کد مطلب: ۳۱۷۹۹۰

ماجرای گارانتی ۳ هزار تومانی چیست؟!

ماجرای گارانتی 3 هزار تومانی چیست؟!

گارانتی کالا،یکی از مولفه‌های بسیار تعیین کننده در جذب مشتری و افزایش ضریب فروش آن در بازار به شمار می‌رود،امری که متاسفانه بعضا در بازار ایران فاقد کارکرد واقعی خود است و به تعبیری در بسیاری از حوزه‌ها ، تنها به یک شعار تبلیغاتی خلاصه می‌شود.

گارانتی یا تامین و پیش بینیِ پوشش حمایتی در صورت بروز خرابی در کالا و محصول خریداری شده ، از مولفه‌ها و شاخص‌های بسیار حائز اهمیت در جذب مشتری و ربودن گوی سبقت از دیگر رقبا در بازار به شمار می‌رود و این قاعده ای است که نه صرفا در ارتباط با بازار داخلی ایران،بلکه در اقصی نقاط جهان مصداق دارد و به نوعی پوئن گارانتی برای هر محصول و کالایی امری تعیین کننده در جلب نظر و رضایت هر چه بیشتر مشتری و جامعه هدف آن کالا یا محصول به شمار می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز،بعضا در میان متقاضیان کالاها به این امر اشاره می‌شود که آیا فلان کالا یا محصول از مزیت گارانتی برخوردار است یا خیر که این حساسیت گواهی است بر اهمیت این مولفه در میان مشتریان و متقاضیان بازار و به تبع هر آنچه بازه زمانی گارانتی از حیث پوشش‌های حمایتی بیشتر باشد به همان میزان ضریب جذابیت و عمق نفوذ آن محصول در جلب خاطر و رضایت جامعه هدف آن کالا بیشتر و بیشتر خواهد شد.

با همه این اوصاف،متاسفانه در ارتباط با اصالت و اعتبار گارانتی در کشور،شبهات و تردیدهای بسیاری در میان اذهان و افکار عمومی وجود دارد و این واقعیت تلخی است که در خصوص محصولات خارجی به مراتب بصورت پر رنگ تری ظهور پیدا می‌کند.

اساسا گارانتی یک محصول،یکی از نشانه‌های کیفیت بالای کالای تولید شده است،زیرا برای شرکت یا کمپانی و کارخانه تولید کننده آن،مقرون به صرفه نیست که هر از چند گاهی اقلام و محصولاتی که با نارسایی و خرابی مواجه شده‌اند را دریافت نماید و به نوعی این موضوع بستر ساز تحمیل خسارت و ضرر و زیان به آن کارخانه یا شرکت خواهد بود و در نقطه مقابل عموما کالاها و محصولاتی از مزیت گارنتی برخوردار می‌شوند که از حیث کیفیت ساخت ، استاندارد لازم برای قطعات و اجزا به کار رفته شده درآن،لحاظ شود،در غیر اینصورت فقدان کیفیت لازم و مرجوع شدن حجم انبوهی از کالاهای بی کیفیت،سودآوری و منافع شرکت یا کارخانه متبوعه را زیر سئوال خواهد برد و تمامی این مباحث زمانی از حیث عملی جاری می‌شود که گارانتی اقلام عرضه شده در بازار از موضوعیت برخوردار شود و به تعبیر صریح تر شعار و تبلیغی دروغین و کاذب برای عرضه آن در بازار به شمار نرود.

اصالت گارانتی یک امتیاز در افزایش عرضه و فروش محصولات به شمار می‌رود

محمد حسین صادقی،یکی از فعالان اقتصادی استان تهران با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر تولید کننده و متقاضی به موضوع گارنتی در کشور اظهار کرد:امروزه،در تمامی کشورهای دنیا و در ارتباط با اکثر قریب به اتفاق تولیدات شرکت‌های مطرح جهانی،گارانتی نه به عنوان یک پوئن مثبت،بلکه به عنوان یک الزام و ضرورت در بازار مطرح است زیرا در فضای رقابتی تنگاتنگ،فقدان این موضوع،باعث بروز کندی ها و اشکالاتی در فرآیند فروش کالا و تسخیر بازارِ هدف خواهد شد.

وی افزود:این موضوع نه صرفا در خصوص محصولات و کالاهای صاحب نام،بلکه در ارتباط با تولیدات و شرکت‌های نوظهور تولیدی و اقتصادی نیز موضوعیت و مصداق دارد زیرا این امر از اهرم‌های مهم در نفوذ هر چه بیشتر در دل بازار و جلب نظر هر چه بیشتر مخاطبان محسوب می‌شود.

