کد مطلب: ۳۲۳۱۰۵

بررسی بلومبرگ از جزئیات معافیت‌‌های آمریکا

۸ کشور معاف‌شده از تحریم‌ها چقدر می‌توانند از ایران نفت بخرند؟

8 کشور معاف‌شده از تحریم‌ها چقدر می‌توانند از ایران نفت بخرند؟

گزارش‌ها نشان‌ می‌دهد که در ماه‌های اخیر و با خروج آمریکا از برجام، صادرات نفت ایران حدود 40 درصد کاهش یافته است. هفته گذشته آمریکا به هشت کشور اجازه داد تا برای مدت محدودی از ایران نفت خریداری کنند. در این گزارش به جزئیات این معافیت‌ها پرداخته‌ایم.

یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران، مقامات آمریکایی به هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، یونان و تایوان اجازه ادامه واردات نفت از ایران را دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‎ای و بازگشت تحریم‌ها، صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر نزدیک به 40 درصد کاهش یافته است. تقریبا تمامی مشتریان نفت ایران از ماه می تاکنون به دنبال دریافت معافیت برای ادامه خرید نفت از ایران بوده‌اند.

در این گزارش به جزئیات معافیت‌هایی که از سوی آمریکا به این هشت کشور اعطا شده‎، پرداخته‌ایم.

کره جنوبی

کره جنوبی در سال 2017 روزانه 300 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. بر اساس معافیت‌ اخیر اما طی 180 روز آینده، این کشور اجازه دارد روزانه 200 هزار بشکه محصولات نفتی خریداری کند. در 9 ماهه سال جاری میلادی، واردات کره جنوبی حدود 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و به 58.2 میلیون بشکه رسیده است.

کره جنوبی اگرچه سومین واردکننده بزرگ میعانات گازی از ایران است، اما اولین کشوری بود که به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا خرید از ایران را به صفر رساند.

میعانات گازی نوعی نفت خام سبک است که برای کره جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دولت این کشور در حال مذاکره با شرکت‌های کره‌ای خریدار نفت ایران است تا بر اساس معافیت اعطاشده سهم خود را تقسیم کنند. پول واردات نفت به طور مستقیم به ایران نمی‌رود و در یک حساب امانی در بانک ووری سپرده‌گذاری می‌شود. ایران می‌تواند برای خرید دارو، مواد غذایی و دیگر کالاهای غیرتحریمی از این مبلغ استفاده کند.

هند

هند در ماه‌های ژانویه تا اکتبر 2018 به طور متوسط و روزانه 550 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. با معافیتی که از سوی آمریکا به این کشور داده شده، طی 180 روز آینده این کشور اجازه دارد روزانه 300 هزار بشکه نفت از ایران وارد کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان واردات نفت هند از ایران در سال 2017 به طور متوسط 450 هزار بشکه بوده است. هند از ماه می و با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرده بود که تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و به آنها معترض است.

با توجه به انتخابات پیش رو در هند، دولت این کشور در نظر دارد تا از افزایش قیمت سوخت جلوگیری کند.

انتظار می‌رود کشور هند در ماه نوامبر حدود 9 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کند. پالاشگاه‌های هندی هم مبالغ خرید نفت از ایران را در یک حسب امانی هندی سپرده‌گذاری می‌کنند.

چین

چین از ماه ژانویه تا سپتامبر 2018، به طور متوسط و روزانه 658 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. با معافیتی که از سوی آمریکا به این کشور داده شده، چین می‌تواند روزانه 360 هزار بشکه نفت از ایران وارد کند. این میزان شامل نفتی که در پروژه‌های تحت مشارکت چینی‌ها در ایران تولید می‌شود، نیست.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است. با این حال، پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها پکن از دو شرکت نفتی دولتی خواسته بود تا خرید نفت ایران را متوقف کنند.

ژاپن

میزان خرید نفت ژاپن از ایران در فاصله زمانی ژانویه تا سپتامبر حدود 160 هزار بشکه در روز بوده است. ژاپن خرید نفت از ایران را از ماه اکتبر متوقف کرده بود و حالا با معافیت اعطاشده می‌تواند واردات خود را از سر بگیرد. با این حال هنوز میزانی که ژاپن اجازه دارد از ایران نفت خریداری کند، مشخص نشده است.

تایوان

این کشور در ماه‌های ژانویه تا آگوست 2018 روزانه 16 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

شرکت پتروشیمی فورموسا در تایوان تنها پالایشگر نفتی است. مدیر این شرکت هیچ‎گاه به دنبال دریافت معافیت از آمریکا نبوده است. رئیس این شرکت پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد: تحریم‌ها به قدری برای این شرکت مهم و نگران‌کننده‌ است که پیدا کردن جایگزین‌های دیگر برای خرید نفت ساده‌تر است.

طی 10 سال گذشته، روند خرید نفت تایوان از ایران نزولی بوده است. در حالی که در سال 2003 سهم واردات نفت این کشور از ایران حدود 18 درصد بوده، در سال جاری میلادی به کمتر از دو درصد رسیده است.

ایتالیا، ترکیه و یونان

ایتالیا و ترکیه طی دو سال گذشته هر کدام روزانه 200 هزار بشکه و یونان کمتر از 100 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده‌اند.

ایتالیا و یونان که در هفته‌های اخیر خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌ بودند، حالا با دریافت معافیت می‌توانند واردات از ایران را از سر بگیرند.

منابع آگاه ترکیه هم اعلام کرده‌اند که این کشور اجازه دارد روزانه 60 هزار بشکه نفت از ایران وارد کند. ترکیه در سال 2017 روزانه 240 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.