کد مطلب: ۷۳۷۴۴۱

پیش بینی جدید از قیمت نفت/ اژدهای زرد ارزش طلای سیاه را بالا می‌برد؟

پیش بینی جدید از قیمت نفت/ اژدهای زرد ارزش طلای سیاه را بالا می‌برد؟

بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یک پیش‌بینی جدید از افزایش 15 دلاری قیمت نفت در هر بشکه خبر داد. بازگشت دوباره چین به بازار دلیل اصلی اصلاح چشم‌انداز قبلی این بانک است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته تغییراتی در سطح جهان رخ داد که انتظار افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی را به‌ وجود می‌آورد. ازجمله این تغییرات تمدید سیاست کاهش عرضه توسط اوپک و تعیین سقف قیمت برای روسیه بود.

با این حال کاهش تقاضا توسط چین قیمت نفت را در کانال نزولی قرار داد و معادلات بازار را بر هم ریخت. البته اخیراً گمانه‌هایی از جهش طلای سیاه در بازارهای جهانی مطرح شده است.

پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در راستای تسهیل سیاست کووید صفر در چین، ملایم شدن روند تحکیم سیاست پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا و ادامه کاهش عرضه نفت روسیه و اوپک رقم خورد.

در همین زمینه بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی پیش‌بینی خود را از قیمت نفت در سال آینده میلادی 15 دلار دیگر بالا برد. این بانک پیش از این چشم‌انداز نفت 100 دلاری را برای سال 2023 داشت. قیمت نفت برنت در حال حاضر حدود 78 دلار است که با پیش‌بینی این بانک آمریکایی نرخ آن به 93 دلار می‌رسد.

تأثیر بازگشت چین بر قیمت نفت

رویترز نیز در گزارشی از تسهیل محدودیت‌های کرونایی در بیشتر شهرهای چین طی هفته گذشته خبر داد. همچنین شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، اعلام کرد که نوع جدید امیکرون کشندگی کمتری دارد و دولت می‌تواند منعطف‌تر عمل کند.

به نظر می‌رسد بروز مشکلات اقتصادی که جدیدترین مصداق آن به فرار شرکت‌های بین‌المللی از این کشور بازمی‌گردد به مثابه تلنگری برای دولتمردان کمونیست برای کاهش سخت‌گیری‌ها باشد. با این اوصاف افزایش نرخ طلای سیاه آنچنان هم دور از انتظار نیست.

علاوه بر تاثیر بازگشت اژدهای زرد به بازار، برخی تحلیلگران معتقدند کاهش عرضه روسیه ممکن است بر معاملات بازار نفت تاثیر بگذارد. کمااینکه در لحظه تنظیم این گزارش بازار نفت نوساناتی را تجربه کرد و آخرین قیمت‌ نفت با افزایش 0.23 درصدی معامله شد.

شاید تعیین سقف قیمت برای روسیه در کوتاه‌مدت مشهود نباشد، اما با ادامه این سیاست عرضه این محصول دچار اختلال می‌شود. چراکه با ورود دوباره چین به بازار انرژی، تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی روسیه زیر بار سیاست تعیین سقف قیمت نرفت و فروش نفت خود را بر بازارهای آسیا متمرکز کرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد تعادل عرضه در بازارهای جهانی دچار آشفتگی شود.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر روسیه باعث حذف ایران از بازار نفت می‌شود را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.