کد مطلب: ۵۹۸۰۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بخش خانگی مقصر کمبود گاز است؟

بخش خانگی مقصر کمبود گاز است؟

ایران دومین دارنده گاز است که هر زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شود. مسئولان ادعا دارند دلیل این امر، مصرف زیاد بخش خانگی است اما آیا واقعا بخش خانگی مثصر کمبود گاز در ایران است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود این که هنوز زمستان نرسیده، هشدارهای مسئولان مبنی برصرفه‌جویی در مصرف گاز مشترکان شدت یافته است. شرکت ملی گاز، برای برخی از مشترکان پیامک‌های صرفه‌جویی ارسال می‌کند.

در این بین انگشت اتهام مقامات رسمی دولتی مثل همیشه، مصرف زیاد در بخش خانگی را نشانه می‌گیرد. تابستان امسال هم مشرکت برق و شرکت توانیر بارها ادعا کردند که مصرف برق بالای خانواده‌ها موجب شده شبکه نتواند برق مورد نیاز را تامین کند.

آدرس غلط مصرف بالای مردم تنها مختص به برق نبود. معاون مرکز دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران صبح امروز از مردم درخواست کرد که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. کاظمی ادعا کرده بود: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور تولید شده و حدود ۶۰ درصد آن در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف شده است.

چگینی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم همین امروز صبح در گفتگوی زنده با صداوسیما گفته بود: تهران، خراسان رضوی و اصفهان در شبانه‌روز گذشته، بیشترین میزان مصرف کشور را داشته‌اند.

photo 2021 11 17 16 00 46

بخش خانگی همه گاز کشور را می‌بلعد؟

ایران دومین دارنده گاز جهان است که در تابستان‌ها به دلیل کمبود گاز نمی‌تواند خوراک نیروگاه‌های حرارتی تولید برق را تامین کند و مشکل تامین برق دارد.

زمستان‌ها هم به دلیل کمبود گاز برخی از استان‌های شمال ایران گاز ندارند. به جز این هر از چند گاهی هم اطلاعیه‌ای مبنی بر محدودیت گاز صنایع صادر می‌شود.

این در حالی است که دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن در مرکز پژوهش‌های مجلس، روز پیش گزارشی درباره یارانه انرژی در ایران منتشر کرد.

طبق این گزارش، بیش از سه‌چهارم یارانه ضمنی هیدورکربوری در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ به غیر خانوار اختصاص داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود انرژی ارزان، مهم‌ترین روش حمایت دولت از بخش تولید در ایران است و بخش زیادی از یارانه پنهان انرژی از آن صنایع می‌شود.

با وجود همه این آمار، رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم از محدودیت نیروگاه‌ها به دلیل تامین گاز بخش خانگی خبر داده بود. رجبی مشهدی گفته بود: در چند روز اخیر به دلیل افزایش مصرف خانگی، میزان گاز تحویلی به واحدهای نیروگاهی به طور میانگین ۵۰ درصد کاهش یافته است.

حالا باید دید علت اصلی کمبود گاز چیست و چرا مسئولان سعی دارند به جای تبیین دلیل کمبود گاز آدرس غلط افزایش گاز در بخش خانگی را دهند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بخدا یه باره غیر اون ۴در صد خودتون همه ی مردم بزنین بکشین راحت شین

  • ناشناس

    مردم از این حرفها دیگه خسته شدن.