کد مطلب: ۵۷۳۵۵۸

ماجرای دپوی ۵۰۰ هزار سرم در گمرک چه بود؟

ماجرای دپوی ۵۰۰ هزار سرم در گمرک چه بود؟

معاون فنی گمرک در خصوص ۵۰۰ هزار سرم وارداتی دپو شده در گمرک گفت: با مراجعه به انبار‌های واقع در گمرک تهران، مقادیر زیادی سرم وارداتی ۵۰۰ میلی لیتری تولید کشور آلمان و متعلق به یکی از شرکت‌های داروسازی کشور، با تاریخ تولید ۲۰۱۶ و انقضای ۲۰۱۹ مشاهده شد که در دو انبار سرپوشیده از انبار‌های عمومی از سال ۱۳۹۵ دپو شده و رسوب کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک درباره رسوب بیش از ۲۵۰ تن سرم در انبار یکی از گمرکات کشور اظهار کرد: با توجه به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر رسوب مقادیر زیادی سرم در یکی از گمرکات کشور، متعاقب پیگیری به عمل آمده از سوی توانگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی مشخص شد که این سرم‌ها در انبار‌های گمرک تهران دپو و رسوب شده است.

او ادامه داد: با مراجعه به انبار‌های واقع در گمرک تهران، مقادیر زیادی سرم وارداتی ۵۰۰ میلی لیتری تولید کشور آلمان و متعلق به یکی از شرکت‌های داروسازی کشور، با تاریخ تولید ۲۰۱۶ و انقضای ۲۰۱۹ شرکت BRAUN آلمان مشاهده شد که در دو انبار سرپوشیده از انبار‌های عمومی از سال ۱۳۹۵ دپو شده و رسوب کرده است.

این مقام مسئول وزن سرم‌های رسوبی را بیش از ۲۵۰ تن یعنی بیش از ۵۰۰ هزار عدد سرم عنوان و بیان کرد: بلافاصله مراتب به وزارت بهداشت منعکس و مقرر شد که بررسی‌های لازم انجام و نتیجه اعلام شود که آیا این سرم‌ها می‌توانند در حال حاضر مصرف ثانویه‌ای داشته باشند یا خیر؟ یا اینکه باید نسبت به از بین بردن آن‌ها اقدام شود.

به گفته معاون فنی گمرک گویا وزارت بهداشت ظرف روز‌های گذشته از صاحب کالا درخواست کرده تا جهت بررسی موضوع مدارک و مستندات لازم را به سازمان غذا و دارو ارائه دهد. اما به نظر می‌رسد که تاکنون اقدامی از سوی صاحب کالا صورت نگرفته است.

گفتنی است، با توجه به گذشت مهلت ماندگاری کالا، این کالا قبلا به عنوان کالای متروکه به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی معرفی شده است و اطلاعات تکمیلی در این زمینه متعاقبا اعلام خواهد شد.

۹۵ درصد سرم‌های وارداتی به صورت حمل یکسره و فورا ترخیص شده‌اند

ارونقی همچنین میزان سرم‌های وارد شده طی روز‌های گذشته از کشور ترکیه را بیش از ۱۲۸ کامیون با ارزشی بیش از ۳ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۸۸۲ یورو عنوان کرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد سرم‌های وارداتی به گمرکات تهران و فرودگاه امام خمینی (ره) به صورت حمل یکسره و فورا ترخیص شده است. در خصوص چند کامیون محموله سرم وارداتی، موضوع صدور مجوز ترخیص از سوی وزارت بهداشت در حال بررسی است که به محض حصول نتیجه، طبق نظر آن مرجع اقدام خواهد شد.

او ضمن تشکر از پیگیری‌های نماینده مجلس شورای اسلامی در زمینه تسریع در ترخیص سرم‌های وارداتی و تعیین تکلیف سرم‌های رسوبی بیان کرد: علاوه بر نماینده تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اعلام آمادگی کردند تا در صورت وجود هرگونه مشکل و ایستایی در ترخیص واکسن، سرم و مواد اولیه دارویی، مشکلات مربوطه توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری و در چارچوب مقررات رفع و رجوع شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • م. ص

    مدیران سهمیه و بدون تعهد و غیر مسول دراین شرایط وخیم حداقل یکی از مسولین مرتط را بخاطر این ضعفها اعدام میکنند تا عبرتی برای دیگر مدیران شود چرا در ایران به فکر مردم عادی نیستند