کد مطلب: ۵۲۳۶۱۷

قیمت واقعی دلار، ۲۱ هزار تومان است!

قیمت واقعی دلار، ۲۱ هزار تومان است!

برخی از کارشناسان معتقدند قیمت ارز در سال ۱۴۰۰ بستگی به عوامل مختلفی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری و بازگشت پول‌های بلوکه شده به کشور دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نگاهی سطحی به روند نرخ ارز درسال گذشته می‌توانیم به روند صعودی آن در سال ۹۹ پی ببریم. دلار در سال ۹۹ با ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان شروع به کار کرده و در کانال ۲۴ هزاز تومان به روند خود پایان داد. بیشترین رقم دلار در روز ۲۸ آبان ۹۹ با قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند قیمت ارز در سال ۱۴۰۰ بستگی به عوامل مختلفی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری, بازگشت پول های بلوکه شده به کشور, انتظارات تورمی، ناترازی ارزی و از بین رفتن تحریم ها دارد. موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی همین روز گذشته، آن را یکی از آرزوهایش در امسال نامید.

البته برخی دیگر معتقدند سال ۱۴۰۰ احتمال شوک شدید ارزی در بازار خیلی کم و به مراتب باید منتظر کاهش قیمت دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان باشیم.

قیمت واقعی دلار، ۲۱ هزار تومان است!

علی مطیعی کارشناس اقتصادی در خصوص نرخ احتمالی دلار در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: برای رسیدن به آرامش در بازار‌های مختلف باید بازار ارز به تعادل برسد. یعنی همه مسائل در بازارهای مختلف بستگی به قیمت ارز دارد.

مطیعی ادامه داد: در صورتی که دولت قصد کاهش نرخ ارز را قبل از انتخابات داشته باشد، این جو خبری را باید گسترش دهد. از این رو می تواند قیمت دلار را به این واسطه کاهش دهد. علت این که در چنین امری ورود نکرد، نامناسب بودن موقعیت زمانی این خبر نسبت به انتخابات است. همچنین ما فاصله زمانی بسیاری تا انتخابات داریم.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تاثیر گذار در حجم نقدینگی و تورم و به مراتب نرخ ارز، محدودیت‌های بین الملی است که در مدت زمان های مختلف نرخ ارز را افزایش داد. با توجه به برخی از مسائل اقتصادی پیش رو در کشور، به نظر می رسد دلار سال آینده کاهشی نشود. قیمت دلار بین ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان قیمت واقعی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه نیستم، زیرا به نظر من این نرخ ارز موجب فساد در جامعه می‌شود و منفعتی برای مردم ندارد. سال گذشته ارز ۴۲۰۰ به بسیاری از کالا‌ها تعلق گرفت، اما در نهایت قیمت کالا افزایش یافت و تغییری نکرد. یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند بر نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ تاثیر بگذارد، بحث انتخابات ریاست جمهوری است. در صورتی که سال آینده نتیجه انتخابات موجب از بین رفتن نا اطمینانی‌های سیاسی شود می‌توانیم منتظر بازار آرام ارز در سال ۱۴۰۰ باشیم. همچنین بحث لغو تحریم‌ها و خروج ایران از لیست سیاه FATF هم مسئله‌ای غیر قابل انکار است.

مطیعی ادامه داد: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران مسئله ای بسیار بزرگ است.در صورتی که بتوانیم به منابع بلوکه شده ایران در کورهای مختلف دسترسی پیدا کنیم باید منتظر کاهش قیمت دلار در امسال باشیم. در صورتی که منابع یاد شده آزاد شود ایران به ارزهای خود دسترسی پیدا کرده و به دنبال آن تورم کاهش پیدا می‌کند.

منتظر کاهش قیمت دلار در سال جدید نباشید!

علی اصغر سمیعی زفرقندی رئیس اسبق کانون صرافان در خصوص قیمت نهایی دلار در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: قیمت نشان دهنده ارزش هر کالا و به دوگونه معین می شود؛ نخست صورت واقعی که نشان دهنده ارزش واقعی آن کالا است و دیگر اینکه به صورت غیر واقعی باشد. یعنی بی‌جهت بالا باشد که اصطلاحاً می‌گویند دارای حباب است یا بی‌جهت پایین باشد که اصطلاحا می‌گویند فنر قیمت جمع شده است.

وی ادامه داد: در هر دو صورت آن چیزی که باعث به وجود آمدن قیمت برای یک کالا می‌شود ، همانا اصل "عرضه و تقاضا " است، ولی در زمانی که قیمت غیر واقعی می شود، نشان می دهد که " عرضه و تقاضا " دستکاری شده است،

سمیعی بیان کرد: در رابطه با قیمت ارز عرضه‌کننده عمده و اصلی و کنترل کننده صادرات دولت است. همچنین کنترل تقاضا توسط وضع کننده مقررات برای واردات توسط دولت امکان پذیر است و می‌توانیم بگوییم هرگاه قیمت‌ها به طور غیر واقعی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت واقعی قرار بگیرد تاثیرگذار اصلی دولت ها هستند.

وی تصریح کرد: اگر تلاطم معنی داری در بازار ارز رخ دهد ، حداقل کار مسئولین اقتصادی کشور، عدم مداخله به موقع توسط تزریق مثبت و منفی برای متعادل و واقعی و واحد نگاه داشتن نرخ ارز است. در حال حاضر هیچ دلیل روشنی برای کاهش واقعی نرخ ارز مشاهده نمی‌شود، مگر اینکه بازهم مدیریت بازار بخواهد با دستکاری عرضه و تقاضا بر روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: یک راه دیگر برای کاهش یا حداقل ثابت نگاه داشتن نرخ ارز وجود دارد. البته این راه قدری مشکل و به اراده و جرات نیاز دارد. لازم به ذکر است که اراده و جرئت در مسئولین اقتصادی کشور مشاهده نمی شود. در صورتی که نرخ تورم و به دنبال آن نرخ بهره کاهش یابد, امید فراوانی به شکوفایی اقتصادی در کشور به وجود می آید.

