کد مطلب: ۵۶۹۱۹۳

برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور / رئیسی: تحریم‌ها باید لغو شود

برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور / رئیسی: تحریم‌ها باید لغو شود

مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، به صورت رسمی در مجلس برگزار شد. مقامات داخلی و خارجی در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و اعلام رئیس‌ مجلس، مراسم تحلیف رئیسی در صحن علنی مجلس آغاز شد.

جلسه علنی بعدازظهر امروز (پنجشنبه) مجلس، به ریاست محمدباقر قالیباف با حضور ۲۶۵ نماینده برای برگزاری مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی با حضور رییس قوه قضائیه، مقامات ارشد کشور و روسا و نمایندگان برخی کشورهای خارجی در حال برگزاری است.

براساس اعلام حاجی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، در این مراسم ابتدا رئیس مجلس خیر مقدم گفته و به ایراد سخن می‌پردازد و در ادامه رئیس قوه‌قضائیه بیاناتی را ایراد می‌کند.

همچنین انجام مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و سخنرانی رئیسی و نطق پایانی رئیس مجلس در دستور کار مجلس قرار دارد ( ایسنا ).

وارد دوره جدید مدیریتی کشور شده‌ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این مراسم با اشاره به ورود کشور به دورۀ جدید مدیریتی، گفت: دوره جدید مدیریتی کشور باید دوره «کارامدی و پاسخ گویی» باشد و در این دوره بدون بهانه تراشی باید مشکلات مردم را حل کنیم.

وی بیان کرد: این یک واقعیت روشن است که ما وارد دورۀ جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه حل همۀ مشکلات مادی و معنوی جامعه است.

قالیباف افزود: بخواهیم یا نخواهیم در دورۀ جدید مدیریتی کشور بار به سرانجام رساندن این خواسته به حق مردم بدوش ما مسئولان است؛ امروز نگاه همۀ شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است.

وی گفت: برای موفقیت در رسیدن به این هدف دورۀ جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» وظیفه داریم اوّل تمرکز بر کارآمدی را اصل قرار دهیم و بدون بهانه‌تراشی در تصمیم و اجرا به سمت ایجاد یک «زندگی خوب» برای همه با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم. در قدم دوم باید با پاسخگویی به مردم اشکالات مان را برطرف کنیم تا بتوانیم بر چالش های موجود غلبه کنیم و نسبت به حل مشکلات مردم اقدام عملی انجام دهیم ( ایسنا ).

اژه‌ای: رئیس‌جمهور سریع‌تر برای رفع مشکلات اقدام کند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس‌ قوه‌قضائیه نیز در این مراسم گفت: امیدوارم به فضل پروردگار رئیس جمهور محترم با کمک سایر قوا و نخبگان و مردم در این مسئولیت خطیر موفق باشد و هر چه سریع‌تر در جهت رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

وی ابراز امیدوار کرد که رئیس جمهور نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی مخصوصا بندهای ۱۶گانه اصل سوم قانون اساسی و اصولی که حقوق آحاد جامعه را تامین می‌کند، اهتمام لازم را داشته باشد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: قوه قضاییه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک می‌کند و در مبارزه با فساد جدی‌تر از همیشه خواهد بود ( تسنیم ).

رئیسی برای پاسداری از نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد

سیدابراهم رئیسی در مراسم تحلیف خود در مجلس برای پاسداری از مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ سوگند یاد کرد.

متن سوگندنامه رئیس جمهور به شرح زیر است:

«بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»

وی در پایان متن سوگندنامه‏ را امضا کرد و پس از آن سوگندنامه به امضای رییس قوه قضائیه، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس رسید ( ایسنا ).

رئیسی: اراده مردم به تحقق عدالت، پیشرفت، آزادی است

رئیسی پس از برگزاری مراسم سوگند در سخنانی، گفت: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی مشارکت سیاسی و مردم‌سالاری را در تاریخ کشور به ثبت رساند و قانون اساسی به عنوان میثاق ملی همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است و امروز بار دیگر این موضوع تحقق یافته است. اراده مردم به تحقق عدالت، پیشرفت، آزادی است.

وی افزود: ملت ایران به واسطه انقلاب اسلامی زنجیر زورگویان را پاره کرد و بر سرنوشت خود حاکم شد و ثابت کرد که مردم‌سالاری دینی می‌تواند نوع جدیدی از حکومت باشد.

