کد مطلب: ۶۰۷۶۱۷

ترکیه نرخ بهره را ۱۴ درصد کرد

ترکیه نرخ بهره را ۱۴ درصد کرد

دیروز ترکیه یک بار دیگر نرخ بهره را در این کشور کاهش داد و پس از آن ارزش لیر با پنج درصد کاهش رکورد تاریخی را رقم زد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی ترکیه با وجود بالا رفتن قیمت کالاها یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش داد. این در حالی است که در چند ماه گذشته تورم افزایش یافته و خرید برای بسیاری از مردم سخت شده است.

بر اساس این گزارش پس از کاهش نرخ بهره، ارزش لیر کاهش یافت و رکورد تاریخی ثبت کرد.

براساس آمارهای رسمی کمیته سیاست‌گذاری مالی بانک مرکزی ترکیه، مسئولان نرخ بهره را در این کشور از ۱۵درصد به ۱۴ درصد کاهش داده اند نرخ تورم در حال حاضر ۲۱ درصد است.

این گزارش می‌نویسد؛ کاهش نرخ بهره هم‌راستا با سیاست‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور است که بارها مسئولان بانکی این کشور را تحت فشار قرار داد تا نرخ بهره را پایین بیاورند.

بنابراین بانک مرکزی ترکیه از ماه سپتامبر تاکنون نرخ بهره را پنج درصد پایین آورده است و این سیاست هاتاکنون منجر به بالا رفتن تورم شده است.

اوایل صبح امروز ارزش لیر رکورد تاریخی کاهشی را در برابر دلار تجربه کرد و هر ۱۵٫۶ لیر در برابر یک دلار معامله شد و کاهش پنج درصدی را از روز گذشته تاکنون داشته است.

ارزش پول ترکیه از ابتدای سال تاکنون نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

بانک مرکزی این کشور چهار بار در هفته‌های گذشته با عرضه ارزهای خارجی برای جلوگیری از بی ارزش شدن لیر مداخله کرد اما هر اقدامی بی‌نتیجه بود و منجر به بی‌ارزش شدن لیر شد.

بالا رفتن قیمت مصر‌ف‌کننده و افت ارزش لیر بسیاری از مردم را با چالش مواجه کرده است.

منبع: فارس

آخرین اخبار اقتصاد جهان را از صفحه اقتصاد جهان دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ترامپ مرد تاریخ

    ترامپ گفته بود که اقتصاد ترکیه رو نابود میکنه، اثر کارهایی که ترامپ کرده، کم کم خودش رو نشون میده، ترامپ یک مغز اقتصادی قدرتمند داره که میدونه چطور با جنگ اقتصادی میتونه منویات داهیانه خودش رو پیش ببره.

  • ناشناس

    فاتحه فروپاشی اقتصاد ترکیه اردوغانی نزدیک است صد سال ترکها پرشده جز فروش پاشی چاره ای ندارند…

  • ناشناس

    تا وضعیت حقوق بشر در ترکیه درست نشه و ترکیه خود را در مقابل غرب عددی حساب کنه واز دستورات اروپا و آمریکا سرپیچی کنه عاقبتش از این هم بدتر میشه
    مثلا غرب میگه صلاحدین کردی باید آزاد بشه نباید اردوغان نه بگه