کد مطلب: ۲۲۹۳۸۹

مجلس از اهمیت گردشگری در پیشرفت اقتصاد غافل است

مجلس از اهمیت گردشگری در پیشرفت اقتصاد غافل است

رئیس کمیسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت : در مجلس طرح وزارت گردشگری با مخالفت مواجه شد این یعنی مجلس حس نمی کند که گردشگری می تواند به عنوان یک ابزار مهم برای پیشرفت در حوزه اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست بین کشور ما و کشورهای دیگر باشد.

سال گذشته بارها رئیس‌جمهور از گردشگری به عنوان ابزار مهم اشتغال‌آفرینی در کشور نام برد و تاکید بر گسترش و توجه به این صنعت داشت با تمام این تاکید‌ها ما شاهد توجه خاصی از سوی اجرا‌کنندگان دستور رئیس‌جمهور نبودیم و حتی ایران در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های گردشگری مهم جهان ضعیف حضور پیدا کرد، این در حالی است که این صنعت هر روز بیشتر در کشورهای پیشرفته و در حال رشد مدنظر قرار می‌گیرد و کارشناسان معتقدند که به زودی صنعت گردشگری مهمترین صنعت جهان خواهد بود. قابل توجه است که بدانید ایران رتبه دهم در جاذبه‌های تاریخی و رتبه 5 جاذبه‌های طبیعی در جهان را داراست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با رئیس کمیسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، جبار کوچکی نژاد گفت و گویی داشته باشیم تا از علت ضعف‌های بزرگ صنعت گردشگری و توریست در کشور بدانیم

کوچکی‌نژاد در رابطه با موانع عدم توسعه گردشگری در ایران گفت: علت اینکه با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان نتوانسته‌ایم در این زمینه پیشرفت مناسبی داشته باشیم و از این امکانات به درستی بهره بگیریم این است که در بخش اجرای و قانونی دارای مشکلات و ناهماهنگی‌هایی هستیم.

در حوزه گردشگری بین وزارت خانه‌هایی که مسول هستند اجماع و هماهنگی وجود ندارد، هر وزارت خانه مسول بخشی از این موضوع است. وزارت راه، سازمان میراث فرهنگی، وزارت صنعت و معدن و… همه در حوزه گردشگری دخیل هستند و بین آن‌ها اجماع وجود ندارد.

حتی در مجلس طرح وزارت گردشگری با مخالفت مواجه شد این یعنی مجلس حس نمی‌کند که گردشگری می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای پیشرفت در حوزه اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست بین کشور ما و کشورهای دیگر باشد.

روسای سازمان گردشگری در فواصل کوتاهی تغییر می‌کنند و این خود به صنعت گردشگری لطمه می زند. تا اجماع شکل نگیرد مشکلات حوزه گردشگری حل نخواهد شد.

او افزود: وقتی در یک حوزه اجماع وجود نداشته باشد، نمی‌توان قانون محکم و جامعی وضع کرد باید یک وزارت خانه مسول رسیدگی به مباحث مربوط به گردشگری باشد و مسولیت‌ها از حوزه سایر وزارت خانه‌ها برداشته شود تا آن زمان بهتر بشود مشکلات این صنعت را رفع کرد و حتی در مرحله اجرایی بهتر عمل کرد.

وزارت‌خانه ثبات مدیریتی دارد و نمایندگان می‌توانند وزیر را در صورت عدم انجام مسولیت هایش استیضاح کرد. این طرح در مجلس مطرح است که امید است این طرح رای بیاورد.

او درباره حضور و عملکرد ضعیف ایران در نمایشگاه‌های مهم بین المللی گفت: تمامی این مشکلات از عدم هماهنگی نشات می‌گیرد و هیچ وزارت خانه پاسخگو این عملکرد ضعیف نیست و هیچ کدام این را در حیطه مسولیت های خود نمی‌دانند. وقتی هماهنگی وجود نداشته باشد، سازمان میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

از خلال سخنان رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای می‌توان دریافت که ضعف‌ها و موانع در راه پیشرفت صنعت گردشگری تنها به یک سازمان مربوط نیست.

یعنی در واقع تنها یک سازمان پاسخگو و مسول تمامی این مشکلات نیست. هر بخش گردشگری وابسته به یک وزارت خانه و سازمان است. همین چندپارگی و عدم ثبات سرچشمه بسیاری از ضعف‌هاست.

اگر این هماهنگی ایجاد شود در این صورت پاسخگو این موانع مشخص شده و تنها در این صورت است که می‌توان بسیاری از این نقص‌ها را رفع کرد.

منبع: برنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.