کد مطلب: ۵۹۶۶۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مذاکرات اقلیمی سازمال ملل به وقت اضافه کشیده شد / توافق کوپ ۲۶ چیست؟

مذاکرات اقلیمی سازمال ملل به وقت اضافه کشیده شد / توافق کوپ ۲۶ چیست؟

پس از گذشت دو هفته از مذاکرات اقلیمی کوپ۲۶ در گلاسکو، این نشست با نرسیدن به نتیجه نهایی، دو روز دیگر تمدید شد. در این باره بیشتر بخوانید:

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از گذشت دو هفته از مذاکرات اقلیمی کوپ۲۶ با دعوت نماینده این کنفرانس از رهبران کشورها برای آخرین تلاش جهت نهایی کردن تعهداتی که ازافزایش خطرناک دمای زمین جلوگیری میکنند؛ از موعد مقرر خود در روز جمعه فراتر رفت. انتظار می‌رود روز یکشنبه در مورد مسائلی پیچیده‌ای همچون برداشتن سوبسید سوخت‌های فسیلی، بازارهای کربن و کمک‌های مالی به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی توافق حاصل شود.

پیش نویسی از قرارداد نهایی در روز جمعه منتشر شد که به منظور جلوگیری از تغییرات فاجعه‌بار آب هوایی؛ کشورها را ملزم می دارد تعهدات محکم‌تری نسبت به تغییرات اقلیمی داشته باشند و تعهداتشان را هر پنچ سال یک ‌بار بازبینی کنند. هدف کلی این کنفرانس این بوده که هدف آرمانی توافق پاریس در سال ۲۰۱۵را در مهار گرمایش جهانی بر روی یک و نیم درجه سلسیوس دنبال کند. عددی که به گفته‌ی دانشمندان بدترین تاثیرات گرمایش جهانی را خنثی می‌کند.

محققان بر اساس تعهدات کنونی کشورها برای کاهش انتشار گازهای آلاینده دراین دهه، معتقدند: «دمای زمین بسیار بیشتر از این حد خواهد شد و سطح دریاها را به طرز فاجعه‌باری بالا خواهد برد و باعث خشکسالی، طوفان وآتش‌سوزی‌های بزرگ خواهد شد. این پیش نویس جدید شامل یک اقدام متعادل برای درک نیازهای کشورهای آسیب‌پذیر در مقابل تغییرات آب وهوایی همچون جزایر کم ارتفاع، آلاینده‌های بزرگ جهان و کشورهایی وابسته به استخراج سوخت‌های فسیلی است.»

شایان ذکر است که طرح پیشنهادی اخیر به نسبت طرح قبلی در درخواست خود از کشورها در حذف کردن یارانه سوخت‌های فسیلی، ذغال سنگ، نفت و گاز که اصلی‌ترین عامل ساخته‌ی دست انسان در گرمایش جهانی هستند؛ کمتراز ادبیات سخت گیرانه استفاده کرده است. این مساله عده‌ای را ترساند و عده ای نیز از این موضوع خوشحال شدند. در پایان روز جمعه آلوک شارما، نماینده کوپ۲۶ در بریتانیا، اعلام کرد که مذاکرات تا روز یکشنبه هم ادامه خواهند داشت و انتظار می‌رود در پایان روز به توافقی دست پیدا کنیم. نسخه بازنگری شده‌ی این توافق صبح روز یکشنبه منتشر خواهد شد تا به آخرین دور این مذاکرات پایان دهد.

منبع: رویترز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.