کد مطلب: ۵۲۴۷۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برجام چینی یا برجام امریکایی؟ / لغو تحریم در راه است؟

برجام چینی یا برجام امریکایی؟ / لغو تحریم در راه است؟

امریکا به امضای سند جامع ۲۵ ساله بین ایران و چین، واکنش نشان داد. جو بایدن، رییس جمهوری امریکا این سند را مایه نگرانی دانست و حالا یک رسانه امریکایی مدعی شده است که بایدن به زودی بخشی از تحریم ایران را لغو می‌کند تا مشوق بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز پولیتیکو در گزارشی نوشت که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای شکستن بن‌بست هسته‌ای، پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه خواهد کرد. این سایت به نقل از «دو فرد آگاه» نوشت که مقامات دولت بایدن هفته جاری پیشنهاد جدیدی به منظور آغاز گفتگو با ایران ارائه می‌کند.

به گفته یکی از این افراد، بر اساس این پیشنهاد، از ایران خواسته می شود که برخی از اقدامات هسته‌ای مانند غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند و در ازای آن بخشی از تحریم ایران برداشته خواهد شد.

این رسانه نوشته است که بایدن برای این مرحله موقت حاضر است این امتیازات را به ایران واگذار کند: حذف محدودیت سفر ایرانیان به آمریکا، همکاری با اروپا برای افزایش حجم تجارت بشردوستانه از طریق مکانیسم اینستکس و همچنین تضمین بیشتر برای مبادلات تجاری با کانال سوئیس.

این رسانه امریکایی همچنین گزارش داده است که ممکن است بایدن به منظور تشویق بیشتر، محدودیت دسترسی ایران به درآمدهایش را که در بانک های خارجی به ویژه در چین، اروپا، هند، ژاپن، کره جنوبی و عراق را کاهش دهد.

یک گزینه خوش بینانه یعنی صدور مجدد معافیت برای خرید نفت و میعانات گازی و فرآورده های پتروشیمی از ایران و بازگرداندن شرایط به می سال ٢٠١٩ هم از جمله مواردی است که این رسانه به آن اشاره کرده است اما اضافه کرده که این احتمالا آخرین تلاش دولت بایدن برای احیای برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران است و در صورت ناکام ماندن آن مذاکرات به شهریورماه موکول خواهد شد.

بایدن برای بازگشت به برجام عجله ندارد

در همین حال پولیتیکو به نقل از افراد نزدیک به شخص بایدن می نویسد:بایدن برای بازگشت به برجام عجله ندارد چرا که اعتقاد دارد حل مشکلات داخلی آمریکا از قبیل کرونا را مهمتر است و البته تصورش بر آن است که با توجه به فشار داخلی فضای مانور محدودی در این زمینه در کنگره خواهد داشت.

با این وجود نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل هم به امکان مطرح شدن پیشنهاد جدیدی از سوی آمریکا درباره احیای برجام واکنش نشان داد و در پیامی توییتری نوشت: «ایران درباره موضوعات با اعضای باقیمانده در برنامه جامع اقدام مشترک در ارتباط است. برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام هیچ پیشنهادی نیاز نیست این تنها نیازمند تصمیمی سیاسی توسط آمریکا برای اجرای کامل و فوری تمامی تعهدات تحت توافق و پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

احتمال تحریم دوباره ایران وجود دارد!

ادامه این جدال لفظی در شرایطی است که دوباره جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنشی عجیب از احتمال اعمال تحریم علیه سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین گفته است.

برخورد متناقض دولت بایدن درباره بازگشت به برجام در شرایطی است که مقامات ایرانی اعلام کرده با امضای سند جامع همکاری بین ایران و چین فشار تحریم علیه ایران کاسته شده و در واقع دومین اقتصاد بزرگ جهان نقش احیای برجام چینی را برای ایران ایفا خواهد کرد.

در مقابل کارشناسان اقتصاد هیچ کدام از مواضع امریکا و چین را چندان جدی تلقی نکرده و معتقدند بازگشت امریکا به برجام با گره و دردسرهای پیچیده مواجه شده است و تا زمانی که این کشور اقدام جدی برای احیای برجام انجام ندهد نباید این اخبار را چندان جدی گرفت.

آنها درباره سند جامع همکاری ایران و چین هم اعتقاد دارند که فارغ از اینکه سند شفاف نیست، سند همکاری صرفا چشم انداز بوده و ارزش اجرایی ندارد مگر اینکه تبدیل به قرارداد شود.

بسیاری از کارشناسان البته اظهارنظر درباره این مساله را به آینده موکول کرده اما اعتقاد دارند که چین امتیازات ویژه و خاصی به ایران نخواهد داد تا فشار تحریم بر اقتصاد کشور کاهش قابل ملاحظه داشته باشد. هرچند که اگر قراردادی شفاف و با در نظر گرفتن منافع ملی باشد، خروج تجارت ایران از انزوای جهانی یک علامت مثبت برای اقتصاد کشور است.

برای مطالعه بیشتر گزارش ادعای یک رسانه امریکایی درباره پیشنهاد جدید بایدن به ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.