کد مطلب: ۳۹۶۷۱۰

با مبلغ فرار مالیاتی پزشکان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

با مبلغ فرار مالیاتی پزشکان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

با فرار مالیاتی پزشکان می‌توان سالانه حدود ۷۵۰۰ تخت بیمارستانی، ۲۰ هزار کلاس درس آموزشی و حدود ۲۰ کیلومتر خط مترو ساخت.

با فرار مالیاتی پزشکان می‌توان سالانه حدود ۷۵۰۰ تخت بیمارستانی، ۲۰ هزار کلاس درس آموزشی و حدود ۲۰ کیلومتر خط مترو ساخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مبلغ فرار مالیاتی پزشکان به قدری بالا گزارش شده که مدت‌هاست زیر ذره‌بین مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است. شاید برای هر کس پیش آمده که به مطب پزشکی مراجعه کند و با پاسخ «دستگاه کارتخوان نداریم» منشی روبه‌رو شود. این در حالی است که این روزها حتی وانت بارهای هندوانه فروش هم دستگاه کارتخوان دارند. اما طی چند روز گذشته نکته عجیب پیش آمده در موضوع مالیات پزشکان، درخواستی بود که سازمان نظام پزشکی برای به تعویق انداختن مهلت الزام استفاده از کارتخوان برای پزشکان بود. دلیل تعویق اما بسیار جالب بود؛ برگزاری دوره آموزشی برای استفاده از کارتخوان! مسئله‌ای که البته به سوژه طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تبدیل شد. حتی یکی از میوه فروشان در ویدئویی دو دقیقه‌ای نحوه کار با دستگاه کارتخوان را به پزشکان آموزش داد.

اما سوال اصلی این است که چرا در شرایطی که در اقتصاد با مشکلات عدیده از جمله محدودیت و کاهش فروش نفت روبرو هستیم و دولت با کسری بودجه مواجه است، جامعه پزشکی در برابر پرداخت مالیات مقاومت می‌کند؟ اینکه کارزارهای مختلفی از سوی برخی پزشکان برای نه به کارتخوان و یا نه به کارتخوان‌های خاص (یا همان صندوق‌های فروشگاهی) مطرح می‌شود از اساس منطقی به نظر نمی‌رسد.

درواقع این ممانعت از پرداخت مالیات که البته در‌برگیرنده همه جامعه پزشکی نیست به لحاظ ماهوی با قانون‌گریزی‌های مجرمانه دیگر که به جز مجازات‌های قانونی، پیش چشم افکار عمومی ناپسند و مذموم است، فرقی ندارد. در این بین برخی از پزشکان گاه برای فرار مالیاتی همان راهی را می‌روند که پولشویان برای فرار از قانون انجام می‌دهند. درآمدهای خود را به حساب منشی یا افراد دیگر واریز می‌کنند تا ردی از میزان درآمد خود نداشته باشند. هر چند باید در نظر داشت که این اقدامات شامل همه جامعه پزشکی نمی‌شود. با این حال به نظر می‌رسد برای یک بار هم که شده بهتر است تکلیف فرار مالیاتی پزشکان روشن شود.

فرار مالیاتی پزشکان چقدر است و با آن چه کارهایی می‌توان کرد؟

اعداد و ارقامی که در این خصوص گفته شده تفاوت‌هایی با هم دارند اما آن‌طور که بررسی بودجه‌های سنواتی از جمله بودجه ۹۸ نشان می‌دهد، دست‌کم یک اختلاف ۶ هزار میلیارد تومانی بین مالیاتی که باید از پزشکان گرفته شود و مالیاتی که پرداخت می‌کنند وجود دارد. این مسئله در ارقام اعلام‌شده از سوی مقامات مختلف دیده می‌شود.

با این حال اگر در نظر بگیریم که مبلغ فرار مالیاتی پزشکان همین عدد باشد باید گفت که می‌توان با این مبلغ کارهای مفیدی برای اقتصاد و معیشت مردم انجام داد.

برای مثال اگر طبق گفته‌های مسئولان برای ساخت هر کلاس درس حدود ۱۵۰ میلیون تومان پول لازم باشد که البته این مبلغ بسیار بالا اعلام شده است و اگر این ۶ هزار میلیارد تومان را فقط به ساخت مدرسه و کلاس درس برای مناطق محروم اختصاص دهیم حدود ۴۰ هزار کلاس درس آموزشی می‌توانیم بسازیم یعنی تقریبا در مناطق محروم دیگر مشکل تشکیل کلاس در کپر و‌… نخواهیم داشت.

مترو‌، تخت بیمارستانی و …

حال فرض کنیم که فرار مالیاتی پزشکان صرف ساخت تخت بیمارستانی شود که باز هم طبق گفته برخی مسئولات ساخت هر تخت بیمارستانی حدود ۸۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد. با این ۶ هزار میلیارد تومان می‌توان سالانه حدود ۷۵۰۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های بیمارستانی اضافه کرد.

شاید جالب باشد بدانید اگر بخواهیم با مالیات پزشکان خط مترو راه‌اندازی کنیم باز هم به گفته مسئولان برای هر کیلومتر خط مترو حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که با این مالیات می‌توان هر ساله حدود ۲۰ کیلومتر به خطوط متروی شهری تهران یا هر شهر دیگر اضافه کرد.

شاید خیلی از زوج‌های جوان را در اطراف خود دیده‌اید که برای گرفتن وام ازدواج دچار مشکل می‌شوند و یا با تاخیر این مبلغ را دریافت می‌کنند اما بد نیست بدانید اگر جلوی فرار مالیاتی پزشکان گرفته شود با این مبلغ می‌توان به ۴۵۰ هزار زوج جوان وام ازدواج پرداخت کرد و یا یارانه ۱۲ میلیون ایرانی را به مدت یک ‌سال پرداخت کند. جالب است بدانیم مبلغ فرار مالیاتی پزشکان معادل حقوق (یک میلیون و ۵۶۸ هزار تومانی) یک ماه چهار هزار کارگر در کشور است.

داروغه‌های نظارتی را قوی‌تر کنیم

به نظر می‌رسد، اقتصاد ایران سال‌هاست از بی‌انضباطی نظارتی و مالی رنج می‌برد، حالا که شرایط اقتصادی توفیق اجباری برای اجرای بیشتر قانون را نصیبمان کرده نباید برای هیچ کس استثنایی قائل شد. اگرچه برای این منظور باید اصلاحاتی در نظام مدیریتی کشور نیز صورت بگیرد. برای مثال رئیس سابق سازمان امور مالیاتی که خود روزی در مقابل پزشکان باید از آنها مالیات می‌گرفت و البته در این راه نیز ناموفق بود حالا به‌عنوان معاون وزیر بهداشت در کنار پزشکان قرار گرفته است. هر‌چند این دست از جابه‌جایی ها در نظام مدیریتی ما عجیب نیست اما باید همه ارکان مدیریتی، نظارتی و حاکمیتی در بستن منفذهای تخلف به کمک هم بیایند حتی اگر جایگاه‌شان تغییر کند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کشور نیاز است تا داروغه‌های نظارتی برای دریافت مالیات و البته نه برای فشار مضاعف بر اقشار آسیب‌پذیر جدی‌تر وارد عمل شوند.

منبع: ابتکار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.