کد مطلب: ۲۹۶۳۷۶

موانع و مشکلات تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی کشور

موانع و مشکلات تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی کشور

صنعت فرش ماشینی یکی از زنجیره‌­های مهم صنعت نساجی است و حدود نیم قرن از عمر آن در کشور می‌گذرد یکی از صنایع سودده و با ارزش افزوده بالا در کشور است که نقش مهمی نیز در صادرات غیرنفتی می‌تواند داشته باشد.

پیدایش صنعت فرش ماشینی در ایران به ابتدای دهه 50 شمسی بازمی­‌گردد که کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان در سال 1351، به تولید اولین فرش ماشینی ایرانی با استفاده از الیاف مصنوعی پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر، 995 واحد فعال تولید فرش ماشینی با ظرفیت 139 میلیون مترمربع در کشور مشغول به فعالیت می­ باشند.

حداقل ظرفیت سالانه فرش ماشینی برای هر واحد تولیدی 000 مترمربع می ­باشد.

ایران پنجمین صادرکننده فرش ماشینی در بین 186 کشور صادر کننده و 84مین واردکننده این محصول در بین 225 کشور دنیاست.

وابستگی صنعت فرش ماشینی به مواد اولیه وارداتی عمده ­ترین و مهم‌­تری مشکل این صنعت است.
پژوهش خبری صداوسیما: صنعت فرش ماشینی یکی از زنجیره ­های مهم صنعت نساجی است و حدود نیم قرن از عمر آن در کشور می ­گذرد یکی از صنایع سودده و با ارزش افزوده بالا در کشور است که نقش مهمی نیز در صادرات غیرنفتی می ­تواند داشته باشد.

هرچند این صنعت در طول چند دهه فعالیت خود فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است، اما طی چند ماه اخیر شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، این صنعت را نیز همانند بسیاری از صنایع با مشکلات جدی مواجه کرده است، به طوریکه، بسیاری از تولیدکنندگان فرش ماشینی که بیشترین آنها نیز به آران و بیدگل اختصاص دارد، در معرض تعطیلی یا افت شدید تولید قرار گرفته­‌اند.

این موضوع باعث شده تا نگرانی‌­های جدی در میان این تولیدکنندگان و همچنین جامعه شاغلین این صنعت در این شهرستان به عنوان قطب تولید فرش ماشینی کشور شکل بگیرد.

از همین رو، در مصاحبه با سیدمرتضی سجادی، مدیرعامل گروه نساجی اطمینان به بررسی مشکلات و راهکارهای برون‌­رفت از مشکلات کنونی صنعت فرش ماشینی بپردازیم.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.