کد مطلب: ۳۵۰۱۲۵

ممبینی مطرح کرد:

مبارزه با قاچاق کالا باید منجر به ارتقای کیفیت تولید ملی شود

مبارزه با قاچاق کالا باید منجر به ارتقای کیفیت تولید ملی شود

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر ضرورت و اهمیت مبارزه با قاچاق کالا گفت: فرآیند‌های مبارزه با قاچاق کالا باید موجب ارتقای کیفیت محصولات تولید داخلی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سعید ممبینی در دیدار با علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر ضرورت و اهمیت مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد و گفت: روح حاکم بر فرآیند‌های مبارزه با قاچاق کالا باید به شکلی باشد که تقویت و ارتقاء کیفیت محصولات تولید داخلی را به ارمغان آورد.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: یکی از اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با قاچاق کالا ، مقابله با آن در مبادی ورودی و پیش از عرضه به مصرف‌کنندگان است.

وی با تأکید بر اهمیت حضور نمایندگان اصناف در مراجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی پیرامون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: در این زمینه باید توجه داشت که هر نوع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در خصوص مباحث مرتبط با قاچاق کالا و ارز، در صورتی عملیاتی و اجرایی می‌شود که با حضور نمایندگان اصناف و بخش خصوصی به تصویب برسد، نمایندگان بخش خصوصی هستند که می‌توانند ابعاد و ظرفیت‌های اجرایی قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب در این حوزه را تشخیص دهند.

رئیس اتاق اصناف ایران به نقش بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد در تامین کالا اشاره کرده و افزود: برخی از کالا‌های از طریق بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد وارد می‌شود که در حقیقت این کالا‌ها از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، لکن بعضاً در سطح عرضه توسط ضابطین به ظن قاچاق توقیف و مورد برخورد واقع می‌گردند، باید در این خصوص ضابطین مورد آموزش واقع و از بازرسان و کارشناسان اصناف به صورت تخصصی و حرفه‌ای استفاده شود.

ممبینی آموزش را رکن اساسی مبارزه با قاچاق کالا دانست و گفت: لازم است که عوامل ومجریان مبارزه با قاچاق کالا هم آموزش‌های لازم را ببینند این آموزش‌ها می‌تواند زمینه ایجاد آرامش و قانومند عنوان برخورد با متخلفین و عرضه کنندگان قاچاق را فراهم نماید.

وی موضوع امنیت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و اصناف را مسئله‌ای حیاتی خواند و تأکید کرد: موضوع امنیت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و واحد‌های صنفی مسئله‌ای است که باید مورد توجه مسئولان و مبادی ذیربط قرار گیرد؛ در بستر امنیت سرمایه‌گذاری است که می‌توان نسبت به آینده و توسعه فعالیت واحد‌های صنفی تولیدی و توزیعی قانون‌مدار امیدوار بود.

همچنین در این نشست علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بر نقش مهم و خطیر اصناف در مبارزه با قاچاق تأکید کرده و گفت: بدون شک بدون همراهی و همکاری اصناف و کسبه نمی‌توان انتظار مقابله جدی با موضوع قاچاق را داشت، تنها در صورت همکاری خیل عظیم اصناف است که امکان مبارزه با این پدیده شوم مهیا می‌شود.

وی گفت: رئیس جمهور همواره بر نقش بخش خصوصی و اصناف در برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های مبارزه با قاچاق کالا تاکید داشته اند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئله همکاری و تعامل میان ستاد و اتاق اصناف ایران را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: همکاری و هماهنگی در عملکرد‌ها و برنامه‌ریزی‌ها میان اتاق اصناف ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌های دستیابی حداکثری به اهداف از پیش تعیین‌شده است، لذا بنا داریم تا با ایجاد زمینه‌ها و بستر مناسب، امکان این همکاری‌ها را بیش از گذشته فراهم آوریم.

مویدی توجه به آموزش در مقابله با قاچاق را یک اصل اساسی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرض کرده و افزود: آموزش واحد‌های صنفی، کسبه، فروشندگان کالا و خدمات و حتی مصرف‌کنندگان از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد در صورت انجام این اقدامات و ارائه آموزش‌های مناسب با دستورالعمل‌های قابل اعتنا و علمی است که می‌توان توقع داشت تا آگاهی لازم به منظور جلوگیری از قاچاق کالا در جامعه فراهم آید.

در پایان طرفین بر آموزش اصناف و نیرو‌های اجرائی برای تحقق این مهم توافق و تاکید کردند تا با تهیه و تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌گذاری‌های مشترک بستر هماهنگی‌ها اجرائی میسر گردد.

همچنین طرفین بر ضرورت تدوین برنامه عملیاتی هماهنگ جهت اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در سال ۹۸ با مشارکت اصناف و ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید و توافق نمودند.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.