کد مطلب: ۷۴۲۷۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌اطلاعی نمایندگان از ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس!

بی‌اطلاعی نمایندگان از ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس!

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق اعلام کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۲ دوشنبه گذشته به مجلس ارسال شده است. این در حالیست که آئین تقدیم لایحه به مجلس به طور کلی نادیده گرفته شده و اصلا مشخص نیست از چه طریقی لایحه ۱۴۰۲ به دست نمایندگان مجلس رسیده است؟ ساعتی پیش نائب رئیس کمیسیون

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۲ دوشنبه گذشته به مجلس ارسال شده است. این در حالیست که آئین تقدیم لایحه به مجلس به طور کلی نادیده گرفته شده و اصلا مشخص نیست از چه طریقی لایحه ۱۴۰۲ به دست نمایندگان مجلس رسیده است؟

ساعتی پیش نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و همچنین برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس در روز ۵ دی ۱۴۰۱ خبر داد. پس از انتشار این خبر تجارت‌نیوز با دو تن از نواب کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع مجلس و چند تن از اعضای کمیسیون‌های مختلف تماس گرفت تا در این باره از جزئیات بیشتری مطلع گردد.

اما به شکل عجیبی هیچ یک از این نمایندگان که عملا باید تاکنون در جریان این خبر بسیار مهم قرار می‌گرفتند هیچ اطلاعی از ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس نداشتند!

تاخیر ۲۵ روزه در ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲

اگر خبری که درباره ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس دقیق باشد، باید گفت که این اقدام با تاخیری ۲۵ روزه انجام شده است. چرا که طبق قانون دولت موظف بود تا تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند. البته این فرآیند تشریفاتی داشته که تقریبا همه ساله از سوی هر دو قوه رعایت شده اما شواهد حاکی از زیر پا گذاشتن این تشریفات از سوی دولت سیزدهم است.

ما بی‌خبریم!

دو نماینده مجلس که درباره این موضوع با تجارت‌نیوز گفتگو کردند به طور کلی از ارسال لایحه بودجه به مجلس ابراز بی اطلاعی کردند. این در حالیست که تشریفات مرسوم حکم می‌کند رئیس‌جمهوری یا حداقل معاون اول وی با حضور در صحن مجلس، لایحه بودجه را تقدیم رئیس قوه مقننه کند. البته این اتفاق دو بار دیگر نیز در دولت‌های محمود احمدی نژاد و همچنین حسن روحانی هم تکرار شده بود. اما در هیچ یک از این موارد به گونه‌ای که اخیرا رقم خورده عمل نشده بود.

این در حالیست که نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مهلت ۱۰ روزه نمایندگان برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داده است. به عبارتی نمایندگان در شرایطی باید لایحه بودجه را به رای بگذارند که تعداد زیادی از آنها حتی از ارسال شدن لایحه به مجلس بی‌خبرند!

چرا رئیسی به مجلس نمی‌رود؟

ابراهیم رئیسی مدتهاست که در مجلس حضور پیدا نکرده است. هنوز تکلیف تقدیم لایحه بودجه به مجلس مشخص نیست و شیوه‌ای که تاکنون در پیش گرفته شده احتمالا به معنای این است که رئیس دولت سیزدهم این بار هم به بهارستان نخواهد رفت.

البته نباید فراموش کرد که رئیسی نه تنها برای بودجه که حتی در جلسه رای اعتماد دو وزیر رفاه و راه و شهرسازی و همچنین استیضاح سیدرضا فاطمی امین هم در مجلس حاضر نشد. این برخورد ابراهیم رئیسی با اهالی بهارستان این شائبه را تقویت کرده که نکند اختلافات بین دو قوه مجریه و مقننه بالا گرفته و کار به قهر روسای قوا کشیده است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دیگه شور همه چیز رو‌در آوردن . نمی‌تونید کار رو‌بسپارید به کاردان