کد مطلب: ۵۳۹۴۰۲

سخنگوی وزارت بهداشت:

موج چهارم تمام نشده است/ پوشش بیمه‌ای داروهای مرتبط با کرونا

موج چهارم تمام نشده است/ پوشش بیمه‌ای داروهای مرتبط با کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ما موج چهارم را هنوز به صورت کامل پشت سر نگذاشتیم، اما خدا را شکر در بیشتر استان‌ها قله موج را رد کرده‌ایم.

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، سیماسادات لاری افزود: در موج چهارم بیماری، به دلیل شیوع ویروس جهش‌یافته این‌بار خیلی سریع و در عرض سه هفته به پیک بیماری رسیدیم و آمار بستری‌ها به شدت بالا بود؛ به طوری که حدود هشت هزار بستری داشتیم که بسیار غافلگیرکننده بود. گرچه ما از قبل برای ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پیش‌بینی کرده بودیم، اما با این قدرت سرایتی که در موج چهارم بود، همکارانمان واقعا غافلگیر شدند و این باعث شد که تمهیدات جدیدی بیندیشیم.

لاری ادامه داد: ابتدا موج چهارم بیماری با ویروس جهش‌یافته در خوزستان گسترش یافت و با تجربیاتی که در خوزستان برای موج چهارم پیش آمد، به سرعت بستری افزایش یافت و این موضوع باعث شد که یکسری تمهیدات در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن بحث بستری موقت بود؛ به طوری که به جای بستری بیماران در بیمارستان، بیمار با مراجعه به بیمارستان داروهایی مانند رمدسیویر را دریافت کند و به منزل بازگردد و دوباره در روزهای بعد هم مراجعه کرده تا دوز کامل دارو را دریافت کنند. این موضوع خیلی به بحث مدیریت بیماران کمک کرد و وضعیت مدیریت شد.

پوشش بیمه‌ای داروهای مرتبط با کرونا

وی افزود: در عین حال این داروها سریعا تحت پوشش بیمه قرار گرفت تا همان فرانشیزی که برای بستری دائم پرداخت می‌شد، ‌برای بستری موقت هم در دارو پرداخت شود و این دارو سریعا تحت پوشش بیمه قرار گیرد. در عین حال این اقدام به کاهش بار بیمارستانی کمک کرد و خدا را شکر درصد فوت‌های ما نسبت به بستری، در این موج کمتر از موج‌های قبلی بود. اگر با این نسبت بستری قرار بود مانند موج‌های قبلی فوت داشته باشیم، پیش‌بینی می‌شد که میزان فوتی‌هایمان باید بیش از این شود که خدا را شکر این اقدامات به ما کمک بسیار زیادی کرد.

کاهش ۱۴ درصدی فوت

لاری ادامه داد: در حال حاضر مقایسه آمار هفته قبل نسبت به هفته ماقبل بیماری در کشور، کاهش ۱۶.۵ درصدی بستری، کاهش ۱۴ درصدی فوتی‌ها و کاهش ۲۶ درصدی موارد سرپایی را نشان می‌دهد. باید توجه کرد که وقتی آمار سرپایی کاهش می‌یابد، امید ایجاد می‌شود و به این معنی است که بیماری به سمت نزولی پیش می‌رود، اما هنوز نمی‌توان گفت که به حد پایین بیماری رسیده‌ایم. زیرا همچنان آمار بستری‌مان بالاست.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر همین اساس محدودیت‌های شغلی را ایجاد کردیم که البته طولانی شد. در حال حاضر با نزولی شدن آمارها، ‌مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به این صورت شد که در شهرهای قرمز مشاغل گروه دو می‌توانند تا دو هفته باز باشند، اما به شرط اینکه سیستم نظارتی تشدید شود و اگر این مشاغل تخلف کنند، واحدهای متخلف در شهرهای قرمز تا سه هفته و در شهرهای نارنجی تا دو هفته پلمب می‌شوند. به هر حال در این شرایط فشار بر روی اصناف هم زیاد بود و نزولی شدن آمار اجازه داد تا تنفسی به اصناف داده شود، ‌ اما با نظارت و دقت بیشتر.

