کد مطلب: ۸۱۰۰۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد / آخرین اخبار از روند رای‌گیری

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد / آخرین اخبار از روند رای‌گیری

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه، امروز صبح آغاز شد و تا عصر امروز ادامه خواهد داشت. دولت ترکیه انتشار هر گونه خبر، پیش‌بینی و اظهار نظر درمورد نتایج این انتخابات را تا پایان روند رای‌گیری ممنوع کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز ساعت هشت صبح به وقت ترکیه، پراهمیت‌ترین انتخابات سال ۲۰۲۳ در این کشور آغاز شد. رقابت شدید میان دو نامزد اصلی ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان و کمال قیلیچداراوغلو، دو چهره سیاسی مخالف، به‌ویژه در شرایط بحرانی فعلی، این انتخابات را هرچه بیشتر در مرکز توجه قرار می‌دهد.

پایان رای‌گیری انتخابات و آغاز شمارش آرا

رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز یکشنبه ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی پایان یافت.

بلافاصله پس از بسته شدن مراکز رای‌گیری، کمیته‌های تخصصی، شمارش آرا در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سراسر ترکیه را آغاز کردند.

برخی منابع خبری میزان مشارکت در انتخابات ترکیه را ۹۳.۶ درصد اعلام کردند.

این میزان از مشارکت، در منطقه یک رکورد محسوب می‌‍‌شود. (هم‌میهن)

اعلام نتایج اولیه انتخابات ترکیه

شمارش ۱.۵ درصد آرای انتخابات ترکیه از پیشتازی اردوغان نسبت به کلیچدار اوغلو خبر می‌دهد.

تلویزیون ترکیه اعلام کرد که نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاکی از آن است که اردوغان 49.84 درصد آرا را بدست آورده و قلیچدار اوغلو تا کنون 45.72 درصد آرا را بدست آورده است.(فارس)

شهرهایی که پیروز انتخابات ترکیه را مشخص می‌کنند ۴ شهر استانبول، آنکارا، ازمیر و دیاربکر هستند و نتایج این شهرها هنوز اعلام نشده است.
نتایج اعلام شده تاکنون متعلق به شهرهای کوچک و تحت نفوذ عدالت و توسعه است.

«اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول گفت طبق آماری که در اختیار دارم «قلیچدار اوغلو» رئیس جمهور بعدی ترکیه است.(فارس)

پس از شمارش ۶۵.۸ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، کلیچدار اوغلو توانسته ۴۲.۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. اردوغان نیز ۵۱.۳ درصد آرا را بدست آورده است.

با شمارش 79.45 درصد آرا، قلیچدار اوغلو 43.7 درصد آرا و اردوغان نیز 50.5 درصد آرا را به دست آورده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش رسانه‌ها، آرای اردوغان با شمارش ۸۷.۶۳ درصد آرا به ۵۰.۰۱ رسید.

اردوغان اکثریت را از دست داد

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی آنتولی از شمارش 89 درصد از آراء ماخوذه، اردوغان 49.94 درصد از آراء را کسب کرده و رقیبش قلیچدار اوغلو نیز موفق به کسب 44.30 درصد از آراء شده است.

اگر این روند تغییر نکند، انتخابات قطعا به دور دوم می رود.

قلیچدار اوغلو: امشب نمی‌خوابیم

تخیلی که با ۶۰ درصد شروع شد، اکنون به زیر ۵۰ رسیده است.
ناظران رای‌گیری و مقامات هیئت‌های انتخاباتی هرگز نباید محل‌های خود را ترک کنند. مردم! امشب نخواهیم خوابید.

انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟

الجزیره در گزارشی از مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا نوشت: اگر شمارش آرا به همین ترتیب ادامه یابد، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

خبرنگار الجزیره درباره اوضاع و احوال حامیان اردوغان گفت: ‌«در حال حاضر می‌توانید حامیان [اردوغان] را اینجا در مقابل مقر حزب عدالت و توسعه ببینید، در حال تکبیر خواندن و برافراشتن پرچم‌ هستند، اما در مقایسه با جشن‌های قبلی، حال و هوای فعلی نسبت به سال ۲۰۱۸ کمتر شده است. من با آنها صحبت کرده‌ام و آنها کاملاً نگران بودند.»

