کد مطلب: ۶۱۷۹۱۵

کدام خانواده‌ها مشمول مالیات ماشین‌های لوکس می‌شوند؟

کدام خانواده‌ها مشمول مالیات ماشین‌های لوکس می‌شوند؟

مالیات ماشین‌های لوکس، از تکالیف قانونی دولت در بودجه ۱۴۰۰ بوده اما تاکنون عملی نشده است. اخیرا مسئولان به مالکان اینگونه خودروها هشدار داده‌اند که منتظر پیامک باشند. اما آیا مالیات خودروهای لوکس شامل مجموع خودروهای هر خانواده می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته است که افراد از امروز دوشنبه ۲۷ دی با مراجعه به سایت my.tak.gov.ir سازمان مالیاتی می‌توانند میزان مالیات پرداختی خودروهای خود را مشاهده و تا پایان بهمن‌ماه مهلت دارند مالیات خود را پرداخت کنند.

علی رستم‌پور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه در این طرح خودروی گران قیمت مدنظر قانون گذار نیست، توضیح داده است: با برنامه‌ریزی انجام شده در این اقدام، ارزش واقعی خودرو محاسبه می‌شود؛ به این معنا که اگر شخصی خود و افراد زیر ۱۸ سالش خودرویی دارند، مجموع ارزش خودروها اگر از قیمت یک میلیارد تومان عبورکرد، مشمول مالیات می‌شود.

به گفته او، دولت هر ساله ارزش خودروهای وارداتی و داخلی را بر اساس سه محور مالیات نقل و انتقال، عوارض شماره‌گذاری و عوارض سالیانه محاسبه می‌کنیم و مبنای محاسبه مالیات، مجموعه قیمت‌های خودروها با احتساب سال ساخت خودرو است.

رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی تاکید کرده: مالیات‌های اعلام شده در فضای مجازی نادرست است و مردم نگران آن نباشند و مالیات‌ها هرگز براساس قیمت خودروهای بازار محاسبه نمی‌شود.

به گفته رستم‌پور، مبنای محاسبه به این شکل است که خودروی بالای یک میلیارد تا سقف یک و نیم میلیارد یک درصد مالیات تعلق می‌گیرد و براساس آن نیز پلکانی است و خودروی بالای ۴ میلیارد در مجموع ۴ درصد مشمول مالیات می‌شود.

او افزوده: در صورت عدم پرداخت مالیات خودروها توسط افراد، سازمان مالیاتی موظف است تا از طریق عملیات اجرایی اقدام به وصول مالیات کند.

مالکان خودرو منتظر پیامک باشند

چندی پیش داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی از جمع‌آوری اطلاعات ۱۷٫۵ میلیون خودروی سواری و دو کابین خبر داد و گفت که از میان آنها، ۵۵۰ هزار خودرو مشمول مالیات بوده‌اند.

او افزود که برای مالکان این خودروها پیامک ارسال می‌شود و اگر آنها مالیات خود را پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را بپردازند.

جدولی که تکذیب شد

پس از سخنان این مقام مسئول، رسانه‌ها جدولی را درخصوص قیمت مالیات خودرو منتشر کردند که نشان می‌داد خودروهای مختلف با توجه به حدود قیمتی آنها باید چقدر مالیات پرداخت کنند.

هر چند این جدول واکنش‌های زیادی را در پی داشت اما با یک روز بعد تکذیب شد.

سازمان امور مالیاتی در واکنش به انتشار ارقام مالیات ماشین‌های لوکس اعلام کرد: جداول و ارزش‌های اعلامی منتشره در فضای مجازی مورد تایید این سازمان نبوده و فاقد اعتبار است.

در این اطلاعیه آماده بود که ارقام نهایی روی سایت سازمان قرار می‌گیرد.

