کد مطلب: ۶۷۵۸۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات کیست؟/ بریتانیا: توافق بهتری وجود ندارد!

مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات کیست؟/ بریتانیا: توافق بهتری وجود ندارد!

یک روز پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در دوحه، شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای پیرامون بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات برگزار کرد. در این جلسه چین و روسیه، آمریکا را مقصر به نتیجه نرسیدن توافق برجام دانستند. کشورهای اروپایی نیز قصور را متوجه ایران دانستند و اعلام کردند توافق بهتری وجود ندارد.۱

به گزارش تجارت‌نیوز ، رهبران کشورهای غربی پس از اینکه مذاکرات هسته‌ای در دوحه بی‌نتیجه ماند تاسف و ناامیدی خود را نسبت به دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی نشان دادند.

به نقل از رویترز ، یک روز پس از اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران در دوحه بدون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در احیای توافق به پایان رسید، دیپلمات‌های غربی در شورای امنیت سازمان ملل به صحبت نشستند. جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای گفتگو پیرامون آخرین گزارش آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در خصوص اجرای توافق برجام برگزار شد.

فرصت را غنیمت بشمرید

اولاف اسکوگ، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل، گفت: «نگران این هستم که نتوانیم هرگز مذاکرات را به پایان برسانیم. پیام من این است که فرصت را غنیمت بشمرید و توافق را بر اساس متن توافق‌نامه‌ای که در حال حاضر روی میز است بپذیرید». در این توافق ایران باید برنامه هسته‌ای خود را در ازای رهایی از تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کند.

در این جلسه دیپلمات‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی همگی بار مسئولیت شکست در احیای توافق را پس از یک سال مذاکره بر دوش ایران گذاشتند. باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، درخواست کرد: «ایران باید هر چه سریع‌تر توافق را بپذیرد زیرا توافق بهتری وجود نخواهد داشت».

رزماری دیکارلو، رئیس امور سیاسی سازمان ملل، نیز گفت: سازمان ملل از ایران و آمریکا می‌خواهد که از همین فرصت استفاده کنند و به توافق برسند. در این جلسه ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل‌، عنوان کرد: «ایران هنوز تمایل واقعی به شکل‌گیری توافق، پایان بحران هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها نشان نداده است».

نیکولاس دو ریوایز، سفیر فرانسه در سازمان ملل، نیز اذعان داشت: «ایران نه تنها توافق روی میز را قبول نکرده است بلکه مسائل دیگری را نیز مطرح کرده است که خارج از برجام قرار می‌گیرند. خواسته‌های ایران زیاده‌خواهانه و غیرمنطقی است».

آمریکا مقصر است؟

مجید تخت‌روانچی به این شورا گفت: «ایران از آمریکا ضمانت معتبر می‌خواهد که توافق برجام را دوباره زیر پا نگذارد، از تعهدات خود سرپیچی نکند و دوباره ایران را به بهانه‌های دیگر تحریم نکند». او گفت که تیم مذاکره.کننده ما در دوحه با جدیت عمل کرد و آماده است تا دوباره به طور سازنده برای به نتیجه رسیدن توافق همکاری کند.

دیپلمات‌های چینی و روسی آمریکا را مقصر دانستند. چین از آمریکا خواست تا تحریم‌های یک طرفه علیه ایران را لغو کند. روسیه نیز از همه طرف‌ها خواست تا از خود انعطاف نشان دهند.

دیمیتری پولیانسکی، سفیر روسیه در سازمان ملل، گفت: «بی‌شک آمریکا در حال اتخاذ همان سیاست فشار حداکثری بر ایران است. سیاستی که دونالد ترامپ پیش‌تر آن را اعمال می‌کرد. این اصلی‌ترین دلیل تمام مشکلات حال حاضر در مسیر مذاکرات هسته‌ای است».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از قدیم گفتن :«بگو رفیق و همراه و همدمت کیه تا بگم چکاره ای و چکاره میشی»
    حالا در این دنیای متلاطم ، ما سوار کشتی کی شدیم و با کی همراهیم ؟ و نتایج مذاکرات هم طبعا بسود کشتی و کشتی بان است ، و نفع ما به نسبت جایگاه ما در کشتی خواهد بود؟ ملوانیم ؟ خدمه ایم؟ ناخداییم؟ مسافریم؟ نجات یافته توفانیم؟ کدام هستیم؟