از ویروس‌های جهش‌یافته چه خبر؟

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت شیوع سویه‌های جدید بیماری کووید-۱۹ اعم از آفریقای جنوبی، هندی و هندی-کالیفرنیایی که در کشور شناسایی شدند، گفت: نمونه‌هایی که در این ویروس‌ها دیده شده در پنج استان اعم از قم، یزد، هرمزگان، آذربایجان غربی و… و. ویروس جهش‌یافته را شناسایی کردیم. البته مرزها به شدت در حال کنترل است و حتی ۳۸۰۰ نفر که به صورت غیرقانونی وارد مرزها شده بودند، برگردانده شدند. همکاران بهداشتی ما مواردی را که مثبت بوده که شامل یک نفر برزیلی، ویروس هندی و چند مورد هم از ویروس آفریقایی بوده و شناسایی شدند، به شدت رهگیری می‌کنند تا بیماری گسترش نیابد.

لاری افزود: تجربه هم نشان داده است که تمام جهش‌هایی که اتفاق می‌افتد، ‌ سرعت انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. در عین حال مقداری نگران نوع آفریقایی ویروس هستیم. زیرا بر روی پروتئین اسپایک ویروس بوده و گفته می‌شود که این ویروس ممکن است کارایی و اثربخشی یکسری واکسن‌ها را کاهش دهد. قطعا همه دنیا بعد از این جهش‌ها باید به سمتی رود که در واکسن‌ها یک بازنگری کنند. این هم کاری نیست که سخت باشد یا امکان‌پذیر نباشد، اما موضوع قدرت سرایت است که ممکن است افراد زیادی را درگیر کند. در عین حال گزارش‌هایی درباره نوع آفریقایی می‌شود که ممکن است این نوعِ ویروس کرونا، درصد بیشتری از افرادی را که مبتلا شدند، ‌ دچار ابتلای مجدد کند که البته این موارد هنوز خیلی تایید نشده، اما آنچه تایید شده، قدرت سرایت بالای این ویروس‌هاست.

پیشنهادات برای برگزاری انتخابات

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره دستورالعمل‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و احتمال برگزاری تجمعات و میتینگ‌ها، گفت: وزارت بهداشت پیشنهاداتش را درباره انتخابات ارائه داده است که تبلیغات انتخابات در بستر مجازی انجام شود. قطعا هرگونه تجمع و میتینگ‌هایی که حضوری باشد، می‌تواند منجر به اشاعه بیماری شود و خدای نکرده ممکن است بر روی خود انتخابات هم تاثیر بگذارد؛ به طوری که به هر حال اگر بیماری شیوع بیشتری یابد، خدای نکرده حضور مردم را دچار مشکل می‌کند. معمولا وزارت بهداشت همه پیشنهادات را ارائه می‌دهد و این پیشنهادات در قرارگاه مورد بررسی قرار گرفته و به ستاد ملی کرونا رفته نهایتا باید ببینیم که مصوبه ستاد در این زمینه چه می‌شود. به هر حال پیش از هر رویدادی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده، پروتکل‌های آن انجام شده و در اختیار قرارگاه و ستاد گذاشته می‌شود.

افزایش سرعت واکسیناسیون از تیر ماه

لاری درباره احتمال کند شدن روند واکسیناسیون با توجه به نزدیکی انتخابات، ‌افزود: در عین حال در حال حاضر عمده واکسیناسیون در مراکز بهداشتی انجام می‌شود و خیلی در پایگاه‌های تجمیعی مانند مدارس و… اتفاق نمی‌افتد. البته برای واکسیناسیون دستورالعملی داریم که ورزشگاه‌ها، مدارس و… در اختیار قرار گیرند، اما بحث سرعت واکسیناسیون برای ما مساله‌ای حیاتی است و وزارت بهداشت برنامه‌ریزی خودش را در زمینه واکسیناسیون دارد و رئیس‌جمهور هم تاکید کردند که در هیچ شرایطی سرعت واکسیناسیون کم نشود؛ به ویژه اینکه محموله‌های جدیدی در راه است و به زودی در تیر ماه واکسن‌های داخلی‌مان تولید شده و سرعت واکسیناسیون بالا می‌رود. سیاستی مبنی بر این وجود ندارد که انتخابات خدای نکرده روند واکسیناسیون را مختل کند، بلکه تمهیداتی داریم که از نیروهای بسیج و هلال احمر هم کمک بگیریم تا هم مراقبت‌های بهداشتی دیگر مغفول نماند و در حوزه واکسیناسیون در مقیاس وسیع بتوانند به ما کمک کنند و دقت هم زیاد شود. در عین حال نظارت‌ها بیشتر می‌شود و مرتبا این اقدامات انجام می‌شود تا این روند متوقف نشود. زیرا هر یک مرگ برایمان مهم است و هر یک واکسنی که زودتر تزریق شود، قطعا می‌تواند بر روی کاهش مرگ و میر و انتقال زنجیره عفونت موثر باشد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.