کد مطلب: ۶۰۵۹۲۰

مذاکره در سکوت خبری

مذاکره در سکوت خبری

روز شنبه در حالی سپری شد که خبر خاصی از اتاق مذاکرات در کوبورگ درز نکرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ اگرچه آخرین خبرها فضا را مثبت نشان داد، اما روز شنبه با این ابهام سر شد که هنوز مشخص نیست کار روی کدام متن در برنامه مذاکرات قرار گرفته است. روز جمعه هنوز طرف ایرانی می‌گفت که روی دو سندی که در دور هفتم روی میز گذاشته، کار خواهد کرد؛ ولی طرف غربی می‌گفت که ایران پذیرفته روی همان متن پیش‌نویسی که دور ششم به دست آمده، کار شود. اکنون مشخص نیست مذاکرات کارشناسی با چه دستور کاری در حال انجام است.

همچنین هنوز مقامات و اعضای برجام اعلام نکرده‌اند که دقیقا چه پیشرفت‌هایی در نزدیک‌شدن دیدگاه‌های طرف‌ها روی داده است و آیا این پیشرفت‌ها آن‌قدر کافی است که مذاکرات در محتوا و در سطح کارشناسی به جدیت پیش برود؟ همچنین هنوز به‌روشنی مشخص نیست که آیا متون مدنظر ایران مورد مذاکره قرار خواهد گرفت یا آخرین پیش‌نویس در دور ششم مذاکرات یا ترکیبی از اینها؟

آنچه مشخص است و برخی از نمایندگان کشورهای عضو از‌جمله ایران درباره محتوای این دور از مذاکرات بیان کردند، این بوده است که فضای گفت‌وگوها در شروع کار سازنده، جدی و رو به جلو بوده است؛ اما این به معنای تفاهم دو طرف بر سر یک رویکرد مشترک و مشخص یا قرارگرفتن مذاکرات بر ریلی که به نوعی نگاه همه طرف‌ها را شامل شود، نیست.

شایان ذکر است هیئت آمریکایی به سرپرستی راب مالی طی دو روز گذشته که مذاکرات در وین از سر گرفته شده است، در وین حضور نداشت و احتمالا روز شنبه وارد وین شوند.

گفت‌وگوها در سطح سیاسی با تشکیل کمیسیون مشترک برجام در روز پنجشنبه ۱۸ آذر از سر گرفته شد و برخلاف انتظارات فضای مذاکرات «رو به جلو» اعلام شد.
هیئت‌های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا مذاکرات دوجانبه در زمینه لغو تحریم‌ها را از عصر روز پنجشنبه به وقت محلی آغاز کردند. همچنین کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از صبح روز جمعه تشکیل و موضوعات هسته‌ای به بحث و بررسی گذاشته شد.

اما شواهد نشان می‌دهد که بازار رایزنی‌های موافق و مخالف برجام داغ است. در‌حالی‌که هیئت‌هایی از آمریکایی به تل‌آویو و امارات متحده عربی اعزام کردند، وزرای خارجه انگلیس و آمریکا نیز با هم رایزنی کردند.

روز گذشته وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای از دیدار و گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور با همتای آمریکایی‌اش درباره موضوعات مختلفی از‌جمله توافق هسته‌ای خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای نوشت، لیز تراس، وزیر امور خارجه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از نشست G7 در لیورپول دیدار کرد که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای از موضوعات گفت‌وگوی آنها بوده است.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار بر ضرورت مشارکت هدفمند ایران برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای تأکید شده است.

دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در جریان است و طرفین مذاکرات تاکنون بر ضرورت در‌پیش‌گرفتن دیپلماسی برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران در این مذاکرات از طریق احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تأکید کرده‌اند.

ایران تنها هدف تداوم این مذاکرات را لغو همه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران اعلام کرده و گفته است آمادگی دارد برای رسیدن به توافقی خوب در این زمینه به مذاکرات ادامه دهد.

منبع: روزنامه شرق

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.