کد مطلب: ۷۵۹۸۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت چرخ خیاطی قدیمی میلیاردی شد / شایعه‌ای هم‌قیمت خانه!

قیمت چرخ خیاطی قدیمی میلیاردی شد / شایعه‌ای هم‌قیمت خانه!

تنور شایعات این بار بازار چرخ خیاطی را داغ کرد. چنانکه در چند روز اخیر برخی با اشاره به وجود جیوه قرمز در چرخ‌های خیاطی قدیمی با قیمت‌های میلیاردی آن را به فروش گذاشته‌اند. اما ماجرا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شایعه وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی ارزش این محصول را در آگهی‌های فروش به بازار مسکن رساند. چنانکه برخی از فروشندگان قیمت‌هایی بالاتر از چهار میلیارد تومان را برای کالای خود در نظر گرفته‌اند!

احتمالاً در گوشه خانه بسیاری از ایرانی‌ها مدل‌های قدیمی چرخ خیاطی پیدا شود؛ کالایی که احتمالاً بسیاری از صاحبان آن سال به سال هم سراغش نروند و آن را در زیرزمین و انباری هم اضافی بدانند. اما اخیراً صاحب یکی از این چرخ‌های خیاطی تصمیم گرفت تا با فروش آن صاحب خودروی پورشه ماکان بدون رنگ شود.

چرا قیمت چرخ خیاطی میلیاردی شد؟

ماجرای میلیاردی‌شدن قیمت چرخ خیاطی از آن‌جایی شروع می‌شود که هفته اخیر یکی از شهروندان در سایت دیوار یکی از همین چرخ‌ها را با ادعای عمر چندهزار ساله و ضدگلوله‌بودن آن با قیمت چهار میلیارد و 200 میلیون تومان و امکان معاوضه با پورشه ماکان بدون رنگ آگهی می‌کند. پس از انتشار این آگهی به‌ناگاه بر تعداد فروشندگان چرخ خیاطی مارشال اضافه و تنور شایعات به‌سرعت داغ می‌شود؛ تا جایی که برخی مدعی وجود طلا ، جواهر و ماده‌ای به اسم جیوه قرمز در این وسیله دوخت و دوز شدند!

قیمت چرخ خیاطی

آگهی فروش چرخ خیاطی میلیاردی در سایت دیوار

جیوه قرمز وجود خارجی دارد؟

در حالی بیشتر فروشندگان بر وجود «جیوه قرمز» در چرخ خیاطی تأکید دارند که اصولاً چنین ماده‌ای وجود خارجی ندارد. اما از گذشته به‌ویژه کلاهبرداران روسی مدعی استفاده از چنین مدعی در ساخت بمب هسته‌ای بودند. اکنون نیز برخی کلاهبرداران در ایران قیمت هر گرم از این ماده را تا 10 میلیارد تومان تخمین می‌زنند و گهگاه با تأکید وجود آن در لوازم مختلف خانه قصد خالی کردن جیب شهروندان را دارند.

تکرار این روش باعث شده تا بازاریان از جیوه قرمز به‌عنوان یک افسانه یاد کنند. عنصر بور با نماد شیمایی B که شبه‌فلز است نزدیک‌ترین ماده واقعی به خرافات جیوه قرمز است که احتمالاً به دلیل رنگ آن به‌اشتباه از آن به‌عنوان جیوه قرمز یاد می‌کنند. گرچه این شبه‌فلز در رآکتورهای هسته‌ای هم به کار می‌رود، اما کاربرد اصلی آن در تولید شیشه، سرامیک و حشره‌کش است. حال آیا باید این محصولات هم با قیمت میلیاردی عرضه شوند؟

اکنون در حالی برخی به دنبال سودجویی در بازار چرخ خیاطی هستند که گران‌ترین چرخ خانگی (غیرصنعتی) موجود در بازار در محدوده 30 میلیون تومان قیمت دارد. البته با سرمایه حدودی سه میلیون تومان هم می‌توان صاحب چرخ خیاطی شد. همچنین در سایت دیوار چرخ خیاطی‌های قدیمی که ادعا می‌شود ارزش میلیاردی دارند، کمتر از یک میلیون تومان پیدا می‌شود.

قیمت چرخ خیاطی

درج آگهی چرخ خیاطی مارشال با قیمت میلیاردی

جستجوی آرزوها در خرابه‌های اقتصاد ایران

اکنون نظر می‌رسد برخی از شهروندان آرزوهای خود را در خرابه‌های اقتصاد ایران جستجو می‌کنند. جایی که دولت نه برای آن برنامه‌ای دارد و نه نظارت دقیق و هدفمندی. عده‌ای نیز از روی ساده‌لوحی خود را به موج شایعات می‌سپارند و بر این تصورند که برای خرده‌ریزه‌های انباری خانه‌هایشان مشتری میلیاردی پیدا می‌کنند. گروهی هم در این فضا صرفاً به دنبال ایجاد شوخی و خنده‌ای گذرا هستند؛ غافل از آنکه تمام این افراد پای در مسیر سودجویانی می‌گذارند که به‌صورت هدفمند چنین شایعاتی را عمومیت می‌بخشند.

