کد مطلب: ۷۹۳۹۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۲ هزار مبتلا به کرونا طی ۲ هفته/ جولان کووید۱۹ در ایران با موج جدید

12 هزار مبتلا به کرونا طی 2 هفته/ جولان کووید19 در ایران با موج جدید

بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون بیش از 12 هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد بیش از 6 هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و 320 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر چند ماه یکبار موجی شکل می‌دهد، تخت‌های بیمارستان‌ها را پر می‌کند، برخی را داغدار می‌کند و دوباره فروکش می‌کند. این داستان ویروس کروناست که بیش از سه سال از آغاز همه‌گیری آن می‌گذرد.

هنوز بیش از 33 میلیون نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند. به نظر می‌رسد در طول یک سال گذشته بیش از آنچه برای ترغیب مردم برای دریافت واکسن کرونا تلاش شود، وزارت بهداشت به دنبال تعریف از عملکرد خود در این وزارتخانه بوده است.

درست 6 ماه پس از آنکه بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت ایران جزو کشورهای برتر مهار کروناست، موج هشتم کرونا در کشور آغاز و روند فوتی‌ها دوباره افزایشی شد. توصیه‌های مقابله با کرونا نه جایی میان بیلبوردهای شهری دارند نه آیین‌نامه‌ها، آنچنان که تبلیغات ازدواج، فرزندآوری و حجاب در گوشه و کنار سطح شهرها به چشم می‌خورد.

حالا برخی از افراد کادر درمان(پزشک و پرستار) از شهرهای مختلف به تجارت‌نیوز می‌گویند روند مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده است. پیش از این متخصصان عفونی گفته بودند، هرگاه مراجعات و بستری‌های کرونا افزایش پیدا کند، به فاصله کوتاهی آمار فوتی‌ها نیز بیشتر می‌شود.

وزارت بهداشت گزارش داده که در شبانه‌روز گذشته 19 نفر بر اثر کووید19 جان خود را از دست داده‌اند. البته تعداد مبتلایان روزانه بیش از 37 برابر فوتی‌هاست. آماری که نشان می‌دهد احتمالا در روزهای آینده شاهد فوتی‌های بیشتری باشیم.

12 هزار مبتلا به کرونا از ابتدای سال

بر اساس آخرین رنگبندی کرونایی، تعداد شهرهای قرمز از 10 شهر در اول فروردین به 19 شهر رسیده است. ضمن اینکه تعداد شهرهای نارنجی نیز در همین بازه زمانی از 33 به 45 شهر و تعداد شهرهای زرد از 198 به 233 رسیده است. آنطور که برخی متخصصان می‌گویند تعداد شهرهای قرمز کرونایی با پایان تعطیلات نوروزی و سفرها بیشتر هم می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از اول فروردین تا 14 فروردین، 12 هزار و 110 نفر به کرونا مبتلا شدند. از این میان 6464 نفر از آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شده‌اند. 320 نفر از مبتلایان نیز جان خود را از ابتدای سال از دست داده‌اند. ضمن اینکه تا ساعاتی دیگر هم آمار مبتلایان و فوتی‌های شبانه‌روز گذشته اعلام می‌شود. باید دید این ویروس جان چند نفر دیگر را گرفته است.

استفاده از ماسک کمتر از 17 درصد شد

بنا بر آخرین گزارش وزارت بهداشت، استفاده از ماسک در اماکن عمومی به کمتر از 17 درصد رسیده است. ضمن اینکه رعایت بهداشت فردی و تهویه مناسب در اماکن عمومی نیز به کمتر از 46 درصد رسیده است.

بهداشت فردی طبق تعریف وزارت بهداشت شامل جلوگیری از ورود و حضور مراجعان و کارکنان دارای علائم بیماری، ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت، امکان شست‌وشو با ضدعفونی دست و استفاده از کارتخوان با روش‌های الکترونیک پرداخت وجه است.

اما کدام استان‌ها بیشترین و کمترین بهداشت فردی را در اماکن عمومی رعایت کرده‌اند؟

کدام استان‌ها کمترین بهداشت فردی را دارند؟

آنطور که گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد از 24 اسفندماه تا 2 فروردین‌ماه به ترتیب استان‌های زنجان، خراسان شمالی، کردستان، گلستان و تهران کمترین بهداشت فردی را در اماکن عمومی رعایت کرده‌اند.

همچنین در همین بازه زمانی به ترتیب استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، گیلان، قم و سیستان و بلوچستان بیشترین بهداشت فردی را در مقایسه با سایر استان‌ها رعایت کردند.

خبری از ماسک در پاساژها نیست

پیش از این نانوایی‌ها، پمپ بنزین و مراکز خرید به عنوان مراکزی که جولانگاه کروناست، معرفی می‌شدند. اما حالا در کدام اماکن کمترین بهداشت فردی رعایت می‌شود؟ نانوایی‌ها یا سینما و فرودگاه‌ها؟

بررسی‌ها از 24 اسفندماه تا 2 فروردین نشان می‌دهد به ترتیب در پاساژها، کارگاه‌ها و صنایع کوچک، رستوران‌ها، نانوایی‌ها و مراکز ورزشی کمترین بهداشت فردی از سوی افراد رعایت شده است.

بهداشت عمومی کرونا در اماکن عمومی فروردین 1402

ضمن آنکه در ورزشگاه‌ها، سالن سینما و تئاتر، ادارات و سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، بانک‌ها و مدارس بیشتر از سایر اماکن بهداشت فردی را رعایت کرده‌اند.

استان‌هایی که استفاده از ماسک را کنار گذاشته‌اند

استفاده از ماسک یکی از مواردی است که از همان ابتدای همه‌گیری کووید 19، متخصصان برای مقابله با این ویروس توصیه می‌کردند و روی آن تاکید داشتند. با این حال آمارها نشان می‌دهد استفاده از ماسک در بسیاری از شهرها فراموش شده است.

بررسی داده‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی 24 اسفندماه سال گذشته تا 2 فروردین‌ماه در استان‌های همدان(3.57 درصد)، یزد (5.18 درصد)، ایلام (5.62 درصد)، قزوین (6.35 درصد) و آذربایجان شرقی (7.7 درصد) به ترتیب کمترین استفاده از ماسک در اماکن عمومی را داشته‌اند.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، البرز، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و کرمانشاه بیشترین استفاده از ماسک را در اماکن عمومی داشتند.

ادامه روند افزایشی موج هشتم تا پایان فروردین

اخیرا بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت درباره وضعیت موج هشتم کرونا در کشور گفت: «به دنبال افزایش مبتلایان به کرونا، ابتدا تعداد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند و پس از آن تعداد فوتی‌ها افزایش می‌یابد.»

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت به ایسنا گفت که شواهد نشان می‌دهد روند افزایشی کرونا (در موج هشتم) به احتمال زیاد تا آخر فروردین ادامه دارد.

آنطور که عشرتی توضیح داد بیشترین افرادی که در حال حاضر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری می‌شوند، سالمندان یا کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند، یا هم نویت یادآور واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.