کد مطلب: ۶۶۶۰۷

لغو تحریمهای نفتی بزرگترین دستاورد برجام است

لغو تحریمهای نفتی بزرگترین دستاورد برجام است

سخنگوی دولت گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای برجام لغو تحریمهای نفتی است، زیرا در این مدت توانسته ایم میزان صادرات نفت خود را به دو برابر افزایش دهیم.محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: برخی عنوان می کردند که برجام دستاوردی ندارد اما هیچکس نمی تواند

d8b46f0d89b36685baae56355ebe4455_XL.jpg سخنگوی دولت گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای برجام لغو تحریمهای نفتی است، زیرا در این مدت توانسته ایم میزان صادرات نفت خود را به دو برابر افزایش دهیم.محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: برخی عنوان می کردند که برجام دستاوردی ندارد اما هیچکس نمی تواند منکر این موضوع شود که امروز صادرات نفت ما نسبت به گذشته افزایش یافته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برخی کشورها با زورگویی توانسته بودند میزان صادرات نفت ما را به یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند، در حالی که امروز ما بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز صادر می کنیم و تولید ما نیز بالای چهار میلیون بشکه در روز است.
وی ادامه داد: آنها تصمیم گرفته بودند که پیش نویس کاهش صادرات نفت ایران را فصل به فصل ٢٠ درصد امضا کنند، در حالی که دولت جلوی این پیش نویس را گرفت.
نوبخت تصریح کرد: برای سال ٩٥، رشد پنج درصدی اقتصادی را پیش بینی کرده ایم که این موضوع محقق خواهد شد؛ البته این رقم نه تنها از طرف ما بلکه از سوی بسیاری از مجامع بین المللی نیز پیش بینی شده است که اقتصاد ایران طی سال ٩٥ رشد ٥ تا ٦ درصدی را تجربه خواهد کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز پیام مهم اقتصاد مقاومتی، رشد و توسعه اقتصادی است و همه فعالیتهای سیاست اقتصاد مقاومتی به منظور توسعه اقتصادی تدوین شده است.
بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور
رئیس سازمان برنامه و بودجه: بعداز اجرایی شدن برجام سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور به 5 میلیارد و 168 میلیون دلار رسید.
بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشوربه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای نوبخت در نشستی با خبرنگاران افزود: در سه ماهه پایانی امسال سرمایه گذاری مستقیم خارجی در 28 طرح به مبلغ 2 میلیارد و 873 میلیون دلار و در چهارماه و نیم امسال در 38 طرح به مبلغ 2 میلیارد و 295 میلیون دلار انجام شده است که در در مجموع سه ماهه پایانی سال گذشته تا نیمه مرداد امسال سرمایه گذاری مستقیم خارجی در 66 طرح کشور به مبلغ 5 میلیارد و 168 میلیون دلار رسید.
وی گفت: این 66 طرح عمدتا در بخشهای حمل و نقل ، انرژی های تجدید پذیر، گردشگری، بازیافت، صنایع الکتریکی، غذایی و ماشین آلات بوده است و کاملا مشخص است و می توان از نزدیک آنها را مشاهده کرد. البته از سرمایه گذاری تا تولید محصول مدتی زمان می برد که باید تحمل داشته باشیم و واقعیات را بپذیریم.
نوبخت افزود: این درحالی است که پیش از اجرای برجام یعنی در سال 93 در 41 طرح کشور تنها 920 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شد.اما در سال 94 در 63 طرح در مجموع 6 میلیارد و 711 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده است.
معاون رئیس جمهور گفت: یکی از مباحث برجام این بود که اگر برجام را اجرا کنیم چه دستاوردی دارد؟ که یک عده می گفتند هیچ و یک عده می گفتند می توانیم با اجرای برجام برخی از موانع اقتصادی کشور را برداریم.
وی با سپاس از موضع روشنگرانه و شجاعت مقام معظم رهبری نسبت به بدخواهان انقلاب اسلامی گفت: این مواضع و مطالبه گری ایشان ما را نیز در مذاکرات از مطالبه گری بیشتری برخوردار می کرد.
نوبختافزود: یکی از بزرگترین تحریمها، تحریم نفتی بود که آنها توانستند با زورگویی میزان صادرات نفت خام کشور را به 1 میلیون بشکه در روز تقلیل دهند درحالی که ما پیش از آن 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کردیم.
وی با بیان اینکه آنها قصد داشتند کاهش صادرات نفت ایران را به حدی ادامه دهند که مجبور شویم نفت را در برابر غذا بفروشیم گفت: اولین کار دولت این بود که جلوی کاهش صادرات نفتی را گرفت. آیا کسی هست که بگوید ما نتوانستیم تحریمهای نفتی را بهم بزنیم و صادرات را از یک میلیون بشکه به بیش از 2 میلیون بشکه در روز برسانیم؟
نوبخت افزود: ‌امروز اگر موفق شده ایم پول گندم گندمکاران و هزینه های جاری کشور را پرداخت کنیم بخش قابل توجهی از آن به خاطر آن است که از تحریم نفتی خارج شده ایم و توانستیم پول نقد را به ریال تبدیل و آن را خرج هزینه های جاری و عمرانی کنیم.
وی گفت: از رهبر معظم انقلاب سپاسگذاریم که هدایت می کنند و راه را با فشار و منطق به طرف خارجی برای ما هموارتر می سازند.
نوبخت با اشاره به بحث پرداخت 400 میلیون دلاری آمریکا به ایران در روزهای اخیر گفت: در واقع با احتساب سود ، این مبلغ بالغ بر 1 میلیارد و 700 میلیون دلار بود که از مطالبات ایران پرداخت شد.
بیش از 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تا صبح امروز بالغ بر 10 میلیون و 151 هزار تن گندم خریداری شد.
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران با بیان اینکه در صدد بودم آمار رشد اقتصادی فصل بهار را در جلسه امروز مطرح کنم گفت: متاسفانه تا الان این آمار قطعی نشده و تا هفته آینده آن را اعلام می کنم اما آمار بخش کشاورزی موید رشد خوب در این بخش است.
وی به دو کالای گندم و چای بعنوان کالاهای راهبردی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:‌ ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان بالغ بر 12 هزار و 964 میلیارد تومان است که تا امروز 6 هزار و 95 میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم و در صدد هستیم 6 هزار و 800 میلیارد تومان باقی مانده را در اسرع وقت بپردازیم.
معاون رئیس جمهور گفت: در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی تا امروز خرید گندم کشاورزان بیش از 35.9 درصد افزایش نشان می دهد که نشانگر رشد خوب اقتصادی در بخش کشاورزی است.
وی افزود: اگر همین روند در بخش خرید گندم ادامه یابد گندمکاران ما را از واردات این کالای راهبردی بی نیاز می کنند.
نوبخت گفت: همچنین تا صبح امروز بالغ بر 90 هزار و 500 تن چای با ارزش 165 میلیارد تومان از چای کاران خریداری شد که از این مبلغ 140 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی به تولید و صادرات نفت در سال گذشته که حدود 1 میلیون و 200 هزار بشکه در روز بود اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در چهارماهه اول امسال روزانه حدود 2 میلیون و 568 هزار بشکه نفت صادر می کنیم که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.