کد مطلب: ۳۴۸۳۶۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

مخالفت مجلس با تخصیص ۵۶ هزار میلیارد تومان یارانه ارزی / واردکنندگان، برندگان اصلی بودجه ۹۸ هستند

مخالفت مجلس با تخصیص 56 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی / واردکنندگان، برندگان اصلی بودجه 98 هستند

مهرداد بائوج لاهوتی گفت: هدف اصلی دولت برای پرداخت 56 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی در سال بعد تنها رفاه و آسایش مردم است، اما تاکنون تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی تاثیر قابل توجهی بر زندگی مردم و قیمت کالاهای اساسی نداشته، بنابراین بهتر است که این 56 هزار میلیارد تومان به روش‌های دیگر به مردم پرداخت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، آن‌طور که تاکنون مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده، دولت امسال 42 هزار میلیارد تومان، دلار با نرخ چهار هزار و 200 تومان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داد، اما به‌جای ارزانی این کالاها، قیمت آنها نیز گران‌تر شد. دولت در سال آینده هم قصد دارد با دلار ارزان، یارانه ارزی بدهد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفتی با نحوه پرداخت یارانه ارزی ندارند؟

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: دولت در سال جاری مطابق با قانون بودجه سال 97 کل کشور برای واردات کالاهای اساسی حدود 13 میلیارد دلار ارز با نرخ هر دلار چهار هزار و 200 تومان تخصیص داد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه مابه‌التفاوت 13 میلیارد دلار با نرخ چهار هزار و 200 تومان را با 13 میلیارد دلار با نرخ دلار در سامانه نیما محاسبه کنیم حدود 52 هزار میلیارد تومان می‌شود که دولت این مابه‌التفاوت قیمت ارز را به‌صورت یارانه ارزی برای واردات کالاهای اساسی به واردکنندگان تخصیص داده است.

در حالی امسال کالاهایی که با نرخ ارز دولتی وارد شده‌اند، حدود 29 درصد رشد قیمت داشته‌اند که کالاهایی که با نرخ دلار آزاد وارد شده‌اند نیز حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته‌اند، بنابراین تفاوت افزایش قیمتی آنها تنها یک درصد بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آماری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دست آوردند مبنی بر اینکه آیا این 52 هزار میلیارد تومانی که دولت به صورت یارانه ارزی برای واردات کالاهای اساسی پرداخت کرده، تاثیری بر رشد قیمت‌ها داشته است یا خیر؟ بر این اساس بود که تفاوت رشد قیمت کالاهایی که ارز یارانه‌ای به آنها تعلق گرفته با کالاهایی که با دلار آزاد وارد شده‌اند تنها یک درصد بوده است.

بائوج لاهوتی ادامه داد: در حالی امسال کالاهایی که با نرخ ارز دولتی وارد شده‌اند حدود 29 درصد رشد قیمت داشته‌اند که کالاهایی که با نرخ دلار آزاد وارد شده‌اند نیز حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته‌اند، بنابراین تفاوت افزایش قیمتی آنها تنها یک درصد بوده است.

دولت در سال آینده برای واردات کالاهای اساسی حدود 56 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی تخصیص داده که اگر قرار بر این است آثار تخصیص یارانه ارزی در زندگی مردم ناملموس باشد، بهتر است که این 56 هزار میلیارد تومان به روش‌های دیگر به مردم پرداخت شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه دولت نظارت درست و دقیقی نداشته است، به‌طوری که برخی اشخاص اقدام به دریافت ارز دولتی کرده، اما واردات کالایی از سوی آنها صورت نگرفته است، به همین جهت امسال تخصیص یارانه ارزی تاثیری بر زندگی مردم نداشت.

بائوج لاهوتی ادامه داد: دولت در لایحه بودجه سال 98 حدود 14 میلیارد دلار ردیف بودجه برای واردات کالاهای اساسی لحاظ کرده است، به عبارتی دولت در سال آینده برای واردات کالاهای اساسی حدود 56 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی تخصیص خواهد داد که اگر قرار بر این است آثار تخصیص یارانه ارزی در زندگی مردم ناملموس باشد، بهتر است که این 56 هزار میلیارد تومان به روش‌های دیگر به مردم پرداخت شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در بودجه سال آینده برندگان اصلی و بازندگان اصلی چه کسانی هستند؟ تصریح کرد: اگر روند پرداخت یارانه ارزی در سال آینده مطابق با امسال باشد، واردکنندگانی که ارز دولتی یعنی چهار هزار و 200 تومان دریافت می‌کنند، برنده اصلی بودجه 98 هستند، اما اگر دولت خواهان این موضوع است که نظارت خود را در خصوص نحوه پرداخت یارانه ارزی دقیق و قوی‌تر کرده و حتی شروطی را هم لحاظ کند بدون شک مردم برنده اصلی بودجه سال 98 خواهند بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: هدف اصلی دولت برای پرداخت 56 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی تنها رفاه و آسایش مردم است، اما تاکنون تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی به واردکنندگان تاثیری بر زندگی مردم و قیمت کالاهای اساسی نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تعداد یارانه‌بگیران در سال آینده کم خواهند شد؟ تصریح کرد: اختیاری به استان‌ها داده شده است مبنی بر اینکه استان‌ها دهک‌هایی که نیازمند به یارانه 45 هزار و 500 تومانی نیستند را شناسایی کرده و مبلغ این کاهش میزان یارانه‌بگیران به خود استان‌ها نیز تخصیص پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.