کد مطلب: ۵۹۳۳۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سوءاستفاده از کد ملی بیماران تامین اجتماعی

سوءاستفاده از کد ملی بیماران تامین اجتماعی

از سال گذشته دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی حذف شدند و کد ملی جای آن را گرفت، اما به نظر می‌رسد که از کد ملی بیمه شده‌ها سوءاستفاده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از سال گذشته دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی حذف شدند و کد ملی جای آن را گرفت.

اما به تازگی برخی از کاربران توئیتر از دریافت پیامک‌هایی می‌گویند که به نظر می‌رسد از اطلاعات بیمه‌ای آنها سوءاستفاده شده است. این افراد مدعی هستند در حالی که به پزشک و داروخانه مراجعه نکرده‌اند اما پیامکی برایشان ارسال شده که به نظر می‌رسد شخص دیگری از کد ملی آنها استفاده کرده است.

یکی از کاربران توئیتر در این باره نوشت: «روش جدیدی که در کشور در حال اجراست. با حذف دفترچه های تامین اجتماعی با شماره ملی شما به پزشکان و داروخانه ها مراجعه میکنند و پیامکش برای بیمه شده می آید.اقایان به این موضوع رسیدگی نمایید.»

کاربر دیگری در انتقاد نسخه الکترونیک تامین اجتماعی نوشت:« ‏اجرای عجولانه ‎نسخه_الکترونیک و عدم توجه به انتقادات کارشناسان و بخصوص ساده‌انگاری کنترل‌های نرم‌افزاری، فرصت سوءاستفاده و تحمیل هزینه به نظام سلامت و بیمه‌های درمانی را ایجاد کرده است. اصلاح فوری این روال یک ضرورت برای سازمان_تامین_اجتماعی است.»

در همین مورد روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به تجارت‌نیوز می‌گوید: زمانی که قرار شد دفترچه‌های تامین اجتماعی حذف شوند راهکارهایی برای احراز هویت افراد برای جلوگیری از تخلف مورد ارزیابی قرار گرفت. از جمله احراز هویت با کارت هوشمند درمانی و از طریق شناسایی بیومتریک که هیچ کدام مورد تایید قرار نگرفت.

او درباره مشکلات حذف دفترچه بیمه توضیح می‌دهد: در ماه‌های اول راه افتادن سامانه دفترچه‌های درمانی الکترونیک سامانه مشکل داشت و ممکن بود پیامک اشتباه به افراد ارسال شود؛ اما در حال حاضر اگر چنین پیام‌هایی برای بیمه شدگان ارسال می‌شود و با نام و کد ملی آن‌ها مطابقت ندارد، تخلف صورت گرفته است.

وی درباره علت این تخلف توضیح می‌دهد: افرادی که با کد ملی فرد دیگر به پزشک یا داروخانه مراجعه می‌کنند بیشتر برای خرید داروهای خاص و نایاب اقدام می‌کنند.

راه‌حل چیست؟

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از روابط عمومی تامین اجتماعی نشان می‌دهد افراد زیادی به همین مشکل خوردند و احتمالا روزانه بیش از ۱۰۰ نفر برای شکایت با ۱۴۲۰(سامانه تامین اجتماعی) تماس می‌گیرند.

بنابراین کسانی که پیامک‌هایی از این دست دریافت می‌کنند باید با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرند. در واقع بیمه شده‌ها می‌توانند با اعلام شماره تماس، شناسه ارسال شده در پیامک و کد ملی بیمه شده این تخلف را اعلام کنند.

طبق اظهارات روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، این شکایات به بخش درمان سازمان تامین اجتماعی ارجاع داده و نتیجه آن به شخص بیمه شده اعلام می‌شود.

آخرین اخبار مرتبط با بیمه را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اثر انگشتی اش کنید
    یا دستگاهی باشه بگیرن تو صورت شخص بهد تو سیستم معلم بشه شخص بیمه داره یا نه تصویری کنن

  • ناشناس

    درود اولاکہ بایدسیستم دفترچہ ھای بیمہ مجددا احیاءِ شود ۔ درثانی ھرکسی نمیتوانداین سو ءِ استفادہ راانجام بدھد ۔ اینہاافرادخاصی ھستندکہ ازسوی مسئولین حمایت میشوند ۔ حامد بلوچ

  • ناشناس

    خبر درست است من هم با این مسأله رو به رو شدم برای من پیام آمد با این مضمون که از خدمت انجام شده در بیمارستان… راضی هستید و امتیاز بدهید که من چون مراجعه نکردم پیام فرستادن که مراجعه نداشتم

  • محمد

    میتوان وقت مراجه به دکتر از کد تایید یا ارسالی استفاده کرد

  • محمد

    حذف دفترچه فقط برای خود بیمه منفعت دارد. نه برای پزشک و نه برای بیمار هیچ منفعتی ندارد.و فقط یک معضل است. پزشک بجای ویزیت بیمار و توجه به معاینه بیمار باید به عنوان کارمند بیمه عمل کند و دارو و آزمایش را ثبت کند تا تجمع بیمار در خارج اتاق با توجه به شرایط کرونا ایجاد نشود . این کار بدون پایه ریزی اولیه ، حداقل در این شرایط کرونایی کاملا یک اشتباه محض است.

  • ارش

    این کار (حذف دفترچه درمانی)دزدی در روز روشن تامین اجتماعی از بیمه پردازان است از زمانی که این اتافاق افتاده است بعلت های مختلف مجبور به پرداخت حق ویزیت و دارو آزاد شده ام که تماما به نفع تامین اجتماعی رقم خورده است در بسیاری از موارد هم که همیشه سیستم خراب است و یا باید مدت طولانی منتظر وصل شد
    لطفا خانه کارگر وارد عمل شده تا از طریق شکایت بتوانیم به حقوق اولیه درمان خود دسترسی راحت داشته باشیم

  • ناشناس

    الان که همه چیز آزاد شده بازم حرف از دفترچه می زنید

  • ناشناس

    در قسمتی از نسخه الکترونیک ، نوشتن شماره موبایل بیمار لازم هست ، تا شماره موبایل وارد نشه ، پایان ویزیت در نسخه الکترونیک انجام نمیشه و دوباره باید نسخه دیگه ای بنویسی ، با یه شماره موبایل فرضی ??، بنابراین پیامک برای صاحب اون شماره فرضی می ره .

  • ناشناس

    کسی که از دفترچه تکمیلی تامین اجتماعی البرز برای یه نفر دیگه استفاده کند به چه شماره موبایل گزارش دهیم تا محرمانه بماند تا حق کسی ضایع نشود

  • ناشناس

    با ۱۴۲۰ تماس گرفتم ولی مرا ارجاع دادند به سایت که ورود به آن و ثبت شکایت در آن خود مشکلاتی دارد