یکی از شگفتی‌سازهای این انتخابات، سینان اوغان، نفر سوم انتخابات است. او تاکنون بیش از پنج درصد آرا را کسب کرده است.

«اکنون می‌توانیم ببینیم که درصد آراء اردوغان در حال کاهش است در حالی که آراء قلیچداراوغلو به طور پیوسته افزایش می یابد، اما جالب است که درصد آرای کسب شده توسط سینان اوغان تقریباً ثابت و حدود پنج درصد است. این واقعه بسیار بزرگی است. به نظر می رسد که ممکن است انتخابات در ۲۸ می به دور دوم برود و حمایت سینان اوغان از هر یک از دو رقیب می تواند تعیین کننده باشد.(انتخاب)

صف‌های طولانی مردم در ساعت پایانی رای‌گیری انتخابات ترکیه

صف‌های طولانی مردم در ساعت پایانی رای‌گیری انتخابات ترکیه

پایان ساعت رسمی انتخابات

روند رای‌گیری، ساعت پنج عصر به پایان می‌رسد اما بر اساس قانون، شهروندانی که تا قبل از ساعت 5 عصر به صف‌های رای پیوسته‌اند و هنوز موفق به رای دادن نشده‌اند، اطلاعات هویتی خود را تحویل می‌دهند تا بتوانند پس از ساعت رسمی رای خود را به صندوق بیندازند. بنابراین رای‌گیری همچنان ادامه دارد اما افرادی که پس از ساعت پنج عصر به صف می‌پیوندند نمی‌توانند رای دهند.

سفر غافلگیرکننده اردوغان به آنکارا

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در سفری لز پیش اعلام نشده به شهر آنکارا رفت تا از روند برگزاری انتخابات بازدید کند. خبرنگار الجزیره گزارش می‌دهد که اردوغان پس از نیمه شب و در زمان اعلام نتایج به پایتخت بازمی‌گردد تا سخنرانی‌های لازم را انجام دهد.

دقایق پایانی رای‌گیری

در ساعت پایانی انتخابات برخی از حوزه‌های رای‌گیری به شدت با ازدحام جمعیت روبرو شده‌اند و هزاران صف طولانی از شهروندان ترک در انتظار انداختن آرای خود به صندوق‌ها هستند.

کمتر از دو ساعت مانده به بسته شدن آرا

ساعت چهار عصر و کمتر از دو ساعت به پایان روند رای‌گیری مانده و رسانه‌های ترکیه تا ساعت 9 شب مجوز اعلام هیچ‌گونه نتیجه‌ای را ندارند. در حالت اول برنده انتخابات در دور اول مشخص می‌شود و در حالت دوم، درصد آرای کسب‌شده توسط هیچ یک از نامزدها به حد نصاب نمی‌رسد و انتخابات به دور دوم موکول می‌شود.

کشور ترکیه، با توجه به سیاست‌های اقتصادی نامتعارف اردوغان، با بحران اقتصادی پیچیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند. بحرانی که زمین‌لرزه کشنده ماه فوریه و تخریب صدها هزار منزل مسکونی آن را تشدید کرد.

جمعیت زیادی امروز پای صندوق‌های رای رفته‌اند و به نظر می‌رسد درصد مشارکت مردم در این دور از انتخابات، از دور قبلی فراتر رود.

«چه کسی مناطق ویران را می‌سازد؟»

این شعار، فریاد زلزله‌زدگانی است که امروز در اعتراض به آغاز نشدن روند بازسازی مناطق تخریب‌شده سر داده می‌شود. این منطقه که از پیش با بحران اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، با وقوع زلزله مرگبار ماه فوریه، بیشتر در گودال مشکلات اقتصادی فرو رفت.

