کد مطلب: ۳۴۲۳۶۳

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷

رواج دستبردهای یواشکی / کوچ نیمی از منابع بانکی به بازار مسکن

رواج دستبردهای یواشکی / کوچ نیمی از منابع بانکی به بازار مسکن

کیهان از بی‌توجهی بانک‌ها به بخش صنعت روایت می‌کند و قانون به رواج دستبردهای یواشکی از فروشگاه‌های کشور اشاره کرده است. دنیای اقتصاد قدرت زایش پس‌انداز ایرانی را در مقایسه با رقبای منطقه‌ای به تصویر کشیده و در نهایت روزنامه ایران سفر وزیر امور خارجه به هندوستان را پوشش داده است.

سال‌ها است که نظام بانکی کشور به‌خاطر سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و عدم توجه به بخش صنعت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. به‌گونه‌ای که بخش خصوصی اعتقاد دارد حجم قابل توجهی از منابع بانکی صرف خرید و فروش املاک شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکنون روزنامه کیهان نقل می‌کند که « ۴۹ درصد منابع بانک‌ها صرف خرید ملک شده است. » اشاره این روزنامه به اظهارات محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان است که در حضور وزیر اقتصاد به انتقاد از بانک‌ها پرداخته است.

این روزنامه به نقل از دیانی اظهار می‌کند که در سال 80 حدود 52 درصد از منابع بانک‌ها به بخش صنعت اختصاص می‌یافت، اما اکنون این میزان به 21 درصد رسیده که نشان از کاهش 31 درصدی دارد.

دیانی در بخشی از سخنان خود می‌گوید: متاسفانه بانک‌های خصوصی و حتی دولتی ۴۹ درصد منابع خود را به خرید املاک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص داده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در حالی که نقدینگی اگر خوب هدایت می‌شد، باید به صنعت تعلق می‌گرفت، اما بخش صنعت و تولید بهره چندانی از نقدینگی نبرده است.

« دستبردهای یواشکی » تیتری است که روزنامه قانون برای رواج سرقت‌های کوچک از فروشگاه‌ها انتخاب کرده است. این روزنامه در گفتگو با مسئولان فروشگاه‌های مختلف نقل می‌کند که به دنبال تلاطمات اقتصادی افراد زیادی هستند که با ورود به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به دنبال کش رفتن اجناس هستند.

یکی از مغازه‌داران تهرانی در گفتگو با قانون می‌گوید: از بس مچ مردم را گرفتیم، خسته شدیم. فکر نمی‌کنند که ما هم باید پول اجناس مغازه را برگردانیم . آن‌ها از چک‌های برگشتی ما خبر ندارند و فقط و فقط به مغازه‌های پر از جنس نگاه و از غفلت ما استفاده می‌کنند و حتی شده یک آدامس بر می‌دارند و می‌روند و به خیال خودشان زرنگی کرده‌اند. اتفاقا بعضی‌ها هم آشنا هستند.

اما مریم کاظمی، جامعه‌شناس در گفتگو با قانون اعتقاد دارد که چنین سرقت‌هایی صرفا دلیل اقتصادی ندارد، چرا که گاهی دیده می‌شود که افرادی در سطح متوسط هستند یا حتی وضع مالی خوبی دارند و حس مبهم دزدی و شیطنت کردن و موفق شدن در این کار را دلیل دزدی‌هایشان می‌دانند.

روزنامه ایران به سفر وزیر امور خارجه به هندوستان اشاره کرده که وی اظهار می‌کند با « شرکای سنتی همکاری می‌کنیم. » این روزنامه همچنین به نقل از وزیر امور خارجه روایت می‌کند که به همکاری با اروپا ادامه می‌دهیم اما منتظر آنها نمی‌مانیم.

ایران در تحلیل سفر ظریف به هند می‌نویسد: محمدجواد ظریف در شرایطی سفر سه‌روزه خود به هند را آغاز کرد که بی‌تردید این سفر گامی بزرگ برای توسعه روابط با کشورهایی به شمار می‌آید که می‌توانند در تقابل با تحریم‌های آمریکایی، ضمن حفظ بازار هدف انرژی ایران، درباره تحریم روابط پولی و بانکی نیز بستر مناسبی برای حذف ارز دلار و جایگزینی ارزهای ملی کشورهای منظومه شرق فراهم کنند.

اما روزنامه دنیای اقتصاد نیز بر مبنای داده‌های بانک جهانی به « قدرت زایش پس‌انداز ایرانی » در مقایسه با چهار رقیب منطقه‌ای پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: با فرض اینکه ایران، امارات، عراق، عربستان و ترکیه مسیر اقتصاد خود را از سال ۱۹۷۸ و از یک نقطه آغاز کرده باشند، اقتصاد ایران طی چهار دهه اخیر عملکرد ضعیف‌تری از نظر رشد اقتصادی در مقایسه با رقبای منطقه‌ای خود بر جای گذاشته است.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: نکته جالب توجه این است که طی این بازه زمانی میزان سرمایه‌گذاری در ایران هم‌تراز با چهار کشور همسایه خود بوده است؛ اما این سرمایه‌گذاری نتوانسته است زایش اقتصادی چندانی در مقایسه با کشورهای همسایه برای ایران به دنبال‌ داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.