کد مطلب: ۶۱۵۱۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دارندگان خودروهای لوکس در انتظار پیامک مالیاتی/ خودرو گران می‌شود؟

دارندگان خودروهای لوکس در انتظار پیامک مالیاتی/ خودرو گران می‌شود؟

مالکان ۵۵۰ هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان، باید معادل ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات را به دولت پرداخت کنند. تاثیر مالیات خودروهای لوکس بر بازار چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد اخذ مالیات از خودروهای لوکس گامی دیگر به اجرا نزدیک شده باشد.

داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی اخیرا از جمع‌آوری اطلاعات ۱۷٫۵ میلیون خودروی سواری و دو کابین خبر داده و گفته است که از میان آنها، ۵۵۰ هزار خودرو مشمول مالیات بوده‌اند.

او افزوده که برای مالکان این خودروها پیامک ارسال می‌شود و اگر آنها مالیات خود را پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را بپردازند.

هر چند اخذ مالیات از خودروهای لوکس، از زمان تصویب منتقدانی داشته اما به نظر می‌رسد بالاخره قرار است اجرایی شود.

این اقدام چه تاثیری در بازار خودرو دارد؟

خودروهای داخلی گران می‌شوند؟

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی معتقد است اخذ مالیات از خودروهای لوکس، می‌‌تواند باعث افزایش قیمت در بازار خودروهای کمتر از یک میلیارد تومانی شود.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: اخذ مالیات باعث کاهش تقاضای دلالی در بازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان و روی آوردن فعالان این حوزه به بازار خودروهای ارزان‌تر می‌شود.

حق‌شناس توضیح می‌دهد: باید این واقعیت را پذیرفت که سرمایه‌ای در حال چرخش در بازار خودرو است. در نتیجه، به طور طبیعی برای فرار از مالیات حوزه خود را تغییر می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: افزایش تقاضا در بازار خودروهای زیر یک میلیارد تومانی که عمدتا محصولات داخلی هستند، باعث افزایش قیمت این خودروها می‌شود.

به گفته او، این قانون همچنین باعث می‌شود تمایل سفته‌بازان و دلالان، برای انتقال رسمی خودرو کاهش ‌یابد و آنها تا زمانی که خودرو به دست مصرف‌کننده نهایی برسد بیشتر به معامله با قولنامه روی می‌آورند.

اخذ مالیات از تورم و قوانین اشتباه!

با اعتقاد حق‌شناس اصل این مالیات نیز زیر سوال است.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: قوانینی مانند ممنوعیت واردات خودرو باعث شده است محصولاتی که در کلاس جهانی در رده خودروهای متوسط قرار می‌گیرند، در ایران به خودروی لوکس تبدیل شوند.

او برای تکمیل حرف خود، از جمله به مدل‌های مختلف خودروهای کره‌ای اشاره می‌کند.

حق‌شناس می‌افزاید: از سوی دیگر، تورم در ایران باعث افزایش قیمت خودروهای کارکرده می‌شود. افزایش تورم نیز ناشی از بی‌انظباطی مالی دولت است.

این کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد: در واقع قوانین و عملکرد دولت باعث افزایش قیمت برخی‌ خودروها به بالای یک میلیارد تومان شده و حال سیاستگذار می‌خواهد از مالکان آنها مالیات دریافت کند تا کسری بودجه موجود را برطرف کند.

افزایش قیمت خودروهای کارکرده!

او می‌افزاید: در دنیا از قیمت خودروهای کارکرده کاسته می‌شود اما در ایران، آنها به دلیل تورم و عدم ورود خودروی جدید خارجی گران می‌شوند.

به گفته او، ممکن است فردی خودروی خود را ۹۰۰ میلیون تومان خریداری کند اما پس از یک سال، قیمت آن از یک میلیارد تومان بیشتر شود؛ در این شرایط، او با وجود استهلاک دارایی، ناچار به پرداخت مالیات است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    تاوان ناکارامدی دولت ها را دراموراقتصادی را ا مردم باید پرداخت کنن

  • ناشناس

    باید تمام ماشینهای خارجی غیراز خانواده پراید وپژو و نیسان و… که توداخل تولید میشند و شدندبقیه مشمول مالیات سنگین شن حتی باید سهمیه سوخت هم به اونا تغلق نگیره
    بعضی از ماشینها تو این دو سال اخیر بالای 15 برابر قیمت خرید سود دادن
    شاید یه عده ناراحت شن ولی بابت نگهداری هر دارایی که به زمان به شما سود میده باید هزینه کنید وقتی دولت با راهکارهای غلط به ماشین شما جند صد درصد سود باد اورده تقدیم میکنه پرداخت مالیات چند میلیونی هیچی نیست

    • ناشناس

      احمق جان اونکه ماشینو سواره خب سواره نمیخاد بفروشه که سود کنه. تازه اگه کسی که سانتافه داره بخاد پرادو بگیره گرونی ها به ضررش هستن. مگر از سانتافه بیاد سراغ ام وی ام. وقتی یه سرمایه دار ایرانی از تویوتا بیاد سمت هیوندای . من و تو که پراید سواریم باید بریم سوار الاغ

    • هومن

      تا مغزهایی پوسیده مثل شما حسودها هست نه خودتون هیچ غلطی تو زندگی میکنید نه می‌زاری دیگران لذتی تو زندگی ببرن هر کی زحمت کشیده و ماشین خوب خریده نوش جونش اصلا با این تورم مگه سود حساب میشه شما خودتون کمک میکنید که ازتون سواری بگیرند

  • ناشناس

    تو مملکتی که قیمت خودرو کار کرده هر سال به جای نزول به صورت صعودی باشه همین میشه
    آقایون راس کار هم کلا بدون هیچ برنامه ریزی هر کاری که تو نظرشون میادو انجام میدن
    فقط میخوان بکن ما داریم کار میکنیم

    • ناشناس

      اتفاقا برنامه ریزی دارند
      دزدی از جیب ملت

  • ناشناس

    ماشین ارزون میشه حداقل ۵۰ درصد حباب داره
    چون بزودی واردات ماشین آزاد میشهگول دلالهای ماشین رو نخورید

  • ناشناس

    اینها مصداق از آخور و توبره خوردن هستند.
    از یه طرف واردات رو ممنوع میکنند و آشغالاشون رو به قیمیت خودرو خارجی غالب میکنند از یه طرف هم مالیات از قیمتهای غیرواقعی میگیرند.
    بیچاره ملت

  • پراید سوار

    دیشب کارشناسان خودرو گفتن ک پراید هم عضو خودرو های لوکس شد.
    ماهم منتظر پیامک باشیم دیگه..!!

  • ناشناس

    هر چیز غیرممکنی در ایران ممکن میشود مانند مالیات بر هزینه چون همه جای دنیا مالیات بر درآمد است یعنی فروشنده مالیات میده نه خریدار ولی یکی دیگر از افتخارات ما ایرانیان برعکس اجرا کردن همه چیز است