مردم این مناطق که حتی امکانات ابتدایی مانند آب و برق را به درستی در اختیار ندارند، از وضعیت موجود خشمگین هستند. این در حالی است که شهروندان محافظه‌کار و ملی‌گرا مناطق دیگر از اردوغان حمایت می‌کنند و او را تنها کسی می‌دانند که می‌تواند ترکیه را از نو بسازد.

آرای نامزدهای انصرافی شمارش می‌شود؟

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که هر آرایی که به نفع «محرم اینجه» داده شود، شمارش شده و باطل تلقی نخواهد شد. اینجه، رهبر حزب میهن و نامزد سابق ریاست جمهوری است که در روزهای قبل از رای‌گیری از رقابت انصراف داد.

احتمال برنده شدن چه کسی بیشتر است؟

یکی از ناظران انتخاباتی در شهر استانبول ترکیه به الجزیره گفت: «به نظر می‌رسد قیلیچداراوغلو برنده دور اول انتخابات شود چرا که حمایت بالایی را از سوی ترک‌ها جلب کرده است».

اردوغان در گفتگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که نتیجه انتخابات برای کشور مفید باشد. او گفت: «من از خدا می‌خواهم که امروز عصر، پس از پایان شمارش آرا، نتیجه برای آینده کشور ما و برای دموکراسی ترکیه خوب باشد.»

دویچه‌وله در گزارشی می‌نویسد: دو سوم آلمانی‌ها ترجیح می‌دهند ازدوغان از قدرت کنار برود. آلمان با حدود 1.5 میلیون نفر رای‌دهنده ترک، بیشترین تعداد مهاجران از ترکیه را در خوی جای داده است.

وکیل محرم اینجه، نامزد سابق ریاست جمهوری که چند روز قبل از انتخابات از دور رقابت کناره‌گیری کرد، در توییتی علیه کمال قیلیچداراوغلو، نوشت: «امروز با دوستانم رای می‌دهم تا کمال قیلیچداراوغلو پس از این در کنار نوه‌هایش به دور از استرس و سیاست استراحت کند».

نامزدها رای خود را به صندوق انداختند

هر سه نامزد ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان، کمال قیلیچداراوغلو و سینان اوگان رای خود را به صندوق انداخته‌اند.

چهره اصلی اپوزیسون ترکیه و رهبر حزب جمهوری خلق، کمال قیلیچداراوغلو پس از انداختن رای خود به صندوق، به شعار کمپین انتخاباتی خود اشاره کرد و گفت: «قول می‌دهم بهار می‌آید». او همچنین اضافه کرد که همه ما دلتنگ دموکراسی در این کشور هستیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز پس از به صندوق انداختن رای خود اظهار داشت: «رای‌گیری در سراسر ترکیه بدون هیچ مشکلی ادامه دارد. مهمترین مساله این بود که مردم در مناطق زلزله‌زده توانستند رای خود را به صندوق بیاندازند. حضور در انتخابات برای نشان دادن قدرت دموکراسی ترکیه مهم است. به خواست خدا، امروز، روز آرامی برای دموکراسی ترکیه خواهد بود».

همچنین سینان اوگان، نامزد ریاست جمهوری گفت: «من از همه شهروندان می‌خواهم، لطفا به پای صندوق‌ها بروید و رای بدهید. بیایید امروز یک روز انتخابات آرام و مسالمت‌آمیز داشته باشیم».

اردوغان و قیلیچداراوغلو رای خود را به صندوق می‌اندازند.

اردوغان و قیلیچداراوغلو رای خود را به صندوق می‌اندازند.

هر دو نامزد انتخاباتی وعده‌هایی مبنی بر رسیدگی به بحران اقتصادی و مسکن‌سازی برای خسارت‌دیدگان زلزله مطرح کردند اما هر کدام برای رسیدن به هدف مورد نظر روش‌های متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

همانطور که رسانه‌های خارجی بارها تاکید کرده‌اند، این انتخابات، حساس‌ترین رقابت کل دوران قدرت اردوغان و البته دوران حاضر، سخت‌ترین دوره سیاسی برای اوست.

