کد مطلب: ۵۰۰۶۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده بی‌پشتوانه مسئولان ایرانی / چرا حساب اتباع خارجی مسدود می‌شود؟

وعده بی‌پشتوانه مسئولان ایرانی / چرا حساب اتباع خارجی مسدود می‌شود؟

بانک مرکزی با گذشت 14 ماه از قانون رفع موانع بانکی اتباع و با وجود قولی که مسئولان ایرانی اخیرا درباره رسیدگی به مشکلات بانکی افغان‌ها به آنان داده‌اند، همچنان عجله‌ای برای ابلاغ دستورالعمل اجرایی این قانون برای حمایت از مهاجران ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز پیش سفارت افغانستان در تهران در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که شماری از مهاجران افغانستان مقیم ایران با مراجعه و تماس‌های تلفنی بار دیگر از مسدود سدن حساب‌های بانکی‌شان خبر داده‌اند بنابراین این بار این، سفارت موضوع فوق را از مجاری دیپلماتیک با وزارت خارجه ایران و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی پیگیری کرده است.

براساس پیگیری آنان بانک‌ها موظفند برای مهاجران افغانستانی دارای مدارک اقامت حساب باز کنند و در صورتی که شعبه‌ای از این دستورالعمل پیروی نکند، مهاجران افغانستان با اطلاع دقیق از شعبه و محل مورد نظر می‍‌‌توانند دفتر امور مهاجرین این سفارت را در جریان قرار دهند تا به اطلاع بخش نظارت بانک مرکزی ایران رسانده و مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین براساس اعلامیه سفارت افغانستان پس از این پیگیری‌ها، مسئولان ایرانی وعده دادند مشکل حل شود.

عدم افتتاح حساب بانکی و مسدود شدن کارت عابر بانک مهاجران افغانستان در ایران بارها خبرساز شده است. تا جایی که دیگر امر جدیدی تلقی نمی‌شود و چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد در صورتی که این اقدام بانک‌ها و نهادهای پولی ایران بدون اطلاع قبلی بارها مشکلات زیادی را برای مهاجران در مراکز خرید، مسافرت، مراکز درمانی و… بوجود آورده است.

علت مسدودیت حساب‌ها چیست؟

مهرماه سال 98 با ابلاغ آیین‌نامه جدید مبارزه با پول‌شویی، محدودیت ارائه خدمات بانکی به مهاجران رفع شد؛ البته فقط روی کاغذ! قرار بود تا سه ماه بعد ضوابط اجرائی مربوطه ابلاغ شود، اما حالا با وجود گذشت یک سال و دوماه از پایان زمان مقرر، خبری از ابلاغیه نیست.

در خلا دستورالعمل اجرایی بارها مهاجران برخورد سلیقه‌ای شبکه بانکی را شاهد بودند نمونه آن هم همین چند ماه پیش بود که برخی بانک‌ها برای برداشت از کارت بانکی آنان محدودیت ایجاد کردند یا پیشتر از آن که برخی از مهاجران می‌گفتند که بعضی بانکها در ایران بهمهاجران افغانستانی که کارت آمایش دارند "کارت عابربانک" نمی‌دهند و آنها توانسته‌اند فقط دفترچه حساب پس‌انداز بانکی بگیرند.

از بعد از فراگیری کد شهاب در شبکه بانکی نیز یکی از دلایلی که موجب مسدودیت حساب بانکی می شود وجود نقص در اطلاعات هویتی است. مشتریان بانکی ایرانی یا غیر ایرانی که که اطلاعات هویتی ناقصی داشته باشند کد شهاب نیز نخواهند داشت در این صورت به گفته کارمندان شعب بانکی در گزارشات میدانی تجارت‌نیوز، مسدودیت حساب آنان به صورت خودکار اعمال می‌شود.

علاوه بر اتباع مشتریان ایرانی قدیمی بانکی هم گاه ممکن است اطلاعاتی که برای کد شهاب لازم است را کامل نداشته باشند. وقتی این اطلاعات، درست و یا به روز نباشد قطعا کد شهاب به فرد اختصاص داده نمی‌شود. بدون کد شهاب هم خدمات بانکی داده نمی‌شود.

این همان دلیلی بود که موجب شد در سال جاری چندین بار حساب اتباع خارجی کاملا مسدود شود و آن‌ها مجبور شوند در روزهای کرونایی مقابل شعب بانکی صف‌های طولانی تشکیل دهند.
به گفته خود اتباع خارجی به‌ طور‌ کلی هر خدمت جدیدی که ارائه می‌شود و نیاز به ارائه شماره‌ ملی دارد، برای مهاجران که آن را ندارند، دردسر جدید است چرا که در هیچ بخشی از سامانه‌های مربوطه، بخشی برای آنان تعریف نمی‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد بانک مرکزی با گذشت 14 ماه از قانون رفع موانع بانکی اتباع و با وجود قولی که مسئولان ایرانی به مهاجران افغانستان داده‌اند، همچنان عجله‌ای برای ابلاغ دستورالعمل اجرایی این قانون برای حمایت از مهاجران ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.