رئیسی یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی امروز در جایگاهی ایستاده که قرن‌ها سابقه تاریخی از ملت ایران را پشت خود دارد. در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مفتخرم که به حفاظت از این میراث بزرگ انتخاب شدم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جلوه‌ای رشک‌برانگیز از مردم‌سالاری دینی را ملت ایران در جریان این انتخابات به رغم تبلیغات سهمگین دشمن و انتشار ویروس کرونا پدید آورد.

پیام رای مردم تحول خواهی و عدالت‌خواهی بود

وی با بیان اینکه پیام رای مردم تحول خواهی و عدالت‌خواهی بود، گفت: ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ در عین تعامل سازنده با جهان و حفظ استقلال از جمله خواسته‌های مردم و در کنار آن تشکیل دولتی فسادگریز، مدافع حقوق انسانها در عالم، علم‌طلب، عدالت‌جو، برنامه محور را خواستار بودند.

رئیسی با تاکید بر اینکه ما مدافع واقعی حقوق بشر در هر کجای دنیا هستیم، گفت: جوانان عزیز در این مرز و بوم از ما می‌خواهند که صدای ولی نعمتان و مستضعفین باشیم و از آزادی‌های آنان حراست کنیم و وضعیت سفره‌های آنان بهبود یابد و نشاط و شور اجتماعی در جامعه ایجاد شود. دولت در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت.

وی تاکید کرد: مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود. مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌ها و خصائص انقلاب اسلامی، در ساختارها، فرآیندها و همچنین باورهای دولتمردان مشاهده‌‌پذیر باشد.

رئیسی گفت: مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها را بهبود ببخشیم و «نشاط ملی» و «شور اجتماعی» را در جامعه بگسترانیم. دولت برخاسته از اراده ملت، برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی ناپذیر، به پیش خواهد رفت.

خادم همه جمهور هستم

وی افزود: اینجانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستم.

رئیسی گفت: وعده‌های دولت مردمی و دولت وفاق ملی، شامل تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی، ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تَکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور و توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب نظران است. از مردم عزیز استدعا دارم که به عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمت‌گزاران خود را از پیشنهادها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند

تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد

رئیسی گفت: تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست.

رئیس‌جمهور افزود: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملا صلح آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد.

رئیسی گفت: سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نمی‌شود.

وی افزود: در دولت مردمی، همه مؤلفه‌های قدرت ملی کشور تقویت می‌شود، و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تامین کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بحران‌های منطقه، باید از طریق گفتگوهای واقعی «درون منطقه‌ای» و براساسِ تامین حقوق ملت‌ها، حل و فصل شود و دخالت‌های بیگانگان نه موجب رفع مشکل که خود، مشکل است.

وی افزود: من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز می‌کنم.

رئیسی تاکید کرد: در اولین فرصت در هفته آینده فهرست پیشنهادی اعضای کابینه را تقدیم رئیس مجلس و نمایندگان می‌کنم ( ایسنا ).

بررسی فهرست کابینه تا ۲۶ مرداد

پس از پایان سخنرانی رئیس‌جمهور، قالیباف، رئیس مجلس گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب ان‌شاءالله ابتدای هفته آینده لیست اعضای پیشنهادی کابینه معرفی می‌شود.

وی افزود: بررسی‌ها را در کمیسیون‌های تخصصی بصورت منسجم و پیوسته و در صحن مجلس بصورت دو شیفت و سه شیفت انجام نی‌دهیم. امیدواریم تا ۲۶ مرداد بررسی افراد پیشنهادی کابینه انجام شود.

به گفته قالیباف، جلسه بعدی مجلس روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و دستور جلسه، دستور هفتگی خواهد بود (ایسنا).

ورود مهمانان داخلی و خارجی

پیش از آغاز مراسم، تصاویری از استقبال محمدباقر قالیباف از مقامات و شخصیت‌هایی چون آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین منتشر شد.

همچنین برخی مقامات خارجی برای برای شرکت در مراسم تحلیف رئیسی به ساختمان مجلس وارد شدند. مقامات و نمایندگان حدود ۸۰ کشور در این مراسم حضور دارند.

سیدابراهیم رئیسی نیز برای انجام دادن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری وارد مجلس شورای اسلامی شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز برای حضور در مراسم در مجلس حضور یافت.

به گزارش برخی رسانه‌ها، محمدصادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی رئیس سابق مجلس در این مراسم حضور ندارند.

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نسرین

    اینا همیشه حرف الکی میزنند روز به روز داره سفره مردم کوچیک تر میشه گول این نمایش ها رو نخورید.

  • منا

    نوشتیم تبریک گفتیم چاپ نشد

  • ناشناس

    منتظر بودند شما بیای دستور بدی تا تحریم‌ها لغو شوند