تورم مانند حبابی است که اقتصاد کشور ما را در خود جا داده و موجب رشد نقدینگی ماه به ماه در کشور می‌شود. حفظ «ارزش پول ملی» و رساندن نرخ دلار به زیر ۱۰ هزار تومان، رویای بزرگی است که چشم‌انداز کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدتی از تحقق آن به چشم نمی‌خورد.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کوروش

    تفکر غلط اقتصاددان های بیسواد کشور همین که همه چشم به چند میلیارد ارز بلوکه شده خارجی دا مد که نهایتا یکسال تجارت کشور را جواب دهد. خوب بعد چه؟… بیست سال مذاکره نتجیه اش شد برجام و رکود اقتصادی تحریم بیشتر و خاموش شدن مهمترین دانش کشور یعنی ارنژی هسته ای و قتل و ترور دانشمندان و ژنرال های ایرانی… در سیصد سال اخیر چندین بار به خارجی ها اعتماد شد و نتیجه شد ترکمنچای و آخال و کاپیتالاسیون و برجام … با این حال باز هم منتظر بهبود اقتصاد با کمک خارجی های استعمارگر هستید؟. مشکل کشور سو مدیریت هست ، فقط و فقط همین!

  • ناشناس

    ارزش پول ملی را برگردانید….خدا لعنت کنه خائن این به کشوروملت را…

  • ناشناس

    قیمت واقعی بیش از این حرفهاست نرخ پایین ندید الکی

    • ناشناس

      متاسفانه در کشور ، مسئولی نداریم که مسئولیتِ مسئولیتش رو قبول کنه
      از رئیس جمهور گرفته تا بقیه…اولش همه حرفای قشنگ زیاد می زنن
      ولی آخرش میگن من هیچ کاره ام…

    • ناشناس

      قیمت باید تک رقمی بشه
      خدا ذلیل و گرفتار کنه کسی که حتی حرف گرونی دلار را بزنه
      اونایی که باعث بشن مذاکره نشه
      و تحریمها برداشته نشه
      و دلار تک رقمی نشه
      خدا بلاها را برای اونا نازل میکنه

  • ناشناس

    هر کس این حرفو زده دلار در سال جدید ۲۱ هزار تومن
    واقعا ایرانی نیست
    و اگر دولت و کلیه مسئولین در سال جدید دلار را تک رقمی نکنند حتما ایرانی و دلسوز نیستند
    و اونایی که میگن منتظرپایین اومدن دلار نباشید یا کاسبان تحریم هستند و یا دلالهای از خدا بیخبر و دزدان کشور هستند
    امسال اگر دلار تک رقمی نشه و قیمتها پایین نیاد مردم کوتاه نمیان و اجازه نمیدن کشور را له کرده و به خاک سیاه بنشانند
    مردم حق تونو نزارید با جو دادن تندروها و دلالها ضایع کنند
    دلار باید ۵۰۰۰ تومن بشه و قیمتها باید افت کنه
    مردم خودتون باید از حق خود دفاع کنید
    فقط گرون نخرید
    تنها راه مبارزه با گرونفروشی و نخریدن
    و مطالبه ارزانی

    • حمید۲۰۰۰

      دلار ۵۰۰۰ بشه؟؟ بشین تا بشه اقتصاد حساب کتاب داره با فرمایش وفتوا هم کاری نداره

    • Ebi

      دقیقا همون اقتصاده با حساب کتاب که دلار ۴ تومنی رو کرد ۳۲ تومن و الان مورخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۲۲ تومنه
      همون اقتصاد باید دلارو ۵ تومن کنه
      اخه اقتصاد ما حساب کتاب داشت اوضاع این نمیشد

  • ناشناس

    قیمت واقعی دلار هزار و دویست تومان

  • ایرانی

    قیمت واقعی یک و دویست هست همین صبحت ها هست که ارزش پول ملی کشورمان میاید پایین

  • ایرانی

    کسی که دوست دآرد دلار برود بالا ایرانی نیست و دلش برای ایرانی و کشورعزیزمان دلش نمی سوزد که هرروز ارزش پول ملی میاید پایین

  • ناشناس

    مردم دلار ۴ هزار تومنی میخان

  • ناشناس

    بعد از انتخابات دلار وارد کانال بالای ۳۰ هزار تومان میرود این / واین هم ×

  • سیده کبرا

    سلام تاحالا چی ارزون شده وقیمتش پایین اومده که دلار بیاد خوش باورنباشید ماهم ارزوی ارزونی روداریم اماارزوی ارزونی توکشوری که هرسال حقوق افرادمیره بابا وقیمتها چندبرابرمیشه محاله چنین ارزویی..‌

    • سجاد

      قیمت دلار 35 الی 40 هست.
      اینا جهت انتخابات ترمزش رو کشیدن همه از 2 سال پیش میدونستند.
      همه میدونستند که قراره روی 30 دولت باقی کثریشو جبران کنه و پس از اون برای انتخابات قیمت رو بکشه پایین. حتی خود رییس جمهور علنی گفت.
      با تحویل دولت قیمت واقعی را خواهید دید.
      از اون زمان میلیاردها تومن نقدینگی فقط تزریق شده!
      بانکها همه سودشون را بالا بردن، صندوق بیمه به علت کمبود جمعیت جوان رو به نزوله. با ابتکار دلار 4200 همه ی تولیدیها زمین خوردن.
      چرا دلار بیاد پایین