کد مطلب: ۶۷۰۳۱۶

خطر جهانی مقاوم شدن بیماری حصبه به دارو/ همه‌گیری جدیدی در راه است؟

خطر جهانی مقاوم شدن بیماری حصبه به دارو/ همه‌گیری جدیدی در راه است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد: باکتری عامل بیماری تب حصبه در حال سازگاری با آخرین آنتی بیوتیکی است که هنوز برای درمان آن به کار گرفته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد: بیماری حصبه مقاوم به دارو خطر جهانی گسترش بیماری را به همراه دارد.

ایسنا نوشت، بررسی‌ها نشان می‌دهد: باکتری عامل بیماری تب حصبه در حال سازگاری با آخرین آنتی بیوتیکی است که هنوز برای درمان آن به کار گرفته می‌شود، اما مقاوم شدن بیماری به دارو به این معنی است که مهار گسترش آن بسیار دشوارتر خواهد شد.

نتایج آزمایش‌ها روی چندین سویه مختلف از باکتری S Typhi، جهش‌هایی را نشان می‌دهد که آنها را در برابر آنتی ‌بیوتیک آزیترومایسین مقاوم‌ تر می‌کند و این گونه‌ها به ‌سرعت جایگزین سویه ‌های دیگر می‌شوند. نمونه‌های آزمایش شده در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در نپال، بنگلادش، پاکستان و هند جمع آوری شده‌اند.

به گفته کارشناسان این یافته‌ها، اثربخشی همه داروهای ضد میکروبی خوراکی برای درمان حصبه را تهدید می‌کند.

سرعت ظهور و گسترش سویه‌های بسیار مقاوم S. Typhi، طی سال‌های اخیر نگران کننده است و نیاز به گسترش فوری اقدامات پیشگیرانه به‌ویژه در کشورهای در معرض خطر را برجسته می‌کند.

باکتری عامل بیماری تب حصبه معمولا با مصرف آب آلوده به مدفوع بیمار پخش می شود، اگرچه اقدامات بهداشتی به درستی رعایت نشود می تواند با روش های مختلفی پخش شود. این بیماری در صورتیکه تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند تا ۲۰ درصد کشندگی داشته باشد اگرچه روشهای درمانی میزان مرگ و میر را بین یک تا چهار درصد کاهش می دهد.

به گزارش اسپوتنیک نیوز، به این ترتیب، این بیماری در بخش‌هایی از جهان با وضعیت بهداشتی نامناسب گسترش پیدا می‌کند به طوری که سالانه چندین میلیون مورد در جنوب آسیا و آفریقا و همچنین چند صد تا چند هزار مورد ابتلا در ایالات متحده گزارش می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.