کد مطلب: ۲۳۹۹۰۲

موضوع بی‌آبی در حد نگرانی باقی مانده است

موضوع بی‌آبی در حد نگرانی باقی مانده است

موضوع بی‌آبی در حد حرف باقی مانده و این درحالی است که با صرفه‌جویی در مصرف آب شرب کمک شایانی به عبور از این بحران می‌توان کرد.

عبدالحسین طوطیایی، پژوهشگر کشاورزی در سرمقاله امروز روزنامه شرق نوشته است: بحث آب و ابراز نگرانی‌های ناشی از تنش‌های خشکی در این روزها فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته است؛ اما هنوز عمده این خبر و تحلیل‌ها از مرز ابراز نگرانی فراتر نرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد فاضلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در یادداشت کوتاهی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، با عنوان «فلفل نبین چه ریزه» بر ضرورت صرفه‌جویی شدید در آب شرب که حدود شش درصد از مجموع آب قابل دسترس را تشکیل می‌دهد، تاکید کرد.

او با نگاهی واقع‌گرایانه اشاره داشت که بیش از صرفه‌جویی در آب کشاورزی باید برنامه‌ریزی بر کاهش مصرف آب شرب متمرکز شود؛ اما در پاره‌ای از نظرات مخالف، مرتبا به سهم ۹۰‌ درصدی آب در بخش کشاورزی و متهم‌کردن آن ارجاع داده شد.

اقدام غیرقانونی آقای وزیر

اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری که چندی‌پیش به واسطه آیین‌نامه جدید وزارت راه‌وشهرسازی برای لغو ارجاع نظارت به سازمان نظام مهندسی، عباس آخوندی را فردی مستبد خوانده بود، این بار در گفت و گویی با روزنامه شرق اظهارکرده ابلاغ این آیین نامه یک نظر شخصی بوده است.

در ادامه این گفت‌وگو آمده است: بالاخره مصوبه‌ای از هیئت وزیران لازم است. مگر نباید به تصویب هیئت دولت برسد؟ مصوبه‌ای وجود ندارد. این‌ها نظرات آقای آخوندی است. این نظرات مورد توافق همه نیست.

نظام مهندسی با این نظرات مخالف است. اگر بخواهیم کمی بحث را فنی‌تر کنیم، آنچه امروز باید آقای آخوندی به آن توجه کند، آیین‌نامه شهرسازی است.

قاچاق آسان چادر مشکی

روزنامه آرمان هم در گزارش با عنوان بالا نوشته است: مصرف سالانه چادر مشکی در ایران بین ۸۰ تا ۰‌۹ میلیون متر مربع برآورد شده است. این در حالی است که حجم واردات رسمی در این دوره کمتر از نیاز اعلام شده کشور گزارش شده است.

دست‌اندرکاران و کارشناسان این صنعت معتقدند ورود غیرقانونی چادر مشکی به کشور سبب شده است بخش عمده‌ای از نیاز کشور با واردات قاچاق تأمین شود. بسیاری از واردکنندگان پارچه، انواع پارچه را به اسم چادر مشکی وارد کشور کرده‌اند تا از مزیت کم‌بودن تعرفه واردات این کالا بهره ببرند. علاوه بر این با روش‌های رسمی و غیررسمی، آزاد و قاچاق با اشکال مختلف انواع منسوجات وارد کشور می‌شود.

با تمام سختی‌ها صنعت نساجی کشور هنوز پا برجاست، اما سوالی که کارشناسان مطرح می‌کنند این است که چرا کسی از صنعت نساجی در برابر این‌همه منسوجات خارجی که وارد کشور می‌شود حمایت نمی‌کند؟ اگر امروز به وضعیت صنایع کشور نگاه کنید به این نتیجه می‌رسید که به هیچ‌صنعتی به‌اندازه نساجی و پوشاک جفا نشده است.

رفع ابهام از سیاست ارزی دولت

روزنامه ایران هم به رفع ابهام از سیاست ارزی دولت پرداخته و نوشته که برای بهبود اوضاه ارزی پس از تک نرخی شدن، ۱۱ بخش نامه و دستورالعمل صادر شده اما هنوز برخی از بخش‌ها با ابهاماتی روبروست. در ادامه این گزارش آمده است: دراین بخشنامه‌ها تکلیف بخش‌ها و متقاضیان اصلی ارز که با چه شرایطی از دلار ۴۲۰۰ تومانی بهره‌مند خواهند شد، روشن شد، اما همچنان بخش‌های بسیاری در ابهام باقی مانده است. بخش‌هایی که به گفته مسئولان بتدریج به آنها پرداخته می‌شود و روند اجرای سیاست جدید ارزی تکمیل خواهد شد.

گرچه دراطلاعیه‌های صادره از سوی بانک مرکزی شرایط پرداخت و اختصاص ارز تک نرخی به متقاضیان عمده نظیر واردکنندگان اعلام شده است، ولی درخصوص متقاضیان خردتر مانند مسافران خارجی و دانشجویان سؤالات زیادی وجود دارد که هنوز پاسخی برای آنها وجود ندارد.

دراطلاعیه شماره ۵ بانک مرکزی ضوابط تخصیص ارز دانشجویی اعلام شده است. براساس این اطلاعیه حداکثر مبلغ قابل تامین ارز دانشجویی قابل پرداخت یا حواله حداکثر سالانه ۱۵۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهانه ۱۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشجو و حداکثر ماهانه ۵۰۰ دلار برای هر عضو خانواده وی است که البته این موارد باید به تایید وزارتخانه‌های علوم یا بهداشت برسد.

منبع: ایمنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.