صادقی گفت:البته برخی گمان می‌کنند این امر(گارانتی)و یا پذیرفتن شرکت و یا نمایندگی تابعه برای ارائه و تامین تعهدات مرتبط با گارانتی،امتیاز مثبتی است که به خریدار داده می‌شود،در صورتی که در سطح کلان،کارخانه یا شرکت تولید کننده،هزینه،پِرت احتمالی کالاها و خرابی و یا مرجوع شدن آن را بر روی قیمت تمام شده محاسبه می‌کند و در چنین شرایطی،منطق،قانون و اخلاق حکم می کند،شرکت یا نمایندگی مربوط،نسبت به تامین تعهدات مربوط در چارچوب گارانتی،نهایت تلاش خود را لحاظ کند،امری که متاسفانه بعضا در ایران مورد کم توجهی قرار می‌گیرد و به بهانه‌های واهی،متولیان امر و نمایندگی‌ها در صدد شانه خالی کردن از مسئولیت و تعهدات خود هستند که به واقع این پدیده یک نارسایی جدی است که مصداق بارز تضییع حقوقمصرف کنندگان محسوب می‌شود.

وی افزود:البته نمی‌توان و نباید در خصوص تمامی کالاها، محصولات و گارانتی‌های مرتبط با آن، پیش داوری و قضاوت‌های اینچنینی داشت،زیرا هستند برخی شرکت‌ها و نمایندگی‌هایی که قائل به تعهدات مندرج در گارانتی هستند و یا بعضا دیده می‌شود مصرف کننده به دلیل استفاده غلط از کالا یا سهل انگاری ناخواسته،زمینه خراب شدن آن کالا را ایجاد می کند که به تبع در چنین شرایطی انتظار از نمایندگی و شرکت متبوعه برای پوشش خسارات،منصفانه نیست.

این فعال اقتصادی افزود:اما واقعیت مساله و کلیت موضوعِ گارانتی در کشور ایجاب می‌کند به این موضوع تلخ اذعان شود که متاسفانه گارانتی در ایران،آنچنان که باید رعایت نمی‌شود و کم نیستند مواردی که متولیان امر برای عدم انجام تعهدات به بهانه گیری مبادرت می‌ورزند و بعضا مشتریان و جامعه هدف چنین کالاهایی به دلیل روزمرگی و مشکلاتی که با آن مواجه هستند به پیگیری قانونی برای احقاق حق و حقوق خود اقدام نمی‌ورزند که البته پروسه پیچیده و بروکراسی اداری نیز در چنین امری تاثیرگذار است و قطعا در صورت تسهیل و تسریع فرآیند و ساز وکار رسیدگی‌ها، بسیاری از مشتریانِ شاکی نسبت به پیگیری چنین موضوعاتی اقدامات و سِیرِ قانونی مربوطه را مد نظر قرار خواهند داد.

گارانتی‌های مجعول بر روی لوازم خانگی

یکی از حوزه‌هایی که گارانتی کالا از سوی متقاضیان و مشتریان مرتبط با آن با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود به عرصه لوازم خانگی برمی‌گردد،بازاری که به واسطه قیمت بالای محصولات آن،به تبع ، برخورداریِ از گارانتی با اصالت از اهمیت بسیاری برخوردار است اما متاسفانه آنچنان که شواهد و قرائن و اظهارات مسئولان ذی ربط در اتحادیه مذکور نشان می‌دهد،برخی گارانتی‌های این حوزه،مجعول و نامعتبر است.

چندی پیش،محمد طحان پور،رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در ارتباط با برخی از گارانتی‌های تقلبی و مجعول در حوزه بازار لوازم خانگی،اظهار کرد:مدت‌هاست برخی افراد،با پرداخت مبلغ 3 هزار تومان به چاپ برگه‌های گارانتی تقلبی مبادرت می‌ورزند.

به واقع،تقلبی بودن این برگه‌ها زمانی محرز می‌شود که بعد از بروز خرابی و نارسایی در کارکرد این محصولات،خریداران نسبت به پیگیری گارانتی مذکور،به تماس با مرکز قید شده و ارائه کننده خدمات پس از فروش مبادرت می‌ورزند و آنان با هزار و یک بهانه از زیر بار مسئولیت خود فرار می‌کنند و در نهایت بدون حصول نتیجه‌ای مثبت به ناچار نسبت به تعمیر قطعه خراب شده از هزینه شخصی خود اقدام می‌کنند.

