کد مطلب: ۶۷۰۴۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مزیت عرضه برق در بورس انرژی چیست؟

مزیت عرضه برق در بورس انرژی چیست؟

قرار است برق صنایع پر مصرف در زمان‌های مشخص قطع شود، این قطعی برق می‌تواند قیمت محصولات تولید شده در صنایع را افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس مصوبه جدید قرار است برق صنایع در زمان پیک مصرف با برنامه از پیش تعیین شده قطع شود. این قطعی برق در وهله می‌تواند قیمت محصولات را افزایش دهد اما در شرایطی در بلندمدت صنایع می‌توانند سودآوری خوبی داشته باشند.

امیر توپچی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد بحث قطعی برق گفت: این انتظار وجود داشت که دولت با یک برنامه‌ریزی دقیق نسبت به قطعی برق شرکت‌های سیمانی و فولادی به طور دوره‌ای و نوبتی اقدام کند تا تولیدات این محصولات با مشکل مواجه نشود و شرکت‌ها بتوانند برنامه‌ریزی برای تولید داشته باشند. براساس آنچه اعلام شد شرکت‌ها می‌توانند شبانه تولید خودشان را ادامه دهند که این اتفاق تاثیر مثبتی در روند بازار خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته این مشکل هنوز به طور کامل برطرف نشده است. علاوه بر آن ظرفیت تولید کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون تن است که پاسخگوی تقاضای موجود نیست. زمانی که تولید کارخانه‌ها در حوزه سیمان کاهش پیدا ‌کند در بحث عرضه و تقاضا و قیمت‌ها تاثیر خواهد داشت. ایران از آن دسته کشورهایی است که گاز و برقی ارزان دارد و به همین دلیل شرکت‌های فولادی اقدام به تاسیس کوره‌های الکتریکی کردند و در حال حاضر ۸۰ درصد فولاد کشور از طریق همین کوره‌ها بدست می‌آید. باقطعی برق تولید فولاد کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

کاهش صادرات با قطعی برق

توپچی پور ادامه داد: زمانی که تولید کاهش و به تقاضای داخلی پاسخ داده نشود، میزان صادرات و ارزآوری‌ نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی در مورد موضوع عرضه برق در بورس و انرژی اظهار کرد: با توجه به قیمت‌گذاری دستوری که وجود دارد برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. اغلب شرکت‌های نیروگاهی تحت تصدی دولت یا دولتی هستند. باید تصمیمات به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری در نیروگاه مقرون به صرفه شود. وقتی بحث بورس کالا مطرح شد، این عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می‌کند و قیمت‌گذاری دستوری باید از این حوزه حذف ‌شود که اتفاق مثبتی است و قطعا صورت‌های مالی شرکت‌های نیروگاهی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

توپچی پور در پایان گفت: فروش برق با قیمت واقعی و در دسترس بودن آن باعث می‌شود شرکت‌هایی نظیر فولاد یا سیمان حاشیه سود کمتری داشته باشند، اما تولید ادامه داشته باشد. اگر این اتفاق صورت بگیرد در سال‌ آینده کمبود برق نخواهیم داشت و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم به حوزه نیروگاه وارد خواهند شد. اگر این اقدام به خوبی صورت بگیرد به نفع اقتصاد کشور است و می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نمادهای وبملت و وتجارت در مجامع 10 درصد سود تقسیم می کنند و هیچ مرجعی هم در این مورد اقدامی انجام نمیده . بعد از بازگشایی هم با منفی های آنچنانی کام سهام دارو بیشتر تلخ می کنن .

  • ناشناس

    مردم دیگه به هیچ عنوان به بورس اعتماد ندارن

  • پیمان

    استاد توپچی عزیز گناه ما مردم چیه که اومدیم تو بورس و باید هزار تا بلا به سرمون بیاد؟