کد مطلب: ۷۴۳۸۸۸

حج تمتع سال آینده دو نرخی می‌شود

حج تمتع سال آینده دو نرخی می‌شود

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، نرخ حج در سال 1402 دو نرخی خواهد بود و ثبت‌نام زائران حج تمتع از ۳۰ دی آغاز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، نرخ حج در سال 1402 دو نرخی خواهد بود و اولویت نخست با کسانی است که سال ۹۹ ثبت‌نام و هزینه حج را پرداخت کرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت از رایزنی با عربستان برای افزایش سهمیه حج تمتع ایران تا ۹۰ هزار نفر خبر داد و گفت:‌ حج آینده دو نرخ خواهد داشت؛ چرا که عده‌ای در سال ۱۳۹۹ با ارز ۹ هزار تومانی برای حج ثبت‌نام کردند، اما با همه‌گیری کرونا از سفر حج باز ماندند.

سیدصادق حسینی درباره اقدامات سازمان حج و زیارت برای حج تمتع ۱۴۰۲ گفت: دور نخست مذاکرات ایران با طرف عربستانی سه هفته پیش به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. انتظار داریم همان سهمیه‌ پیش از شیوع ویروس کرونا دوباره به ایران اختصاص یابد و علاوه‌بر آن، یک سهمیه اضافه هم داده شود.

حسینی با یادآوری مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی مبنی بر این‌که هر کشور می‌تواند یک‌دهم درصد جمعیت خود را به حج تمتع اعزام کند، گفت: از آنجا که جمعیت ایران حدود ۹۰ میلیون نفر است، ما باید ۹۰ هزار نفر را به حج اعزام کنیم. بنابراین همانند سال گذشته درخواست سهمیه اضافی ۲۰ هزار نفری به عربستان خواهیم داد.

او همچنین با اشاره به شرایط ثبت‌نام حج در کشورهای دیگر، ‌افزود: کشورهای دیگر زائر در نوبت ندارند، آن‌ها هر سال ثبت‌نام حج را انجام می‌دهند و همان میزان زائر را اعزام می‌کنند، در حالی که ما یک میلیون و ۱۰۰ هزار زائر در نوبت داریم. پیش‌بینی می‌کنیم امسال با اعزام همان ۹۰ هزار نفر موافقت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت که در حاشیه نشست با کارگزاران زیارتی منتخب سراسر کشور در ساختمان سازمان حج و زیارت سخن با یادآوری اینکه برای حج آینده سه اولویت برای اعزام در نظر گرفته شده است، افزود: اولویت نخست با کسانی است که سال ۹۹ ثبت‌نام و هزینه حج را پرداخت کرده‌اند، اما به دلیل شیوع کرونا موفق به اعزام نشده‌اند که تعداد آن‌ها حدود ۳۷ هزار نفر است، اگر این تعداد ثبت‌نام کنند به طور کامل اعزام می‌شوند. اولویت دوم کسانی هستند که تا انتهای اسفند سال ۸۵ ثبت‌نام کرده‌اند و اولویت سوم ودیعه‌گذارانی هستند که تا اردیبهشت ۸۶ ثبت‌نام کرده‌اند.

حسینی همچنین با اشاره به نوسانات نرخ ارز و احتمال تغییر در هزینه سفر حج تمتع سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: قطعاً امسال حج دو نرخی خواهد بود؛ زیرا کسانی که سال ۹۹ در نوبت اعزام بودند با ارز ۹ هزار تومانی ثبت‌نام خود را تکمیل کردند، طبیعتاً آن افراد هزینه کمتری باید نسبت به کسانی که امسال ثبت‌نام می‌کنند، بپردازند. با این حال، به دلیل این‌که معلوم نیست دولت چه نرخی را برای ارز زائران حج ۱۴۰۲ در نظر خواهد گرفت و از سوی دیگر نرخ سفر از سوی عربستان قطعی نشده است، نمی‌توان با قطعیت درباره هزینه سفر به حج تمتع نظر داد.

او همچنین یادآور شد: ثبت‌نام زائران حج تمتع از ۳۰ دی ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت درباره محدودیت‌های احتمالی از سوی عربستان برای حج آینده، اظهار کرد: تاکنون مطلبی درباره محدودیت سنی از طرف عربستان اعلام‌ نشده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.