کد مطلب: ۱۳۷۶۳۹

نشست سران شانگهای هفته آینده در آستانه

نشست سران شانگهای هفته آینده در آستانه

نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روزهای 18 و 19 خرداد (هشتم و نهم ژوئن) در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود. در این نشست قرار است مسئله عضویت رسمی ایران در این سازمان نیز بررسی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از رسانه های محلی تاجیکستان امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان نیز هفته آینده برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و افتتاح نمایشگاه بین‌المللی اکسپو -2017 به قزاقستان می‌رود.

رشید عالم‌اف، دیپلمات تاجیک و دبیر کل سازمان همکاری‌های شانگهای پیشتر مسائل اساسی نشست هفته آینده آستانه را قبول عضویت هندوستان و پاکستان و بررسی اقتدار این سازمان حوزه‌های سیاست، امنیت و اقتصاد عنوان کرده بود.

این دیپلمات تاجیک ماه آوریل سال جاری در نشست شورای وزیران امور خارجی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه گفته بود با پذیرش رسمی عضویت هندوستان و پاکستان این سازمان نزدیک به 44 درصد جمعیت زمین را در بر خواهد گرفت.

در پایان آن نشست سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که درخواست عضویت رسمی ایران با این سازمان مطابقت کامل دارد و اظهار امیدواری کرد که که مسئله عضویت آن در نشست آستانه ماه ژوئن دیده خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایران مسائلی را که در پی تحریم‌های اعلام شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش آمده بودند، حل کرد و اکنون با درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای مطابقت کامل دارد.

سازمان همکاری شانگهای سال 2001 از سوی کشورهای روسیه، چین، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان تشکیل شده بود. در حال حاضر افغانستان، بلاروس، ایران، مغولستان کشورهای ناظر و آذربایجان، ارمنستان، کامبوج ، نپال، ترکیه و سیرلانکا اعضای شریک حساب می‌‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.