‌های وابسته به این کالا به شمار می‌رود.

در این شرایط شاخص کل به اتکای رشد قیمت سهام دو پالایشگاه اصفهان و تهران به همراهی نمادهایی نظیر مخابرات و همراه اول و چادر‌ملو شاهد افزایش هزار و ۲۵۴ واحدی (معادل ۶۸/ ۰ درصد) بود. به این ترتیب شاخص کل در پایان معاملات دیروز به رقم ۱۶۸هزار و ۵۳۶ واحد رسید.

شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز دیروز با رشد قابل ملاحظه ۸/ ۱درصدی در سطح ۳۶هزار و ۲۸واحد قرار گرفت.در بازار دیروز در گروه بانکی خبر رسید ادغام پنج بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه با فروش سهام بانک‌ها از ۱۸ فروردین وارد مرحله دوم می‌شود.

بر اساس اطلاعیه چهار بانک و موسسه اعتباری، از امروز (یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸) به مدت ۳۰ روز کاری یعنی تا روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ امکان استفاده از شرایط خرید سهام فراهم است. البته قیمت سهام قابل خرید برای چهار بانک و موسسه متفاوت است.

براساس مصوبه اعلام شده در مورد سهام حکمت ایرانیان قیمت خرید سهام برای سهامداران حقیقی هر سهم هزار ریال «معادل ارزش اسمی» است. قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی هر سهم ۷۸۸ ریال «معادل ارزش اسمی» است.

همچنین شرایط خرید سهام مهر اقتصاد عبارت از قیمت خرید سهام متعلق به سهامداران حقیقی به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» یا ارزش اسمی هر کدام بالاتر باشد، خواهد بود. همچنین برای قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» اقدام می‌شود.

در همین حال، قرار است شرکت نگین ساحل رویال شرکت زیرمجموعه بانک مهر اقتصاد این سهام را خریداری کند. شرایط خرید سهام موسسه کوثر نیز قیمت خرید سهام برای سهامداران حقیقی هر سهم هزار ریال است. قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیر‌وابسته به نیروهای مسلح به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» خواهد بود.

سهام فوق توسط شرکت عصر تجارت اقتصاد (سهامی خاص) «شرکت زیرمجموعه این موسسه» خریداری می‌شود. شرایط خرید بانک انصار نیز براساس قیمت خرید سهام اشخاص، هر سهم ۲۰۸۶ ریال است. نوع سفارش از نظر اعتبار زمانی، سفارش بدون محدودیت زمانی است. سهام فوق توسط شرکت ایرانیان اطلس خریداری می‌شود. شرایط خرید بانک قوامین همچنین براساس قیمت خرید سهام اشخاص حقیقی هر سهم هزار ریال است.

قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیر‌وابسته به نیروهای مسلح به ارزش تابلو (در زمان توقف نماد) خواهد بود. نوع سفارش از نظر اعتبار زمانی سفارش بدون محدودیت زمانی است.

براساس اعلام بانک قوامین، سهام توسط شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خط صبا (شرکت زیرمجموعه این بانک) خریداری می‌شود. همچنین سهامدارانی که در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکنند، می‌توانند تا زمان ارزش‌گذاری سهام بانک قوامین توسط گروه کارشناسان رسمی تامل کرده و بر اساس آن و به ترتیبی که متعاقبا اعلام خواهد شد نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند. در همین حال تفاوت اعلام شده میان قیمت سهام افراد حقیقی و حقوقی با اعتراض برخی از سهامداران این شرکت‌ها مواجه شده است.

از دیدگاه معامله‌گران ایجاد تفاوت در قیمت یک سهام در زمان معامله صرفا به دلیل هویت سهامدار یک مساله تبعیضی به شمار می‌آید که می‌تواند به زیان عمده معامله‌گران حقوقی تمام شود.در گروه بانکی همچنین آخرین خبرها از ثبت افزایش سرمایه دو قلوهای بانکی حکایت دارد. در این راستا دیروز مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آخرین وضعیت ثبت افزایش سرمایه دو بانک تجارت و صادرات را تشریح کرد.وی با تاکید بر اینکه روند ثبت افزایش سرمایه در حال طی مراحل نهایی است، افزود: ظرف چند روز آینده افزایش سرمایه این دو بانک در سپرده‌گذاری مرکزی ثبت خواهد شد.

در گروه معدنی رشد بهای سنگ آهن در بازار جهانی به تقویت گروه معدنی منجر شده است. براساس آمار منتشره آخرین قیمت سنگ‌آهن پنج‌شنبه گذشته به دلیل تعطیلات در چین در ثبات بود. به گزارش فولاد ایران، آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد ۹۰/ ۹۲ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین ثبت شد که نسبت به یک هفته قبل ۶ دلار و در مقایسه با یک ماه گذشته ۸ دلار رشد داشته است.

البته در مقایسه با یک روز قبل ۲۰ سنت افت داشت. شرکت معدنی ریو تینتو حمل برخی محموله‌های آوریل را به تعویق انداخته و مصرف‌کننده‌های نهایی در چین موجودی کمی در انبارها دارند، از این رو خبرهایی درباره رشد تقاضا در بازار شنیده شده است. البته از طرفی تولید‌کننده‌های فولاد که در نزدیکی بنادر شمال چین فعال هستند هنوز ترجیح می‌دهند از محموله‌های موجود در بنادر خرید کنند تا با عرضه‌کننده‌ها معامله کنند. هنوز اختلاف قیمت محموله‌های موجود در بنادر با قیمت‌های پیشنهادی عرضه‌کننده‌ها زیاد است.در گروه واسطه‌گری مالی، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی درخصوص برگزاری مزایده فروش سهام شرکت خدمات مالی حسابداری دی ایرانیان، دست به شفاف‌سازی زد و آماده بازگشایی نماد برای روز معاملاتی بعد شد.

بر این اساس، «وبوعلی» عطف به تصمیم متخذه در جلسه هیات‌مدیره ۲۱ اسفند اعلام کرد: با انتشار آگهی مزایده فروش سهام شرکت، این شرکت در نظر دارد ۳۹ درصد سهام تحت مالکیت در شرکت خدمات مالی حسابداری دی ایرانیان (سهامی خاص) بر مبنای قیمت پایه هر سهم ۴۲۰۶ ریال را به‌صورت نقدی یا ترکیبی از نقد و معاوضه سهام شرکت‌های بورسی با قابلیت نقدشوندگی مناسب، واگذار کند.

تاریخ برآورد شده جهت مشخص شدن نتایج، ۲۵ فروردین ماه اعلام شده است.در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو با گزارش مناسب اسفند ماه خود با صف خرید همراه شد. در این گزارش آمده است که تولید گروه پژو از ۱۴ هزار در دی به ۱۷ هزار در بهمن و ۲۱ هزار در اسفند رسیده است.

سمند از ۲۲۰۰ به ۵۱۰۰ رسیده و این روند نشان از بهبود وضعیت تولید دراین شرکت دارد. نرخ گروه پژو در متوسط ۹ ماهه ۳۲۴ میلیارد ریال، در دی۶/ ۳۹۰ میلیارد ریال، در بهمن ۳۶۱ میلیارد ریال و در اسفند ۲/ ۴۲۵ میلیارد ریال شده است که نشان از رشد دارد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۶۲۲میلیارد تومان و فرابورس ۳۰۲میلیارد تومان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.