کد مطلب: ۸۰۶۰۲۲

آخرین خبر از واکسن روتاویروس در ایران/ چگونه با ویروس جدید مقابله کنیم؟

آخرین خبر از واکسن روتاویروس در ایران/ چگونه با ویروس جدید مقابله کنیم؟

روتاویروس، ویروسی مسری‌ست که اخیرا در تهران شیوع پیدا کرده است. اصلی‌ترین عامل اسهال کودکان همین ویروس عنوان شده است. اما وضعیت واکسن روتاویروس در ایران چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روتاویروس، ویروسی است که در روزهای اخیر در تهران شیوع پیدا کرده است. علائم این ویروس و نحوه درمان این ویروس را در این مطلب بخوانید. قیمت واکسن روتاویروس در بازار داروی ایران چند؟

اخیرا رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر از طغیان روتاویروس در تهران خبر داد. به گفته مراجعات بیماران مبتلا به این ویروس به بیمارستان افزایش پیدا کرده است.

فرهاد چوبدار در گفت‌وگو با ایسنا به خانواده‌ها از خوددرمانی برای روتاویروس هشدار داد و توصیه کرد که افراد به بیمارستان مراجعه کنند. اگرچه راه‌هایی برای پیشگیری از این بیماری عنوان شده است، اما همچنان بهترین راه، همان واکسیناسیون است.

واکسن روتاویروس در ایران

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت سال 97 درباره واکسن روتاویروس گفته بود: «با تصویب بودجه 100 میلیون دلاری تولید این واکسن به همراه واکسن پنوموکوک در ایران تولید می‌شود.» (فارس)

اما آنطور که محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت که با وجود اعلام انیستیتو پاستور ایران برای تولید واکسن در خرداد 1400، اما تولید این واکسن عملیاتی نشد. (اکوایران)

قیمت واکسن روتاویروس

بهترین روش مقابله با این بیماری، دریافت واکسن روتاویروس است. قیمت واکسن روتاویروس هنوز مشخص نیست. تولید داخلی تاکنون وارد بازار نشده و فقط دو نوع واکسن خارجی برای آن اعلام شده است.

در حال حاضر دو واکسن خارجی با نام‌های RotaTeq و Rotarix در امریکا مجوز دریافت کرده‌اند. واکسن RotaTeq در 2 ماهگی، چهار ماهگی و 6 ماهگی تجویز و به کودکان تزریق می‌شود. واکسن Rotarix اما فقط در 2 ماهگی و چهار ماهگی تجویز می‌شود. به عبارتی کودکان تا قبل از هشت ماهگی فرصت دارند واکسن روتاویروس را دریافت کنند.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره واکسن روتاویروس گفت: «واکسن تولید داخل روتاویروس و پنوموکوک برای رده سنی اطفال زیر ۵ سال تا پایان سال تولید می‌شود. با تعریف آن در برنامه واکسیناسیون سراسری اعلام می‌کنیم که مادران در چه سنی فرزندان‌شان را برای دریافت واکسن بیاورند.» (باشگاه خبرنگاران)

علائم بیماری روتاویروس

اما علائم این بیماری چیست؟ افراد چگونه این بیماری را تشخیص دهند؟ روتاویروس از طریق تماس دست به دهان در طول مدت ابتلا پخش می‌شود. زمانی که فرد آلوده است و اطلاع ندارد. حتی اگر فرد مبتلا به روتاویروس علائمی نداشته باشد.

علائم اولیه روتاویروس شامل تب، استفراغ و اسهال آبکی است. از دیگر علائم روتاویروس می‌توان به از دست مایعات بدن اشاره کرد. متخصصان توصیه کرده‌اند افراد مبتلا به این بیماری آب زیادی باید بنوشند تا آب از دست رفته بدن تامین شود.

اکوایران در گزارشی به این موضوع پرداخته که افراد مبتلا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند. بر اساس این گزارش، در صورتی‌که افراد با اسهال بیش از 24 ساعت، استفراغ مکرر مدفوع سیاه یا مدفوع حاوی خون یا چرک داشته باشند، باید به پزشک مراجعه کنند.

همچنین افرادی که تب 38.9 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر، خسته، تحریک‌پذیر، دارای علائم کم‌آبی، خشکی دهان، گریه بدون اشک یا خواب‌آلودگی غیرمعمول هستند نیز باید برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.