کد مطلب: ۷۰۹۴۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا نشت خط لوله نورداستریم یک فاجعه زیست‌محیطی است؟

چرا نشت خط لوله نورداستریم یک فاجعه زیست‌محیطی است؟

هنوز دلایل نشتی خط لوله نورداستریم مشخص نشده است اما واضح است که این میزان از آزادسازی گاز متان یک فاجعه زیست‌محیطی به شمار می‌‎آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این هفته، جهان شاهد چیزی بود که احتمالاً بزرگترین انتشار متان در صنعت سوخت فسیلی به حساب می‌آید. نشت مقدار حیرت‌آوری گاز متان از خطوط لوله معروف نورد استریم ۱ و ۲ و شناور شدن آن در سطح دریای بالتیک و بالا رفتن ه چه بیشتر آن از سطح دریا از حیث میزان آلودگی یک کابوس و فاجعه زیست محیطی به حساب می‌آید. البته این مقدار گاز در مقایسه با حجم زیادی از متان که عملیات نفت و گاز به طور دائم آزاد می‌کنند، مقدار کمی است.

به گفته آژانس انرژی دانمارک، در بدترین حالت ممکن است تا ۷۷۸ میلیون متر مکعب گاز متان از خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ خارج شود. این میزان حدوداً معادل یک سوم گازهای گلخانه‌ای است که در کل سال ۲۰۲۰ در دانمارک انتشار یافته است. اندرو باکستر، مهندس شیمی و مدیر انتقال انرژی در صندوق دفاع از محیط زیست، می‌گوید: « فاجعه نورد استریم یک رویداد فوق‌العاده بزرگ است که تاکنون اتفاق نیفتاده بود. اما به نوعی نمایانگر میزان انبوه گاز متانی است صنعت نفت و گاز به جو زمین وارد می‌کند».

به نقل از بلومبرگ ، با وجود عظمت این فاجعه، گاز خروجی از خطوط لوله نورد استریم تنها کسری از گاز متانی است که به طور معمول از میادین نفت و گاز، خطوط لوله‌ها و سایر زیرساخت‌ها خارج می‌شود. تجهیزات معیوب ممکن است هفته‌ها نشتی داشته باشند. شرکت‌ها همچنین برای نگهداری چاه یا خط لوله یا برای جلوگیری از افزایش فشار تا سطوح خطرناک در تجهیزات خود گاز را تخلیه می‌کنند و در هوا رها می‌کنند.

بر اساس معیار آژانس بین‌المللی انرژی، صنعت نفت و گاز سالانه ۸۲٫۵ میلیون تن گاز متان منتشر می‌کند. این میزان معادل گازی است که هر دو روز یک با در بدترین حالت از خط لوله‌های نورداستریم خارج می‌شود. کتان جوشی، نویسنده و تحلیلگر آب و هوا، محاسبه کرد که صنعت نفت و گاز ایالات متحده به تنهایی هر دو هفته و نیم یک بار به اندازه فاجعه نورد استریم متان آزاد می‌کند.

آنچه در حال حاضر در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ اتفاق می‌افتد، اصلا عادی نیست. ناتو روز گذشته در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «تمام اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این نتیجه اقدامات خرابکارانه عمدی، بی پروایانه و عاری از حس مسئولیت است». ولادیمیر پوتین همچنین دولت‌های غربی را به خرابکاری در خطوط لوله متهم کرده است. این خطوط لوله که از روسیه به آلمان کشیده ‌شود، تجسم فیزیکی وابستگی اروپای غربی به گازی است که بیشتر آن از روسیه می‌آید. بنابراین حتی قبل از این خرابکاری، این خطوط لوله از قبل نقطه تمرکزی برای گذار اتحادیه اروپا به انرژی پاک بود.

همچنین آلودگی حدود نیم مایل از سطح دریا که با گاز متان هم طبیعی نیست. نیروهای مسلح دانمارک این هفته ویدئو و تصاویر مسحورکننده‌ای از این فاجعه در دریای بالتیک منتشر کردند. با وجود اینکه که آب دریا معمولاً می‌تواند بیشتر نشتی‌های کوچکتر متان را جذب کند و از شناور شدن آن در هوا جلوگیری کند، این مورد در خصوص فاجعه نورد استریم به دلیل نشت بسیار زیاد گاز صدق نمی‌کند.

انتظار می‌رود بیش از ۹۰ درصد از گازی که از خطوط لوله خارج می‌شود به جو زمین راه پیدا کند. همچنین برخلاف نشتی نفت که در آب جمع می‌شود، معمولاً نمی‌توان کار زیادی برای پاکسازی گازهای نشتی انجام داد و این گازها به سادگی در آب و هوا پخش می‌شوند.همچنین فرستادن پرسنل برای مقابله با این آشفتگی کار خطرناکی است. کیفیت هوا به طرز وحشتناکی پایین است و فرستادن وسایل نقلیه برای تمیز کردن می‌تواند باعث آتش سوزی‌های بزرگی شود.

با این حال برخی متخصصان معتقدند، در مورد نورد استریم آتش‌سوزی می‌تواند برخی از خطرات را کاهش دهد. آتش زدن متان می تواند توده گاز را به دی اکسید کربن تبدیل کند که می تواند به عنوان یک گاز گلخانه‌ای ۸۰ برابر کمتر از متان خطرناک باشد. همچنین ممکن است مانع از حرکت متان به ساحل و آلودگی مناطق آنجا شود. سوزاندن گاز اضافی همان استراتژی است که شرکت‌های نفت و گاز برای به حداقل رساندن انتشار متان از آن استفاده می کنند.

این وجود که صنعت نفت و گاز سالانه میلیون‌ها تن متان در جو زمین آزاد می‌کند اما فاجعه نورداستریم خطر گرمایش جهانی را در کوتاه‌مدت افزایش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.