کد مطلب: ۴۸۷۶۰۷

خودروی شاهین چه مشخصاتی دارد؟

خودروی شاهین چه مشخصاتی دارد؟

شاهین به عنوان یکی از محصولات جدید سایپا است که به طور قطع شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود، اما این خودرو چه مشخصاتی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاهین که نخستین عضو خانواده SP۱۰۰ سایپا به حساب می‌آید، پس از تولید نمونه‌های اولیه در مرکز تحقیقات سایپا، تولید آن در فازهای PP۱ و PP۲ آغاز شده است.

سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهرا استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.

مشخصات فنی سایپا شاهین

اگر مشخصات پیشرانه شاهین را با پیشرانه برلیانس‌های جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانه‌ای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهت‌های بیشتری را پیدا می‌کنید.

همچنین در اسفند ۹۸، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه توربوشارژ شاهین را نیز اعلام کرد. باتوجه به اعلام دو پیشرانه مختلف برای شاهین، هنوز مشخص نیست که سایپا قرار است از کدام یک برای نسخه تولیدن‌هایی شاهین، استفاده کند.

جعبه‌دنده شاهین را شرکت کره‌ای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملا با جعبه‌دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.

طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات شاهین را به بازار عرضه می‌کند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

تفاوت تیپ‌های شاهین

سایپا برای نسخه دنده‌ای شاهین دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپ‌های پایه‌ای محصولاتش را متوقف می‌کند؛ دقیقا مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.

آن‌طور که امروز در مراسم قرعه‌کشی اعلام شده است ابتدا برای پیش‌فروش سایپا، برای خودروی شاهین رقم ۸۰ میلیون تومان اخذ خواهد شد که معادل ۵۰ درصد مبلغ است. یعنی به عبارتی احتمالا قیمت نهایی این خودرو مابین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود. با توجه به قیمت فعلی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار، می‌توان انتظار داشت که قیمت پایه شاهین از ۱۵۰ میلیون تومان شروع شود.

بنا به گفته‌های محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا)، پلتفرم SP، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن در ایران انجام شده است. هزینه دقیق طراحی و ساخت این پلتفرم نیز نامشخص است، اما امیررضا نخعی (مدیرعامل سایپا آذین خودرو)، میزان سرمایه‌گذاری برای آن را حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با عرض سلام خدمت هموطنان عزیز
    خدا صبر بده به همه
    ملت ما تابع زور هست چاره ای نداریم
    اگه کرونا ما را نکشه سایپا و ایران خودرو حتما می کشه

  • ناشناس

    همین آشغال که همگی بهش اطلاق میکنیم که درست هم هست رو خودمون واسهدثبت نامش صف می بندیم و قیمتش رو هر روز توسایت و دیوار چک می‌کنیم تا بره بالا، فرهنگ من و ما ها این رو خواسته و میخواد،

  • ناشناس

    رفت طلای دخترم فروختم گفتم پیش فروش شاهین ثبت نام کنم چون بااجباردخترم بودچون تا حالا هیچ وسیله ی نداشتم خدا کنه دیگه گرونتر نشه که سکته میکنم

  • محمود

    ایران و کره با هم ساخت خودرو رو شروع کردن کره چون از جون و دل و توانشون درحال خدمت هستن به بازارهای مهم دنیا راه یافتن اما خودرو سازای ما خودشون میدونستن که با این خووروهای عهد بوق اونم ساخت کشورهای دیگه نمیتونن دربازارهای دنیا راه پیدا کنن با دوز و کلک و حقه و نیرنگ و هزارررر بدبختی دیگه فقط تونستن با دیدن دهان کدخدامون دهکده ایرانو حسابی بچاپن….

    • ناشناس

      سلام
      ۺما میگید کره‌با حون دل کار میکنهشما روزی ۲۹۰ ساعت هم‌کار علمی وتحقیقاتی‌بکنی‌ولی چون‌تحریم هستیم‌ و آینده روشن‌نیست‌هیچ‌موفقیتی کسب نمیکنیی
      همه عادت کردیم حیثیت ایرانی مون‌رو زیر سوال ببریم
      کشور بسته است‌ و تمام مواد خودرو که نمیشود تو ایران‌تولید کنیم

  • میثم

    اینم همون پراید خودمونه فقط یه مقدار انگولکش کردن

  • ناشناس

    شاهین چی بابا! این بیشتر بهش میخوره جوجه دوزاری باشه.
    شاهیییین خخخخخخخخخخخخخ خجالت آوره

  • علی

    درمقایسه با برندهای جهانی باید اسمشو میگذاشتن گاری

  • هادی

    سلام من ۱ساله نوشتم پشیمان نیستم خواهش خودتون روشن فکر نشان ندید اگر شما هم جای من بودید این کارو میکردید من فقط از نا مشخص بودن ماشینه ناراحتم خواهش یادتون نره اگر خریدی خودت کردی اگر نداری نخر بور و بهتر بخر

    • ابراهیم

      داداش دمت گرم کار خوبی کردی . کاری به حرف مردم نداشته باش ، اوایل فیگور روشن فکری گرفتم و از ایرانخودرو و سایپا ماشین نگرفتم این وسط خودم و خودم ضرر کردم ماشینی که با ۱۵ میلیون صفر میگرفتم الان باید صبر کنم با قرعه کشی اسمم بی افته و ۱۰ برابرهزینه بدم .
      داداش جیب خودتو نگاه کن گه برات می صرفه بگیر انشالله مبارکه باشه

  • ناشناس

    متاسفانه موتور تیبا هست m15که باتوربو شارژتقویتش کردن خدا کنه راه بره من هم پیش خرید کردم

  • ناشناس

    خودروی شاهین باید در قسط دوم برایکسانیکه در قرعه کشی اسمشان در آمده باید به مطلق 130 در قسط اول و130ملیون تومان در قسط دوم