ترک‌ها در انتخابات امروز، رئیس جمهوری و همچنین ۶۰۰ عضو پارلمان ترکیه را برای پنج سال آینده تعیین می‌کنند. اگر در دور اول رقابت‌ها، یکی از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، برای پنج سال آینده ریاست دولت ترکیه را بر عهده خواهد داشت. مقامی که در رفراندوم سال ۲۰۱۷ این کشور، اختیارات گسترده‌ای گرفت.

در صورتی که هر دو نامزد رای زیر ۵۰ درصد بگیرند، انتخابات به دور دوم یعنی ۲۸ مه موکول می‌شود.

شهروندان ترکیه در صف رای‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

شهروندان ترک در صف رای‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

واکنش ایلان ماسک به محدودیت توییتر در ترکیه

توییتر به دلیل محدود کردن محتوا برای کاربران ترکیه یک روز قبل از انتخابات یکشنبه، مورد انتقادات زیادی قرار گرفت. این شرکت شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که با توجه فرآیندهای قانونی و اطمینان از اینکه توییتر در کشور ترکیه همچنان در اختیار کاربران باشد، دسترسی به برخی از انواع محتوا محدود شده است. ایلان ماسک نیز روز شنبه از این تصمیم حمایت کرد.

او امروز در پاسخ خبرنگار بلومبرگ که در توییتی از سانسور توییت‌های مخالفان دولت توسط توییتر خبر داد، نوشت: باید میان ممنوعیت کامل توییتر و محدون کردن برخی از توییت‌ها یکی را انتخاب می‌کردیم. همه شبکه‌های اجتماعی چنین محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند اما تفاوت توییتر در این است که درمورد آن شفافیت دارد.

اروپا، چشم در راه نتیجه انتخابات

از زمانی که ترکیه نتوانست به اتحادیه اروپا بپیوندد و این مساله از اولویت کاری اتحادیه خارج شد، روابط اردوغان و این بلوک 27 عضوی دچار تشنج شده است.

از سوی دیگر اعضای اصلی ناتو، نسبت به روابط نزدیک اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داده و اظهار نگرانی کرده‌اند که ترکیه برای دور زدن تحریم‌ها علیه مسکو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این انتخابات نه‌تنها مسیر سیاست‌های داخلی کشور بلکه سرنوشت پیوستن سوئد به ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن است را نیز مشخص می‌کند. بیشتر اعضای ناتو با درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به این سازمان موافقت کرده‌اند و تنها ترکیه و مجارستان هستند که آن را تایید نمی‌کنند.

اخیرا مساله قرآن‌سوزی در سوئد و نفرت‌پراکنی نسبت به اردوغان نیز اوضاع را وخیم‌تر و گفتگوها پیرامون پیوستن این کشور به ناتو را متوقف کرد.

انتخابات ترکیه

انتخابات ترکیه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با آروزی شکست سنگین اردوغان

    • ناشناس

      با «رزوی شکست اوغلو

    • ناشناس

      با ارزوی پیروزی خلیفه مسلمین حضرت اردوغان کوری چشم امثال شما

  • ناشناس

    چرا مثل انتخابات مسخره اینجا تمدید نمیکنند

  • ناشناس

    اﻳﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﻫﺴﺖ ﻳﻪ ﺳﺎﻋﺘﻲ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻴﺸﻪ ﻳﻪ ﺳﺎﻋﺘﻲ ﻫﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻴﺸﻪ ﺩﻳﮕﻪ ﻣﺜﻞ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ ﺗﻤﺪﻳﺪ ﻣﻴﺸﻪ ﻣﻴﻜﺸﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺖ 12 ﺷﺐ

  • ناشناس

    اردوغان ،بای بای

  • دارا شاد

    اگه اردوغان برنده نشه الهام علی اف چه خاکی تو سرش بریزه ،حال شو نفر بعدی با برای حمایت از اردوغان که میگیره

    • ناشناس

      الهام علی اف خود سیاستمدار قدری هست تو بفکر رئیسی خودت باش !!!