کد مطلب: ۲۵۲۶۲۶

مصوبه صندوق توسعه ملی برای تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس

مصوبه صندوق توسعه ملی برای تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس

یک عضو ناظر مجلس در هیات امنای صندوق توسعه ملی گفت که بر اساس مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی مقرر شد رقمی برای نهایی کردن و تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس پرداخت شود.

محمد حسینی با اشاره به نشست روز چهارشنبه هیات امنای صندوق توسعه ملی با حضور اعضا، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی در حوزه اقتصاد کشور و برای رونق اقتصادی در بخش تولید بخصوص نگاه به کالای ساخت داخل، هیات امنای صندوق مصوبات خوبی را برای تسریع در پرداخت تسهیلات به افراد و شرکت‌های خصوصی به صورت ارزی و ریالی مصوب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: اولین موضوعی که در دستور کار هیات امنا بود، بودجه سال ۹۷ صندوق بود که با توجه به عملکرد سال ۹۶ به اضافه ۱۰ درصد و مواردی که مقرر شده بود صندوق در سال ۹۷ انجام دهد به تصویب رسید.

وی ادامه داد: مورد دیگر با توجه به اختیارات هیئت امنا در اساسنامه صندوق، صورت‌های مالی صندوق بود، با توجه به گزارشات هیات نظارت و سازمان حسابرسی برای صورت‌های مالی سال ۹۴ که البته با تاخیر قابل ملاحظه‌ای در سنوات گذشته انجام شده بود و با توجه به ایرادهایی که بازرسان مستقل اعلام کرده بودند مقرر شد ضمن رعایت آن‌ها و اعمال اصلاحات به تصویب برسد.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس خاطرنشان کرد: مهمترین مصوبات هیات امنای صندوق در جهت پرداخت تسهیلات به یکسری رشته ها بود که در اولویت سال ٩٧ قرار گرفت؛ از جمله آن‌ها پرداخت تسهیلات به تولید انواع خودرو در راستای اجرای نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری تجاری با تضمین وزارت نفت بود که به تصویب رسید یعنی می‌توانیم برای حمل و نقل برون شهری و درون شهری به خصوص در وسط کابینت‌ها از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی شرکت‌های سازنده انواع خودروها در حوزه ناوگان تجاری که بیشتر مربوط به کامیونت است چه درون‌شهری و برون‌شهری مدنظر قرار گرفت. همچنین در مورد تاکسی ها با توجه به موضوع محیط زیست و آلودگی هوا این بحث مورد تایید قرار گرفت.

وی یادآور شد: در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس با توجه به ضوابطی که قبلا هیئت امنا مصوب کرده بود پرداخت تسهیلات به برخی شرکت‌هایی که در حال ساخت هستند از یک میزان بالاتر امکان پذیر نبود ولی با توجه به شرایطی که در حوزه تولید بنزین وجود دارد هیئت امنا مقرر کرد رقمی برای نهایی کردن و تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس پرداخت شود.

حسینی با اشاره به مصوبه هیئت امنای صندوق توسعه ملی برای اولویت اعطای تسهیلات در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: این بخش هم اشتغال مولد دارد و هم نیاز داخل کشور را تامین می‌کند بر همین اساس گیاهان دارویی، دام، طیور، آبزیان و توسعه و تکمیل زنجیره گوشت قرمز و سفید و شیر مشمول اعطای تسهیلات قرار گرفتند و مواردی مثل طیور که پیش از این است از دریافت تسهیلات صندوق توسعه محروم بودند بر اساس مصوبه هیات امنا امکان بهره مندی از تسهیلات صندوق توسعه را پیدا کردند.

عضو ناظر مجلس در هیات امنای صندوق توسعه ملی ادامه داد: بر اساس مصوبات هیئت امنای صندوق توسعه ملی، حمل و نقل ریلی جزو اولویت پرداخت تسهیلات قرار گرفت. همچنین پرداخت تسهیلات با نرخ پایین برای بافتهای فرسوده با توجه به روند ساخت و ساز و مشکلات بافت‌های فرسوده از دیگر مصوبات بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مصوبات هیات امنای صندوق توسعه ملی در جهت رونق بخشی به تولید با نرخ سود پایین بود که بتوان از منابع در اختیار صندوق کمکی به تولید داخلی انجام داد. همچنین مقرر شد در جلسات بعدی با نگاه کارشناسانه در مورد بخش خارجی هم اقداماتی داشته باشیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: از مصوبات دیگر صندوق نرخ سود سپرده‌های ارزی صندوق برای اعطای تسهیلات اعتباری خریدار به سپرده های ارزی برای صدور ضمانتنامه پیش پرداخت صادرات خدمات فنی و مهندسی بود، در واقع اجازه داده می‌شود از سپرده های صندوق در بانک های عامل برای صدور ضمانت نامه جهت خدمات فنی و مهندسی استفاده شود.

وی با بیان این‌که «با کاهش نرخ سود تسهیلات ارزی دو نیم درصد صندوق توسعه شرایط بهتری برای استفاده از منابع صندوق جهت سرمایه‌گذاری و تولید داخل ایجاد می‌شود»، اضافه کرد: هیئت امنای صندوق همچنین مصوب کرد تا یک درصد از منابع صندوق سال ۹۴ به صورت سپرده با نرخ یک درصد در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار گیرد؛ چراکه در نوسانات بازار در ماه‌های گذشته بنگاه‌های کوچک و شرایط بهتری را برای حمایت از آن‌ها برقرار کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.