کد مطلب: ۵۸۹۷۵۲

۸۰۰ هزار دوز واکسن روسی در راه ایران

۸۰۰ هزار دوز واکسن روسی در راه ایران

سیزدهمین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» شامل حدود ۸۰۰ هزار دز امروز چهارشنبه از سوی صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این میزان واکسن شامل کامپوننت اول و دوم فردا پنجشنبه با هواپیمایی ماهان به تهران ارسال خواهد شد.

با احتساب این میزان واکسن تاکنون دو میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن «اسپوتنیک وی» تحویل جمهوری اسلامی ایران شده است.

روسیه اولین کشوری بود که واکسن موسوم به «اسپوتنیک وی» را علیه ویروس کرونا ثبت کرد و با وجود اینکه برای فروش آن نیز با بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران قرارداد فروش امضا کرد، اما اجرای تعهداتش برای ارسال واکسن با تاخیر مواجه شد.

به گزارش ایرنا از مسکو، داده هایی که طی واکسیناسیون جمعیت روسیه و دیگر کشورها به دست آمده نشان می‌دهد که واکسن «اسپوتنیک وی» یکی از ایمن ترین و موثرترین واکسن ها علیه ویروس کروناست.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز گذشته اعلام کرد که تمام موانع برای ثبت جهانی این واکسن برطرف شده است. به همین خاطر در ده‌ها کشور با بیش از ۳.۵ میلیارد نفر جمعیت این واکسن ثبت شده و این کشورها با روسیه قرارداد خرید واکسن امضا کردند.

در همین حال تحقیقات رسانه ها نشان می‌دهد که روسیه نتوانسته به تعهدات خود برای ارسال واکسن به کشورهای طرف قرارداد در موعد مقرر عمل کند که مقامات روس مهمترین دلیل آن را مشکلات فنی در فرایند تولید بخصوص در تولید دز دوم این واکسن اعلام کرده اند.

ایران از اولین کشورهایی بود که با صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه قرارداد برای خرید واکسن «اسپوتنیک وی» و هم تولید مشترک آن منعقد کرد. بر همین اساس قرارداد خرید ۶۰ میلیون دز واکسن «اسپوتنیک وی» را در فروردین ماه سال جاری با روسیه امضا کرد و بر اساس این قرارداد می بایست از خرداد تا آذرماه این میزان را به طریقی که در قرارداد مشخص شده به ایران ارسال می شد.

با تحویل محموله امروز واکسن اسپوتنیک به سفارت ایران، روسیه قرارداد دو میلیونی را بطور کامل اجرا کرد و حدود ۵۰۰ هزار دز از قرارداد ۶۰ میلیون دز را هم تحویل داد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.