خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۳۲۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ممنوعیت واردات واکسن خطری ندارد؟ / «مردم به دنبال واکسن آسترازنکا هستند»

ممنوعیت واردات واکسن خطری ندارد؟ / «مردم به دنبال واکسن آسترازنکا هستند»

در حالی که هنوز حدود هشت میلیون نفر در کشور حتی دز اول واکسن را تزریق نکرده‌اند، دیروز رئیس سازمان غذا و دارو از ممنوعیت واردات واکسن خبر داد. از سوی دیگر رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «با واریانت‌هایی در ارتباط هستیم که باید با استفاده از واکسن‌های با کیفیت بالا تزریق دز بوستر انجام شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات واکسن کرونا اگرچه طی چندماه اخیر سرعت گرفته بود ولی بار دیگر ممنوع شد. آنهم درست در زمانی که متخصصان بر خطر شیوع سویه جدید کرونا هشدار داده‌اند و هنوز هشت میلیون ایرانی حتی دز اول واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند. البته امروز رئیس سازمان غذا و دارو گفته واردات واکسن ممنوع نیست. اما ماجرا چیست؟

تجربه فوتی‌های کرونا دلتا تکرار می‌شود؟

واردات واکسن کرونا از همان ابتدا با حواشی زیادی همراه بود. واردات برخی از واکسن‌ها از جمله فایزر و مدرنا به ایران ممنوع بود و انواع دیگر نیز به صورت قطره‌چکانی وارد می‌شد. در همان حال اما روی تولید واکسن داخلی از جمله برکت تاکید می‌شد. شرایطی که منجر به مرگ بسیاری از مبتلایان به کرونا شد. سازندگان واکسن برکت هم نتوانستند وعده تولید ۵۰ میلیون دز واکسن تا پایان شهریورماه را عملی کنند.

سویه‌های جدید کرونا شرایط را برای ایران سخت‌تر کرد. در زمان اوج شیوع سویه دلتا در شهریورماه، همان زمانی که برخی از مقامات روی تولید واکسن داخلی اصرار داشتند، فوتی‌های کرونا مرز ۷۰۰ نفر در روز را هم رد کرد.

حالا بار دیگر با شناسایی واریانت‌ جدید ویروس کرونا، روز گذشته بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو از ممنوعیت واردات واکسن کرونا خبر داد. این در حالی است که حدود هشت میلیون هنوز دز اول را تزریق نکرده‌اند. همچنین از جمعیت ایران حدود هشت میلیون نفر دز سوم را دریافت کرده‌اند.

اما امروز بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفته: «بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا واردات واکسن کرونا مطلقا ممنوع نیست و ورود واکسن از خارج کشور در صورت نیاز همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.»

واکسیناسیون با واکسن باکیفیت بالا انجام شود

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «ویروس کرونا به گونه‌ای است که باید پس از مدتی تزریق واکسن را تکرار کنید. ما با واریانت‌هایی در ارتباط هستیم که باید با استفاده از واکسن‌های با کیفیت بالا تزریق دز بوستر انجام شود.»

او ادامه می‌دهد: «باید از سازمان غذا و دارو پرسید که چقدر اطلاعات از واکسن‌های تولیدی دارند. آیا به اندازه‌ای هست که افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند را پوشش دهد یا خیر! وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که آیا عملکرد واکسن‌های داخلی بر علیه واریانت‌های جدید را بررسی کرده‌اند؟»

ناجی می‌گوید: «ما بیشتر از واکسن پاستووک اطلاعات داریم که همزمان در ایران و کوبا در زمان واریانت دلتا بررسی شد. اما درباره امیکرون خبر نداریم. هر واکسنی چه تولید داخل و چه وارداتی باید مورد پایش قرار گیرد.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «پایش‌های مربوط به عملکرد واکسن‌ها در برابر واریانت‌ها دو مدل است؛ پایش آزمایشگاهی و پایش در دنیای واقعی. باید بررسی‌ها را هر چه زودتر انجام داد که اگر لازم بود برنامه‌ریزی دیگری انجام داد.»

مردم به دنبال تزریق واکسن استرازنکا

ناجی با اشاره به محدودیت برخی از کشورها برای نوع واکسن مسافران می‌گوید: «برای واکسیناسیون مردم باید قوانین کشورهای دیگر و واکسن مورد تائید سازمان جهانی بهداشت را نیز در نظر گرفت. اگر نمی‌خواهیم واکسن وارد کنیم باید یک عزم جدی داشته باشیم که واکسن‌های تولید خودمان را به تائید سازمان جهانی بهداشت برسانیم.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از مواردی که بسیاری از مردم برای تزریق واکسن استرازنکا اقبال دارند و به دنبال آن هستند سفر به کشورهای دیگر است. باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد. چاره آن هم یا واردات است یا واکسن داخلی را به تائید سازمان جهانی بهداشت برسانیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واکسن های داخلی خیلی هم با کیفیت هستند . تجارت نیوز بی کیفیت است خائن

    • ناشناس

      99 درصد اینایی که میگند استرا استرا فایزر فایزر، یک خط مقاله هم درباره واکسن ها نخوندند، فقط کافیه یک مزخرفی وارد دستگاه کپی مبتذلشون بشه

  • ناشناس

    همه جای تهران و کرج رو گشتم آسترازنکا نیست که نیست!!! باز داستان شروع شد. اینم از مدیریت موج ششم

  • محسن

    بهتره مسئولین به نظر مردم احترام بذارند نه اینکه یک‌شبه برای یه موضوع مهم مثل واکسن بدون کارشناسی درست تصمیم بگیرند.
    مردم جونشون رو از سر راه نیاوردن.

  • ناشناس

    شرایط نگهداری واکسن را نمیدانم که چه مدت و در چه دمایی و شرایطی میتوان واکسنهای مختلف را نگهداری کرد، اما واقعا هرچقدر که امکان دارد باید واکسن ذخیره کنیم.تا ۳۰۰میلیون هم اگه بشود نگهداری کرد عالیه.تنها راه ریشه کنی این ویروس اینست که طی مدت ۳الی ۶ماه تمام مردم دنیا را بصورت ضربتی همزمان باهم سه دوز واکسن زد.چون اگر چند کشور کاملا واکسینه بشوند،در کشور دیگری که واکسینه نشده اند ویروس جهش پیدا کند و وارد این چند کشور بشود دوباره تمام واکسنهای این کشورها باطل و بی خاصیت میشوند

  • ناشناس

    استرازنکا رو هر چه زودتر وارد کنید

  • ناشناس

    با توجه به اینکه ما 2 دور سینوفارم زدیم دوز سوم باید واکسن بهتری باشد . پس حداقل استرازنکا وارد کنید.

  • ناشناس

    واکسن ایرانی باشه واسه خودی ها ، ما که میخوام بریم آسترازنکا میخوایم

  • ناشناس

    شما خودتون دروغ منتشر می کنید. یه نگاه به تیتر بندازید. مخاطب رو به اشتباه نمی ندازه؟ مردم دنبال آسترازنکان یا مسافرای خارج؟