طحان‌پور با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای مقابله با چنین تخلفاتی،می‌گوید:پیرو نشست‌هایی که با وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برگزار شد،مقرر گردید از صدور جواز واردات به بهانه تحریم ها و موارد اینچنینی به هر شخص و گروهی(که صلاحیت آنها محرز نشده) اجتناب شود.

وی می‌گوید:با تصویب این دو سازمان،قرار شد،افراد پیش از واردات هرگونه کالایی،ابتدا به ساکن، شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش را ثبت کنند،تا به واسطه این ساز و کار،ممیزهای لازم عملیاتی و اجرایی شود.

طحان‌پور افزود:پس از انجام ممیزهای مربوط،واردکنندگان برای اخذ نمایندگی از تولیدکننده‌ها به مراکز امور اصناف معرفی می‌شوند وپس از آن،کارخانه مورد تایید سفارت متبوع قرار می‌گیرد.

خرید از واحدهای تجاری برخوردار از صدور جواز کسب و اخذ فاکتور فراموش نشود

در ادامه نباید از نظر دور داشت که توجه خریداران و متقاضیان و دقت نظر آنها در انتخاب و خرید کالا از مولفه‌های بسیار اساسی و تعیین کننده در کاهش چنین تخلفاتی به شمار می‌رود.

ابتدا به ساکن می‌باید متقاضیان خرید کالا اعم از لوازم خانگی یا غیره ، نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز خود از فروشگاه‌ها و مراکزی که از جواز کسب برخوردارند را در دستور کار خود قرار دهند زیرا در چنین شرایطی با مراجعه به اتحادیه مربوط،امکان برخورد با متخلفان به مراتب تسهیل خواهد شد.

از دیگر سو،اخذ فاکتور خرید کالا،از دیگر ضروریاتی است که به مثابه یک سند، اثبات کننده هویت فروشنده و خریدار و معامله انجام شده میان آن‌هاست و مجموع این دو مولفه،نقش بسزایی در تسریع و تسهیل احقاق حق افراد و گروه‌هایی که حق و حقوقشان تضییع می‌شود ایفا می‌کند.

خدمات پس از فروش، عنصری تاثیرگذار در حمایت از تولید داخلی

رضا منصوری،کارشناس بازار در تشریح راهکارها و حمایت هر چه بیشتر از تولید داخلی اظهار کرد: یکی از کاستی‌های موجود در بخش تولید داخلی، به خدمات پس از فروش ضعیف برخی از کالاها و محصولات ایرانی باز می‌گردد.

وی افزود: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به تعهداتی که وعده می‌دهند (در ارتباط با گارانتی محصولات خود) پایبند نیستند و این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته به این مولفه توجه بسیاری می‌شود و در فضای تنگاتنگ رقابتی، خدمات پس از فروش، برگ برنده‌ای برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود.

منصوری تصریح کرد: در جوامع توسعه یافته، تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی و صنعتی تلاش می‌کنند،زمان ارائه خدمات پس از فروش،گارانتی محصولات را بیش از پیش افزایش دهند اما در ایران برخی از تولیدکنندگان داخلی به بهانه‌های مختلف، از تعهداتی که در حین یا پیش از فروش وعده کرده‌اند، سرباز زده که باید در این رویه و رویکرد نامیمون تجدید نظر شود.

البته نباید از نظر دور داشت که نقش دستگاه‌های نظارتی و تشدید دقت نظرها و کنترل بر بازار در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان از دیگر عوامل موثر در مقابله و کنترل چنین معضلاتی به شمار می‌رود.

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که گارانتی کالا ارتباطی به خارجی یا داخلی بودن محصول ندارد و هر کالایی اعم از خارجی یا داخلی می‌تواند از گارانتی مجعول یا بالعکس برخوردار شود که البته ، عموما اعتبار گارانتی‌ها در ارتباط با محصولات تولید داخلی بیشتر به نظر می‌رسد زیرا از یکسو چنین محصولاتی عاری از پدیده قاچاق هستند که اساسا گارانتی در آن محلی از اعراب ندارد و از دیگر سو احقاق حق مصرف کننده در صورت ممارست و پیگیری بواسطه شناسنامه و نام و نشان و محل ساخت کالاها ، عموما با سهولت هر چه بیشتری انجام می‌پذیرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.