کد مطلب: ۲۸۴۹۸۵

میانگین خرید از آب‌شیرین‌کن‌ها، بین ۳ تا ۱۰ هزار تومان است

میانگین خرید از آب‌شیرین‌کن‌ها، بین ۳ تا ۱۰ هزار تومان است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: میانگین خرید آب از آب‌شیرین‌کن‌ها به ازای هر متر مکعب بین ۳ تا ۱۰ هزار تومان است در حالی که فقط ۵۰۰ تومان به ازای فروش هر متر مکعب آب دریافت می‌کنیم.

عباس سروش در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید یک میلیون متر مکعب آب از طریق آب شیرین کن‌ها تولید شود افزود: 30 درصد از آب شرب براساس برنامه ششم توسعه باید از طریق آب شیرین‌کن‌ها تامین شود و هم اکنون در بندرعباس آب شیرین کن با ظرفیت 100 هزار متر مکعب در نظر گرفته شده و به طور کلی باید برای شهرهای مرزی بتوانیم از آب شیرین‌کن‌ها استفاده کنیم اما استفاده از این شیوه در مرکز کشور مقرون به صرفه نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت: در حال حاضر 200 هزار متر مکعب آب از طریق آب شیرین‌کن‌ها در کشور تولید و توزیع می‌شود.

معاون آب در مورد باروری ابرها نیز افزود: در همه جای دنیا از شیوه باروری ابرها به عنوان یک منبع جدی تولید آب استفاده نمی‌کنند چون درصد کمی از بارش با استفاده از این شیوه افزایش می‌یابد.

سروش گفت: در کشورهایی مانند استرالیا، آمریکا، هند و چین میزان افزایش بارش از طریق باروری ابرها 3 تا 10 درصد در نظر گرفته می‌شود بر این اساس منبع قابل اعتمادی برای افزایش بارش نیست.

وی افزود: در کشور ما نیز امسال با کمک سپاه باروری ابر انجام شده اما رقم افزایش بارش‌ها هنوز مشخص نیست.

معاون آب با اشاره به شرایط فعلی کمبود آب به دلیل کمی بارش در برخی از نقاط کشور گفت: امیدواریم جیره بندی آب نداشته باشیم و بتوانیم با مدیریت مصرف و تنظیم فشار آب، آب مورد نیاز مشترکان را تامین کنیم.

سروش افزود: استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی و در مرکز کشور میانگین بارش 65 تا 70 درصد کاهش نشان می‌دهد که این به معنی کاهش یا نبود آب در سدهای تامین کننده آب شرب است مانند سدهای شمیل و نیان.

وی گفت: از زمان اجرای طرح تعادل سازی آب‌های زیرزمینی اعتراف می‌کنم فرق زیادی در سفره آب های زیرزمینی ایجاد نشده بلکه میزان برداشت از آب های زیرزمینی کمتر نیز شده است.

معاون آب افزود: اجرای فرمایشی کاهش مصرف آب نمی‌تواند ما را به اهدافمان برساند در حالی که باید با تشکیل تشکل‌های مردمی و مشارکت ذینفعان به فکر کاهش مصرف آب از منابع زیرزمینی و منابع آبی جاری باشیم.

سروش گفت: براساس قرارداد مابین ایران و افغانستان سالانه باید 830 میلیون متر مکعب حقابه از افغانستان از طریق رودخانه مرزی دریافت کنیم که امسال این رقم به 30 میلیون متر مکعب رسید.

وی افزود: براساس اطلاعات کسب شده سدهایی در بالادست در کشور افغانستان ساخته شده گرچه مسئولان افغانی عامل تخصیص ندادن حقابه به ایران را خشکسالی مطرح می کنند اما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

معاون آب گفت: دریافت حقابه‌های مورد توافق در کنوانسیون‌های بین‌المللی مابین ایران و ترکیه و ایران و ارمنستان اجرا می‌شود و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عطا

    با سلام به نظر من باید دریاچه های مصنوعی و احیای تالاب ها با استفاده از آب دریا می توان با خوش سالی مقابله کرد نه با روش های مصنوعی و موقتی مثل بارور کردن ابر ها .از زمانی که تالاب ها خشک شدند میزان بارندگی کم شد چون با تبخیر آب هم از گرم شدن محیط جلوگیری می کند و رطوبت ایجاد می شود در سال های اخیر سطح های آب روی زمین کشور نابود شد و به جای آنها اسفالت ساخته شد که اسفالت سیاه باعث جذب گرما می باشد خدا می داند که چند کیلومتر اسفالت در کشور احداث شد
    باید مهندسان و محققان به این فکر بیفتند که در کجای ایران دریاچه مصنوعی ساخت لزومی ندارد عمقش زیاد باشد فقط وسعتش مهم است هرچه سطح آب بیشتر باشد آب بیشتر تبخیر و بیشتر محیط را سرد و مرطوب نگه می دارد و ابر هایی که از خارج وارد ایران می شوند پراکنده نمی شوند علت پراکنده شدن ابر ها گرما می باشد با احداث آسفالت و نابود شدن سطح های آب روی زمین و تالاب ها محیط گرم شد و در سال های اخیر ما شاهد کاهش باران هستیم عطا