شاید این سودجویان نتوانند قیمت چرخ خیاطی به میلیارد برسانند، اما درنهایت نرخ آن را تا چند برابر افزایش می‌دهند؛ این هدف اصلی است که شایعات این چنینی از سوی کلاهبرداران دنبال می‎‌شود و عده‌ای هم ناخواسته به آن تن می‌دهند.

دولت به دنبال پاک‌کردن صورت مسئله

معمولاً در چنین ماجراهایی دولت تلاش دارد سایت‌های فروش نظیر دیوار را مقصر جلوه دهد و توپ را در زمین آن‌ها بیندازد. این در حالی است که پیش از شکل‌گیری چنین سایت‌هایی و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی این شایعات رواج بیشتری داشتند. چه بسا اکنون با فراهم‌بودن امکان گفتگو در همین سایت‌ها و شبکه‌ها مردم سریع‌تر به وجود تقلب در این معاملات پی می‌برند.

به‌عنوان مثال حدود 10 سال پیش در رابطه با همین چرخ خیاطی مارشال شایعاتی دیگری چرخیده بود؛ با این تفاوت که در آن مقطع ادعا می‌شد در این محصولات جواهر وجود دارد.

از سوی دیگر پیگیری‌ها نشان می‌دهد که دیوار نه حق دخل و تصرف در قیمت‌گذاری‌ها را دارد و نه ابزار آن را. صرفاً در دسته‌بندی خودرو چنین ابزاری وجود دارد که آن هم اولاً با هماهنگی نهادهای ذی‌صلاح صورت گرفته و در ثانی قیمت خودرو در بازار محدوده مشخصی دارد که تشخیص محدوده آن چندان دشوار نیست. بنابراین اعمال قیمت در محصولاتی که هر از گاهی ترند می‌شوند امکان‌پذیر نیست.

درنهایت اینکه حذف قیمت و استفاده از ابزار مختلف برای سرکوب بازار در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بیشتر اقدامی شبیه به پاک‌کردن صورت مسئله است. چنانکه دولت و قوه قضائیه قصد برخورد داشته باشند در همین آگهی‌ها امکان شناسایی دقیق متخلفان وجود دارد. پیش از این نیز می‌توان شرایط کلان اقتصاد را به سمتی برد که امکان سودجویی و تخلف در آن به صفر برسد.

با این حال تجربه نشان می‌دهد که دولت‌ها در ایران اصولاً به دنبال راحت‌ترین و دم‌دست‌ترین راهکار هستند. در نتیجه عجیب نیست که در چنین اتفاقاتی اینترنت و کسب‌وکارهای آنلاین به‌عنوان متهم معرفی شوند. در نتیجه هم‌قیمت‌شدن چرخ خیاطی با خانه و ویلا نه‌تنها اتفاق عجیبی نیست، بلکه قطعاً آخرین ترفند کلاهبرداری هم در اقتصاد ایران نخواهد بود.

برای کسب اخبار بیشتر صفحه صنعت و معدن را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام منم چرخ خیاطی مارشال دارم مال چهل ساله پبشه هرکه خواست در خدمتم

  • سارا اسکندری

    من یک چرخ خیاطی مارشال دارم برای فروش .. هر کی خواست درخدمتم

    • ناشناس

      چقدره

  • سارا اسکندری

    یک چرخ مارشال سالم دارم برای فروش فوری

  • بختیاری(غربت نشین اراک )

    باسلدم .
    خبر ینکه همه میگن دروغه جریان چرخ خیاطی ها!
    اما یگی مثه من که لان شب عیده و چهار تا بچه دارم که دارن میگن حالاکه برنج گرونه نمی‌خواهیم!
    بجاش نودلیت میتونی بخری ؟!!
    برا شام شبه عیدمون بابا!!!!
    برااینه که میگیم راست ه خب !
    )الان چرخ ما آهن ربا نمیگیره !
    خدایا خودت کمک ما کن ! ک ….!

  • ل

    منم دارم چرخ خیاطی قدیمی با قدمت حدود ۵۰ سال آنتن گوشی پرید طلا هم جذب کرد حالا نمیدونم جیوه داره یا نه خریدار واقعی پیام بده لطفا تماس نگیره پاسخگو نیستم فقط پیام قیمت هم کنار میام

  • علی درویش پور

    سلام منم چرخ خیاطی قدیمی ۲۵سال پیش دارم مشتری واقعی میلیاردی تماس بگیره

  • ناشناس

    من ي چرخ خياطي دارم روسي براي ١٥٠ سال در ضمن طلا هم بهش ميچسبه ميفروشمش هركسي خواست بگه

  • مخمد

    یک چرخ مارشال قدیمی دارم میفروشم
    خریدار واقعی تماس بگیرید
    پیام جوابگو نیستم

  • صالح

    سلام
    منم چرخ خیاطی حدود سی سال پیش قدمت دار دارم که آنتن گوشی هم زیرش محو شد …خریدار واقعی پیام بده

  • صالح

    چرخ خیاطی با قدمت سی سال دارم
    انتن گوشی هم زیرش محو شد خریدار واقعی پیام بده