کد مطلب: ۵۱۰۰۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موج انتقادات از نمایشگاه مجازی کتاب / کتاب‌هایی که به دست خریداران نرسید

موج انتقادات از نمایشگاه مجازی کتاب / کتاب‌هایی که به دست خریداران نرسید

با شیوع ویروس کرونا امسال نمایشگاه کتاب به صورت مجازی با آغاز بهمن ماه شروع شد و تا چهارشنبه، هشت بهمن ماه نیز ادامه دارد اما این رویداد مجاز با انتقاد بسیاری از خریداران و بازدیدکنندگان مواجه شده است که نشان از آماده نبودن بستر مجازی آن می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به رسم هر سال نمایشگاه کتاب امسال هم برگزار شد اما نه در اردیبهشت و نه حضوری. کرونا باعث شد که نمایشگاه کتاب تجربه جدیدی را در کارنامه خود ثبت کند. یکم تا شش بهمن ماه، زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بود و البته ۲ روز دیگر هم تمدید شد. بنابراین نمایشگاه تا چهارشنبه هشت بهمن ماه ۹۹ همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، این در حالی است که از همان روز اول سایت این نمایشگاه با اختلال رو به رو شد.

از اختلال در سایت نمایشگاه تا پست نشدن کتاب

برخی از کاربران و بازدیدکنندگان نمایشگاه مجازی کتاب می‌گویند خرید کتاب در این نمایشگاه چندان کار آسانی نیست. سارا یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌گوید: «روز اول نتوانستم وارد سایت شوم و برایم پیغام (coming soon) را نمایش می‌داد. روزهای بعد هم که درست شد پیدا کردن کتاب مورد نظر چندان کار راحتی نبود. سایت به کندی کار می‌کند و هر بار خطایی در کار پیش می‌آید.»

یکی از خریداران در این نمایشگاه می‌گوید: «اگرچه باید بعد از خرید کتاب آن را برایم پست می‌کرند اما حالا تماس گرفتند و گفتند که به جزیره کیش پست کتاب نداریم. اگر کتاب را می‌خواهید باید هزینه پست را خودتان پرداخت کنید.» این در حالی است که قرار بود خریداران هزینه‌ای بابت ارسال پرداخت نکنند.

یکی از ویژگی‌های برگزاری سالانه این نمایشگاه، جمع شدن انواع ناشر و انواع کتاب در یک رویداد است تا خریداران بتوانند به راحتی کتاب مورد نظر خود را با هزینه کمتر پیدا کنند. اما برخی از بازدیدکنندگان نمایشگاه مجازی امسال از نبود کتاب‌ها و ناشر مورد نظر خود می‌گویند.

پریسا یکی از بازدیدکنندگان این رویداد مجازی می‌گوید: « جستجو برای کتاب‌های مورد نظرم در سایت سخت بود. از ۲۰ کتابی که می‌خواستم فقط یکی از آنها را داشت که آن را هم برای خرید خطا داشت و در نهایت آن یکی را هم نخریدم.»

اختلالات سایت نمایشگاه مجازی کتاب تا جایی پیش رفت که بازدیدکنندگان انتقادات خود را نسبت به روند کار نمایشگاه با هشتگ نمایشگاه مجازی کتاب در شبکه‌های اجتماعی نوشتند.

اجرای یک رویداد ملی بدون آزمون و خطا

در همین مورد کیوان نقره کار، کارشناس فناوری اطلاعات به تجارت‌نیوز می‌گوید: مشکل این است که این چنین رویدادی در سطح ملی را بدون امتحان در سطح کوچکتر و آزمون و خطا اجرا شده است.

او با بیان اینکه همه می‌دانند که کرونا یک اتفاق در سطح جهانی بود و انتظاری هم نبود که حتما نمایشگاه کتاب برگزار شود، ادامه می‌دهد: چه اشکالی داشت که نمایشگاه امسال برگزار نشود؟ بودجه‌ی این کار را می‌شد در جای دیگر خرج کرد یا حتی برای اردیبهشت سال بعد برنامه‌ریزی می‌شد.

این کارشناس می‌گوید: ای کاش نمایشگاه در یک قالب کوچک‌تر و در سطح استانی با تعدادی ناشر برگزار می‌شد که کمتر چنین مشکلاتی ایجاد می‌شد تا تجربه برای رویدادهای بزرگتر شود. در این دو روز باقی مانده هم فرصت زیادی برای جبران و کار زیرساختی نیست مگر اینکه به صورت مقطعی پهنای باند را افزایش دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    من ساکن تهران بودم. از چند جلد کتاب فقط یکی موجود بود آن هم به دلیل این بود که با گرانی کاغذ و کاهش تقاضا انتشارات تجدید چاپ نکرده بود. آنهایی که بود سفارش دادم راحت و رایگان برایم ارسال شد. من که راضی بودم.

  • ناشناس

    پایان‌ نمایشگاه مجازی کتاب سال۹۹ ،گران‌فروشی برخی ناشران بیداد کرد، مسئولان پاسخگو باشند

  • فاطمه

    دوجلد از کتابایی که من خریدم هنوز به دستم نرسیده من به کی بگم آخه؟

    • ناشناس

      منم همینطور

  • ناشناس

    امروز که 30 بهمن هست هنوز کتابی که سفارش دادم نیوردن

  • علی

    گران فروشی و دستکاری قیمت کتاب نمونه ای از دزدی در نمایشگاه کتاب