سازمان امور مالیاتی تاکید کرده بود که تعیین مالیات مالکان خودروها بر اساس مجموع ارزش خودروی هر شخص حقیقی و به تفکیک هر خودرو انجام می‌شود و مراتب در موعد مقرر قانونی از طریق درگاه الکترونیک سازمان به اطلاع هر مالک می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ابهامت وسوالات زیادی برای مردم با تصویب این قانون انهم در شرایط و اوضاع بد اقتصاد منجمد ملی مطرح میباشد فقط ترس و اظطراب و یاس ایجاد مینمایید
    براستی با دریافت این مبالغ بعنوان مالیات مردم میتوانند بهبودی در وضع اقتصادی ببینند راههای مواصلاتی تحصیل رایگان بهداشت و درمان رایگان امکانات رفاهی و همه فاکتورهی خوبی که سایر کشورهای دنیا در ازای دریافت مالیات از مردمشان میگیرند
    بعید میدانم

  • احمد گته پوخلعه هستم

    خانواده هایی ک پراید دارن
    اخه پراید ب گفته کارشناسان در گروه خودرو های لوکس قرار گرفته..
    کی فکر میکرد ی روز پراید لوکس بشه حتی اگه تولید نشه..
    پراید از این ب بعد ب عنوان ماشین دوم باید استفاده بشه.
    ماشین اول باید آشغال هایی عینهو ۲۰۶ باشه.

  • ناشناس

    این قوانین مالیاتی کاملا غیر شرعی و غیر اسلامی هستند و در حکومت اسلامی باید جلویشان گرفته شود. شما بروید قوانین مالیات را در جاهای دیگر درست کنید.جاهایی که مالیات نمی دهند چند سال دیگر با این نرخ تورم باید روی لگن پراید هم مالیات بدهیم.

  • ناشناس

    مالیات حق دولت است و باید گرفته شود و کسی که ماشین چند میلیاردی سوار می شود از یارانه سوخت بیت المال استفاده و امنیت کشور هزینه داره و اگر امنیت نبود سرمایه برا فرد نمی ماند…دولت وظیفه اموزش و پرورش رایگان و بهداشت رایگان و امنیت را داره و نباید از وظایف غافل شود و مالیات حق دولت است و فرار مالیاتی بسیار زیاد است

  • هیمو

    مالیات مالیات مالیات
    عجب اوضاعیه آدم خندش مگیره هممون دیونه شدیم از دست این نوابغ ،جالبش اینه که میگن مردم نگران نباشن یه بار برای خرید ماشین باید مالیات بدی یه بار وقتی میفروشیش یه مالیات جدا هم که اونم مشخص نیست هر سالس یا یه باره ،مالیات رو که از حقوق کم کردن ،برای هرچیزی که میخری برای بچت زنت خونه ۹ درصد ازش افزوده باید بدی ،فیش موبایل درآمد دولت جداگانه داره ،
    عجب روزگاری شده فکر نمیکنم توی خود اروپا آمریکا هم اینجوری مالیات بگیرن یه ماشین آشغال ایرانی به ۳ برابر قیمت میفروشن ،یه لگن چینی به ۴ برابر ،ماشین خارجی هم ک ممنوع کردن ، یک زندان به اندازه ۸۵ میلیون آدم درست کردید برامون
    خود مسئولین اوایل انتخابات ریاست جمهوری میگفتن این دولت ،دیگه دولته آخره ، همه چی تو نازکی پاره میشه مگر ظلم
    با ۴ میلیون تومانی با اضافه کار یعنی 140 دلار در ماه داریم کار میکنیم ، با هزینه های نیویورک و توکیو هم زندگی.

  • ناشناس

    ماشین ۷۰ میلیونی و گرون کردن ۸۰۰ میلیون حالا اعلام میکنن خودرو لوکسه. واقعا خنده داره

  • ناشناس

    سلام نمیدونم دوستان چه جوری حساب میکنن ولی بعضی‌ها هستن خونه ندارن سرمایشو ماشین کرده ولی به نظرم باید کارشناسی بشه ودرامد ها روهم چک کنن ببینند فرد قدرت دادن مالیات رو داره

  • ناشناس

    تهران شده بازار سیاه برج و اتومبیل اونهم با نرخ کهکشانی و مالیاتهای شهاب سنگی.به جای اینکه دولت جلوی برج سازی رو بگیره قیمت و مالیات لانه زنبورها رو بالاتر میبره.به جای اینکه دولت جلوی تولیدات بی رویه اتومبیل رو بگیره قیمت و مالیات اتومبیلها رو بالاتر میبره.