کد مطلب: ۳۷۰۰۷۸

رویترز گزارش داد:

معافیتی برای چین در نظر گرفته نشده است

معافیتی برای چین در نظر گرفته نشده است

برخی مقامات آمریکایی گفته‌اند که پس از تصمیم لغو معافیت‌های نفتی مشتریان نفت ایران هیچ تصمیمی مبنی بر اعطای معافیت کوتاه مدت به چین یا ایجاد موقعیتی برای آن در جهت کاهش تدریجی خریداری نفت از ایران در نظر گرفته نشده است.

به گزارش تجارت‌نیو ز به نقل از خبرگزاری رویترز، دو تن از مقامات دولت ترامپ روز جمعه اظهار داشتند که پس از درخواست غافلگیرکننده واشنگتن از مشتریان نفت ایران منی بر اینکه خرید نفت ایران را متوقف کنند در غیر این صورت با تحریم مواجه خواهند شد، برای چین هیچ موقعیت کاهش تدریجی یا معافیتی کوتاه مدت برای خریداری نفت ایران در نظر گرفته نشده است.

یکی از این مقامات آمریکایی گفت که دولت آمریکا به چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است به وضوح گفته که معافیت‌های دیگری پس از همان‌ها که در ماه نوامبر سال گذشته اعطا شدند، در کار نخواهد بود.

این مقام آمریکایی با اشاره به این که «آن‌ها (چینی‌ها) از این موضوع باخبر بوده‌اند، تا جایی که من می‌دانم چنین چیزی در نظر گرفته نشده است» گفت که در نهایت هر سوالی درباره مدت کاهش تدریجی به وزارت امور خارجه (آمریکا) مربوط است. وزارت امور خارجه واکنشی برای درخواست توضیحاتی در این باره نشان نداد.

وی افزود: ما می‌دانیم که آن‌ها از این وضعیت خشنود نیستند اما در عین حال واقع‌بینانه عمل کرده و توافقی را که از همه بهتر و قابل اعتماد تر است خواهند پذیرفت.

برخی از مقاماتی که خواستند نام آن‌ها فاش نشود گفتند که چین انتخاب‌های دیگری از جمله آمریکا و عربستان سعودی برای تأمین نفت خود دارد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که چنین اقدامی باعث آسیب رساندن به چین و ایران خواهد شد."هر تلاشی برای در هم شکستن آزادی حمل و نقل اول از همه و بیش از همه موجب تضعیف ایران و سپس جامعه بین‌المللی خواهد شد که سخت تلاش می‌کنند تا از خود دفاع کنند.

یک مقام آمریکایی درباره تصمیم پیش روی چین برای ادامه خرید نفت از ایران گفت که ممکن است عواقبی در کار باشد، اما به همین دلیل است که تصمیم چین آسان است و محاسبات سختی ندارد. با آمریکا تجارت کنند که مهم است، با ایران تجارت کنند که مهم نیست.

براساس این گزارش، کاخ سفید برای افزایش فشار بر روی ایران اظهار کرده است که معافیت‌های نفتی اعطا شده به هشت کشور برای تجارت با ایران را تمدید نخواهد کرد.

دولت آمریکا سال گذشته به دلیل جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به هشت کشور خریدار نفت خام ایران معافیت از تحریم‌های نفتی را اعطا کرد.

اما این تصمیم آمریکا با مخالفت شدید ترکیه و چین و انتقاد اتحادیه اروپا مواجه شد. پکن روز سه‌شنبه اعلام کرد که به‌طور رسمی به واشنگتن اعتراض کرده و از دولت این کشور خواسته است تا تصمیماتی اتخاذ نکند که منافع چین را به خطر می‌اندازد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.