خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۱۶۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مساله چین؛ اولویت نشست سالانه گروه ۷ / در هیروشیما چه می‌گذرد؟

مساله چین؛ اولویت نشست سالانه گروه 7 / در هیروشیما چه می‌گذرد؟

نشست سه روزه گروه هفت امروز شنبه در هیروشیما آغاز شد و اعضای آن درباره مسائلی چون تجارت چین و جنگ روسیه گفتگو کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز به این نشست پیوست و در حاشیه نشست با رهبران گروه هفت به گفتگو پرداخت. همچنین در این جلسه از چین خواسته شد تا روسیه را برای پایان دادن به جنگ اوکراین تحت فشار قرار دهد. مساله تجارت چین و تاثیر آن بر اعضای گروه هفت از اصلی‌ترین مباحث نشست امسال بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست سالانه هفت گروه صنعتی (G7) امسال در شهر هیروشیما ژاپن برگزار می‌شود. در این نشست‌ها که رهبران کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کانادا در آن شرکت می‌کنند، طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست اقتصادی، امنیت، تغییرات آب‌وهوایی، انرژی و جنسیت مورد بحث قرار می‌گیرد.

اولین نشست گروه هفت که در سال 1975 دارای 6 عضو بود، با میزبانی فرانسه و با موضوع رکود اقتصادی ناشی از محدودیت صادرات نفت کشورهای عربی انجام شد. یک سال بعد کانادا به‌عنوان هفتمین عضو به این گروه پیوست.

موضوع چین؛ اولویت نشست گروه هفت

در نشست سال 2023 که ژاپن میزبان آن است، قرار شد اعضای گروه هفت مجموعه‌ای از ابزارها را برای مبارزه با اجبار اقتصادی و محدود کردن خطرات صادرات تکنولوژی‌های پیشرفته چین علیه امنیت کشورها معین کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در این نشست گفت که این اقدامات بیشتر روی زنجیره منابع پایدار برای کشورهای گروه هفت که در حال حاضر در برخی از بخش‌ها به شدت به چین وابسته است، تمرکز دارد. او همچنین تاکید کرد که اختلافات گذشته میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر سر چگونگی رسیدگی به موضوع چین تا حد زیادی از بین رفته‌اند.

گروه هفت امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دنیا با افزایش نگران‌کننده اجبار اقتصادی مواجه شده است. پدیده‌ای که به دنبال سوء‌استفاده از آسیب‌پذیری‌ها و وابستگی‌های اقتصادی و تضعیف سیاست‌ها و مواضع خارجی و داخلی اعضای گروه هفت و همچنین شرکای خود در سراسر جهان به وجود آمده است. ما با همکاری یکدیگر می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که تلاش‌ها برای سوءاستفاده از وابستگی‌های اقتصادی با وادار کردن اعضای گروه هفت و شرکای آن، از جمله اقتصادهای کوچک، به تبعیت و انطباق، شکست خواهد خورد و با عواقب مواجه خواهد شد.»

اما در این بیانیه به چین که پیش‌تر به استفاده از تجارت خود به عنوان یک سلاح علیه کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا در سال‌های اخیر متهم شده بود، اشاره مستقیم نمی‌شود.

مواضع مختلف نسبت به چین

کشورهای گروه هفت در مورد محدود شدن تجارت چین در پاسخ به مناقشات سیاسی نگرانی مشترک دارند، اما برخی از اعضا به دلیل وابستگی خود به این تجارت، در مخالفت مستقیم با پکن تردیدهایی را بیان می‌کنند.

«سایوری شیرای»، استاد اقتصاد در دانشگاه «کیو» در توکیو، پیشتر به الجزیره گفت که ژاپن و اروپا ممکن است در مورد اقداماتی که می‌تواند روابط تجاری آنها را با چین را مختل کند، محتاط‌تر از ایالات متحده عمل کنند. شیرای گفت: «تولید ناخالص داخلی چین در دهه آینده از ایالات متحده فراتر خواهد رفت و بازار بزرگی خواهد داشت، بنابراین دسترسی به بازار چین برای اقتصادهای پیشرفته مهم است».

او افزود: «ژاپن یک اتحاد نظامی با آمریکا دارد در نتیجه ممکن است به آمریکا نزدیک‌تر باشد، اما احتمالا باید مراقب علاقه شرکت‌های خود به چین نیز باشد، زیرا شرکت‌های ژاپنی زیادی در مقادیر بالایی در چین سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده‌اند».

کاهش شکاف با اقتصادهای نوظهور

رهبران گروه هفت دموکراسی ثروتمند جهان با تمرکز بر زیرساخت‌ها و بخشش بدهی، به دنبال از بین بردن فاصله خود با اقتصادهای نوظهور هستند. شرکت‌کنندگان در این نشست، بر اهمیت اقتصادی کشورهایی مانند هند و گام‌های بزرگ چین در جهت تاثیرگذاری در بازارهای رو به توسعه با ایجاد زیرساخت‌ها و گسترش روابط مالی، تمرکز داشتند.

بر اساس گزارش رویترز، رهبران گروه هفت قرار است بیانیه‌ای درباره امنیت اقتصادی منتشر کنند. در پیش‌نویس این بیانیه آمده است: «ما همچنان نگران هستیم که چالش‌های جدی در مسیر پایداری بدهی‌ها، پیشرفت را به سمت اهداف توسعه پایدار کند می‌کند». همچنین در این پیش‌نویس اشاره شد که کشورهایی که درآمد کم و متوسط دارند بیش از حد تحت تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین قرار گرفته‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.