کد مطلب: ۳۴۵۵۹۶

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر داد:

چراغ قرمز مجلس به پزشکان / کارتخوان داشتن پزشکان الزامی می‌شود

چراغ قرمز مجلس به پزشکان / کارتخوان داشتن پزشکان الزامی می‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بدون شک تبصره ۶ لایحه بودجه سال 98 مبنی بر الزام پزشکان به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر ۱۰درصد از حق‌الزحمه آن‌ها از سوی مراکز درمانی به عنوان مالیات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان امور مالیاتی کشور فرار مالیاتی صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی کشور را حدود 550 میلیارد تومان اعلام کرده است که در همین راستا کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه سال ۹۸ تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از فرار مالیاتی صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی اندیشیده است.

براساس تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸ تمامی صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی صادر شده است، در سال ۹۸ مکلف هستند از پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) استفاده کنند تا با مشخص‌شدن میزان درآمدشان، مالیات بپردازند.

همچنین در بند دیگر نیز همه مراکز درمانی که صورت حساب بیمار را صادر می‌کنند، مکلف شدند ۱۰درصد از مبلغ دستمزد هر پزشک را اعم از حق‌العمل و آنچه به‌صورت نقدی از بیمار دریافت می‌شود به‌صورت مستقیم، به نام پزشک مربوطه به حساب سازمان امور مالیاتی بابت علی‌الحساب مالیات آن پزشک واریز کنند.

اهتمام پزشکان برای فرار مالیاتی

کمیسیون تلفیق مجلس برای شفاف‌سازی میزان درآمد پزشکان و جلوگیری از فرار مالیاتی صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، الزام پزشکان به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر ۱۰ درصد از حق‌الزحمه آن‌ها از سوی مراکز درمانی به عنوان مالیات را در تبصره 6 لایحه بودجه سال 98 لحاظ کرده است، اما دست‌های پشت پرده برای حذف این مصوبه مجلس دست به کار شده‌اند، به‌طوری که برخی پزشکان که با طرح تحول سلامت درآمد آن‌ها چندین برابر نیز شده است، به همراه سازمان نظام پزشکی در تلاش هستند تا با تحت فشار قرار دادن اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، این تبصره را از لایحه بودجه سال 98 حذف کنند.

به‌طوری که نایب‌رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی انتقاد تند و تیزی از تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸ کرده و اعلام نموده است که پزشکان تابع قانون نظام صنفی نیستند، بلکه نظام پزشکی قانون مستقلی دارد.

اما با وجود تلاش جدی و مدون پزشکان برای فرار از پرداخت مالیات ۱۰ درصدی و نصب کارتخوان، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که عزم مجلس برای مبارزه با فرار مالیاتی جدی است و اجازه نخواهیم داد که مالیات علی‌الحساب ۱۰ درصد پزشکان حذف شود.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا وضع مالیات ۱۰ درصدی برای درآمد پزشکان و جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان با الزام مطب‌ها و مراکز درمانی به استفاده از دستگاه کارتخوان باعث جلوگیری از فرار مالیاتی گسترده صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی خواهد شد؟

آیا پزشکان نمی‌توانند با استفاده از ترفندهای دیگر مجدد سازمان امور مالیاتی کشور را دور بزنند، به‌طوری که دستگاه کارتخوان به اسم شخص دیگری گرفته شود یا پزشکان تخفیفاتی برای بیماران خود در صورت پرداخت وجه درمان به‌صورت نقدی لحاظ کنند؟

پزشکان هم‌مانند کارمندان باید مالیات دهند

محسن بیگلری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: پرواضح است که بخش عمده‌ای از درآمد کشور از طریق دریافت مالیات تحقق پیدا می‌کند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبل از اینکه حقوق کارمندان به حساب بانکی آنها واریز شود، مالیات بر حقوق آنها کسر خواهد شد، به همین جهت باید پزشکان هم مانند کارمندان مالیات خود را پرداخت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: شائبه‌ای که به وجود آمده است مبنی بر اینکه پزشکان مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند به هیچ عنوان شان و شخصیت جامعه پزشکی و تحصیلکرده کشور نیست.

بیگلری افزود: متاسفانه برخی پزشکان که ویزیت آنها بیش از 60 هزار تومان است در مطب‌های خود از دستگاه کارتخوان برای عدم شفافیت حساب درآمدی به منظور فرار مالیاتی استفاده نمی‌کنند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضع مالیات ۱۰ درصدی بر درآمد پزشکان و الزام استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌ها و مراکز درمانی حتما باید اجرایی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: معتقدم تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافق پرداخت مالیات از سوی جامعه پزشکی همانند سایر اقشار جامعه هستند، به همین جهت در زمان بررسی لایحه بودجه سال 98، تبصره ۶ این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تمام سال‌هایی که کارتخوان نبود، مالیات اقشار مختلف چطور محاسبه می‌شد؟
    اکنون که در همه مشاغل (غیرپزشک) کارتخوان اجباری نیست و درصدی از شغل‌های پردرآمد کارتخوان ندارند، مالیات چگونه محاسبه می‌شود؟
    کارتخوان برای رفاه بیماران است قبول، چرا به مالیات و فرار مالیاتی مرتبطش می‌کنید؟