کد مطلب: ۷۹۱۱۹۰

عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس: نرخ تورم ۱۴۰۲ کاهشی است

عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس: نرخ تورم ۱۴۰۲ کاهشی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به رویکرد قانون بودجه ۱۴۰۲ برای کاهش استقراض از بانک مرکزی کسری بودجه امسال به حداقل می‌رسد و نرخ تورم به مرور در سال آینده کاهش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رجب رحمانی با اشاره به نامگذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «مهار تورم، رشد تولید» اظهار داشت: با توجه به اینکه افزایش تورم در سال گذشته کام بسیاری از مردم را تلخ کرد، رهبر معظم انقلاب با هوشمندی مهار تورم را در صدر برنامه‌های قوای سه‌گانه در سال جاری قرار دادند و ابزار اصلی مهار تورم هم رشد و جهش تولید است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که ریشه اصلی تورم کسری بودجه است، با توجه به رویکرد قانون بودجه 1402 برای کاهش استقراض از بانک مرکزی کسری بودجه امسال به حداقل می‌رسد و از آنجایی که این اصل مد نظر قرار گرفته، انتظار داریم که نرخ تورم به مرور در سال آینده کاهش پیدا کند.

رحمانی ادامه داد: یکی از کارهای بزرگ دولت که در اواخر سال 1401 به ثمر نشست، ازسرگیری روابط سیاسی با کشور عربستان و اجرایی کردن معاهده بین ایران و چین بود که به مرور موجب شکست جنگ اقتصادی 5 سال اخیر دشمنان به ویژه آمریکایی‌ها می‌شود و با توجه به اینکه این تحرکات در سیاست خارجی آرامش را تا حدودی به بازار ارز برگردانده، بنابراین دورنمای اقتصادی سال آینده روشن خواهد بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با بیان اینکه بخشی از تورم به کسری بودجه و فضای روانی ناشی از مناسبات سیاسی برمی‌گردد، گفت: اما بخش مهمی از مدیریت تورم به ایجاد توازن در نظام عرضه و تقاضای کالاهای مختلف برمی‌گردد که فقط با افزایش تولید محقق خواهد شد و به همین خاطر مقام معظم رهبری بخش دوم شعار سال را رشد تولید انتخاب کردند.

رحمانی افزود: با توجه به اینکه مانع‌زدایی از تولید طی 2 سال اخیر در قوای سه‌گانه دنبال شد، بسیاری از کارخانجات و صنایع ما احیا شده و به چرخه تولید برگشتند؛ به همین خاطر امسال نوبت آن است که با تزریق نقدینگی و سرمایه در گردش مناسب موجب رشد تولید در واحدهای احیاشده شویم و البته روند احیای واحدهای تولید غیرفعال و نیمه‌فعال باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: اما یکی از مواردی که می‌تواند همزمان موجب رشد تولید و کاهش تورم شود، کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی و صنعتی بود که با تصویب نمایندگان مجلس رقم خورد و تصویب این قانون موجب می‌شود که تولیدکننده نقدینگی بیشتری برای تولید در اختیار داشته باشد و در نتیجه افزایش تولید (ناشی از کاهش مالیات) شاهد کاهش تورم خواهیم بود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.