کد مطلب: ۵۱۲۶۸۹

مزایا و معایب سفر با قطار

مزایا و معایب سفر با قطار

هواپیما شاید بهترین گزینه برای یک سفر سریع باشد. اما هزینه آن بسیار بیشتر از اتوبوس و قطار است به طوری که ممکن است خرید بلیط آن تا ۴ برابر هزینه بیشتری نسبت به قطار داشته باشد.

با چه وسیله‌ای سفر کنیم؟ این سوالی است که معمولا قبل از سفر از خود و همراهان سفرمان می پرسیم و بر اساس معیارهای مختلف سعی می‌کنیم یکی از وسایل سفر مثل قطار ، اتوبوس یا هواپیما را انتخاب کنیم. یکی از معیارهای قطعی و مهم در انتخاب بین این گزینه‌ها هزینه است. طبیعتا هواپیما در بین این گزینه ها بیشترین هزینه را به خود اختصاص داده است. هواپیما مخصوصا برای سفرهایی با مسیر کوتاه‌تر به صرفه نیز نیست، مگر در شرایطی که سفری فوری بوجود آمده است و نیاز است که در سریع‌ترین حالت ممکن به مقصد برسیم. البته مورد مهم دیگری نیز می‌تواند بر روی گزینه‌های ما تاثیرگذار باشد. وجود یا عدم وجود فرودگاه یا ریل و ایستگاه قطار در شهر مبدا یا مقصد نیز می‌تواند در گزینه‌های ما برای سفر تاثیرگذار باشد برای مثال تهران و کرمان هر دو دارای خطوط ریلی هستند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت بلیط قطار تهران کرمان جوپار را خریداری نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا معایب و مزایای سفر با قطار را با هم بررسی کنیم.

مزایای سفر با قطار

اگر شما قصد یک سفر زیارتی و تفریحی از تبریز به مشهد را داشته باشید سه گزینه برای سفر، پیش روی شما است. سفر با اتوبوس، هواپیما و یا سفر با قطار تبریز مشهد با توجه به فاصله زیاد بین دو شهر، هواپیما شاید بهترین گزینه برای یک سفر سریع باشد. اما هزینه آن بسیار بیشتر از اتوبوس و قطار است به طوری که ممکن است خرید بلیط آن تا ۴ برابر هزینه بیشتری نسبت به قطار داشته باشد. گزینه‌های دیگر در این مسیر اتوبوس و قطار است. اتوبوس با توجه به محدود بودن فضا و امکاناتش کمترین قیمت را دارد اما از لحاظ راحتی سفر با قطار قابل قیاس نیست. امکانات قطار و شرایط خاص آن، این گزینه را به عنوان راحت‌ترین گزینه مطرح می‌کند.

از جمله مزایای سفر با قطار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قرار گیری ایستگاه راهآهن در مرکز شهر ها : ایستگاه‌های راه‌آهن به خصوص در شهرهای بزرگ کشور در داخل شهر ها قرار دارند و از این جهت بر خلاف فرودگاه‌ها، مشکلی برای سهولت دسترسی ندارند.
  • عدم محدودیت بار : در سفر با هواپیما به دلایل ایمنی و در سفر با اتوبوس به دلیل محدودیت فضا، با مشکل حجم و وزن بار مواجه هستید، در حالی که در سفر با قطار، این محدودیت‌ها معنایی ندارد و فقط در صورت داشتن بار اضافی ممکن است جای شما کمی تنگ شود.

2wedfvb

  • سفر بدون تاخیر و با برنامهریزی دقیق : در سفر با قطار معمولا با مشکلاتی نظیر ترافیک، توقف‌های گاه و بی‌گاه و تاخیرهای هواپیما مواجه نیستید.
  • پوشش بعضی شهرهای کوچک: بسیاری از شهرهای کوچک فاقد فرودگاه هستند اما با قرار گیری در بین مسیرهای ریلی می‌توان از آنها استفاده کرد.
  • عدم تاثیر شرایط جوی بر حرکت قطار: بارش برف یا باران شدید، مه و بادهای شدید تقریبا هیچ تاثیری بر حرکت قطار ندارد چرا که مسیر قطار یک مسیر مشخص، انحصاری، بدون مزاحمت و ترافیک است.
  • امنیت: آمار حوادث ریلی نشان می‌دهد که قطار در قیاس با هواپیما و اتوبوس بسیار امن‌تر است. برای تایید این آمار فقط کافی است سری به خبرگزاری‌ها بزنید!
  • راحتی و عدم خستگی: خاص‌ترین و مهم‌ترین ویژگی قطار دقیقا همین است! در صورتی که مسیری طولانی مثل مسیر بین تهران و اهواز را طی می‌کنید و در طی مسیر از نشستن بر روی صندلی خسته شده‌اید می‌توانید کمی در واگن‌ها راه بروید و یا از پنجره، منظره بیرون از قطار را نگاه کنید. شاید هم لازم داشته باشید کمی دراز بکشید. خلاصه در سفر با قطار تهران اهواز راحتی بیشتری در قیاس با هواپیما و اتوبوس دارید.
  • رستوران و کافه در قطار: معمولا در قطارها، یک یا دو واگن به بوفه، رستوران یا کافه اختصاص دارد. این امکانی است که در هواپیما و اتوبوس به هیچ عنوان برای شما وجود ندارد. شما می‌توانید به واگن رستوران بروید، غذا سفارش دهید و در همان رستوران غذای خود را میل کنید!
  • سکوت: در اتوبوس و هواپیما با توجه به قرار گیری صندلی‌ها در کنار هم، مزاحمت و سر و صدا گریزناپذیر است اما در قطار با توجه به کوپه‌های ۴ و ۶ نفره کمتر شاهد این موضوع هستیم.
  • فضای اختصاصی و خانوادگی: با توجه به امکان رزرو یک کوپه در بست برای یک سفر خانوادگی یا دوستانه، می‌توانید از یک فضای اختصاصی برای سفر نهایت لذت را ببرید در حالی که این امکان باز هم در هواپیما و اتوبوس برای شما فراهم نیست.
  • سرگرمی: بسیاری از قطارهای امروزی، علاوه بر عرضه مجله و روزنامه، امکان پخش فیلم از طریق شبکه پخش تعاملی را در اختیاز مسافران خود قرار می‌دهند که علاوه بر دیدن فیلم و یا گوش دادن به موسیقی از طریق آن می‌توانید از مسیر حرکت قطار، آب و هوای مقصد و… نیز اطلاع پیدا کنید.

3edfvg

معایب سفر با قطار

طبیعتا در کنار همه این مزایا، باید به معایب و بعضی مشکلات سفر با قطار نیز اشاره کنیم تا بررسی کاملی از این وسیله نقلیه سفر داشته باشیم. اگر بخواهیم به طور خلاصه به بعضی نقاط ضعف قطار اشاره کنیم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

طولانی بودن زمان سفر: در قیاس با هواپیما این موضوع قیر قابل کتمان است که سفر با قطار در کشور ما مدت زمان بیشتری را از شما می‌گیرد.

گیج کننده بودن قطار: ممکن است در پیدا کردن، سوار شدن به واگن و انتخاب کوپه خود دچار مشکل و یا کمی استرس شوید.

بهداشت فردی: در هر واگن از قطارها یک یا دو چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد که تعداد بالای استفاده کنندگان از آن، می‌تواند بهداشت فردی شما را با مشکل مواجه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • غین

    به نظر من قطار بهترین وسیله است ولی تو ایران خیلی توسعه پیدا نکرده و قطارامون اون سرعت لازم رو ندارند